Ako degradujú batérie najlacnejších Tesiel? | Skúsenosti majiteľov

12

Základné verzie elektromobilov Tesla Model 3 a Model Y používajú lacnejšie batérie s chémiou LFP. A nedávno sa na sociálnej sieti objavilo plodné vlákno, kde majitelia Modelu 3 zdieľali skúsenosti ohľadom degradácie, resp. poklesu kapacity LFP batérie svojich vozidiel.

Web Insideevs upozornil na zaujímavé vlákno na sieti Reddit, v rámci ktorého sa zakladateľ snaží zistiť, ako nabíjať svoju Teslu Model 3 „Standard Range“ (niekdajší názov vozidla), aby minimalizoval degradáciu batérie typu LFP. Množstvo ďalších majiteľov pritom zdieľa informácie aj ohľadom zaznamenaného poklesu kapacity.

Všeobecne sa uvádza, že LFP batérie je možné nabíjať na 100 % bez obáv z významného urýchlenia degradácie. Ako uvádza zakladateľ spomínaného vlákna, aj samotná spoločnosť Tesla odporúča mať nastavený nabíjací limit na 100 %. A tiež plné nabitie batérie raz za týždeň. Avšak zrejme hlavne z dôvodu kalibrácie systému správy batérie a odhadu dojazdu palubného systému.

Stručné závery

Vlákno na Reddite venujúce sa nabíjaniu a degradácii LFP batérií Tesly Model 3 malo v čase písania článku 145 komentárov, ktoré poskytli množstvo zaujímavých údajov. A Insideevs uvádza svoje závery, na základe ich preštudovania.

tesla model 3

Zdroj: Tesla

Píše pritom, že sa zdá, že 10 až 12-mesačné elektromobily Tesla Model 3 majú podobný pokles kapacity. A to okolo 2 % pri rôznych „stratégiách“ nabíjania – na 80 % alebo 100 % raz denne či raz týždenne. Viacerí majitelia sa tiež mali zhodnúť, že väčší vplyv na pokles kapacity batérie mal vek ako množstvo najazdených km, a teda nabíjacích/vybíjacích cyklov. Treba pritom brať do úvahy, že modely s LFP batériami nie sú na trhu dlho, obzvlášť v S. Amerike.

Konkrétne prípady

A my pridávame konkrétne prípady poklesu kapacity pri určitom nájazde, ktoré uvádzajú diskutujúci. Vybrali sme pritom vozidlá s najväčším nájazdom v rámci prvej polovice celého vlákna.

  • 4,8 % pri 137 000 km
  • 5,6 % pri 80 000 km
  • 3,7 % pri 72 000 km
  • 3,67 % pri 48 000 km
  • 3,3 % pri 41 000 km
  • 2,2 % pri 35 000 km
  • 2,2 % pri 32 000 km
  • 2,2 % pri 30 000 km

Na záver pre istotu dodávame, že vo všeobecnosti by mali batérie najviac degradovať počas prvých 50 000 km. A od 100 000 km by mala ich kapacita klesať len veľmi pozvoľne. Na degradáciu má pritom vplyv viacero faktorov, nielen spôsob nabíjania.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Taxikárovi sa „podarilo zničiť“ batériu Tesly Model 3 po 15 mesiacoch používania
Batéria Tesly Model 3 mala po 217 000 km stratiť len 5 % kapacity. Majiteľ pritom dáva rady
Pre životnosť batérií elektromobilov nie je najlepšie „teplé“ prostredie | Štúdia
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. RIP Tesla.
    Nedokážete (USA celkovo) zachovať rozmanitosť – tá vaša slávna Tesla vyrába ledva 5 modelov áut, jeden typ batérie a tvári sa ako majster svetla.
    Ťin-pchING je preto v USA.
    Ako hovoria usáci : Icšoutájm.

      • Máš nejaké dobré, čo ma dostanú do stavu v ktorom si Ty ?
        Sa na to normálne teším, že budem rovnaký ako Ty.
        A budem jazdiť v rovnakom aute.
        Hurá!
        Nech žije USA!
        Na večné časy a nikdy inak!

          • Ako to vieš ?
            Mám ružovučkú X88čku prerobenú z Tesly, naloženú 6timi turbami a nápisom AMGBREMBOALPINE. A štyromi pásikmi cez celé auto, interiér z amerického šušťáku.

    • A načo be to robila ked s jednym modelom predava viac baterkových aut ako cely wv group. A nie netvari sa ako majter sveta. Odzaciatku jej isli vseci po krku a snazili sa ich pochovat pod zem. Kolko modelov telefonov vyraba Apple? Radsej vyrabat jednu vec poriadne ako vytvorit 30 nepodarkov. Podla teba nedokaze zachovat rozmanitost a ty postujes svoj nazor ako ANONYM.

      • Tesla Y sice pravdepodobne skonci ako najpredavanejsie BEV roku 2023, ale uz zdaleka nie je najpredavanejsia. Mercede a bmw uz predavaju viac BEV a to si predaje este sami kanibalizuju ponukou PHEV.
        Mercedes-Benz: 6,547 – 2,689 BEVs and 3,858 PHEVs
        BMW: 5818 – 3,942 BEVs and 1,876 PHEVs
        Audi: 4,479 – 2,904 BEVs and 1,575 PHEVs
        Skoda: 3,736 – 2,579 BEVs and 1,157 PHEVs
        Volkswagen: 3,485 – 3,115 BEVs and 370 PHEVs
        Tesla: 3,353 BEVs
        Hyundai: 2,269 – 1,743 BEVs and 526 PHEVs
        Opel: 3,409 – 2,516 BEVs and 893 PHEVs

        A takysto neplati ze by sa tesla Y predavala viac ako vestky BEV od VW.
        Tesla Model Y – 40,257 (up 67%)
        Volkswagen ID.4/ID.5 – 30,657 (up 107%)
        Volkswagen ID.3 – 18,911 (up 48%)
        Fiat 500 electric – 17,877
        Skoda Enyaq iV – 16,725
        Audi Q4 e-tron – 15,056
        Cupra Born – 13,386
        Tesla Model 3 – 12,797

  2. Elektroautá bohato plnia všetky parametre áut až na batérie! Tie sú, a ešte dlho budú najcitlivejšie miesto elektroáut. Kto si ho kúpi musí s tým žiť! Trochu z nadsádzkou by som to porovnal s človekom, ktorý má umelé srdce a v taške alebo ruksaku si nosí batériu.

    P.S. Nedávno bol jeden taký človek s umelým srdcom v rannom vysielaní TV, ktorý čaká na transplantáciu srdca od darcu. On by asi najlepšie vedel ohodnotiť význam batérie aj v elektroaute.

Pridajte komentár