Dotácie na jazdené elektromobily zvažujú ďalšie krajiny

6

Aby bolo možné prejsť k elektromobilite v plnej miere, je nevyhnutné, aby si elektromobily mohli dovoliť „všetci“ motoristi. Na podporu tejto transformácie preto niektoré krajiny chystajú dotácie aj na jazdené elektrické vozidlá.

Obstarávacia cena elektromobilov je vo všeobecnosti stále značne vyššia ako v prípade porovnateľných spaľovacích áut. Aj keď celkové náklady na vlastníctvo sa vyrovnávajú už dnes, pričom v niektorých prípadoch sa môžu elektromobily oplatiť dokonca viac, nie každý má financie na vyššiu vstupnú investíciu.

Riešením preto môžu byť napr. okrem lízingu aj jazdené elektromobily. Tie sú však v rámci obstarávacích nákladov vo všeobecnosti takisto drahšie ako porovnateľné „jazdenky“ so spaľovacím motorom. Preto niektoré krajiny zvažujú zavedenie dotácií aj pre jazdené elektrické autá.

Začiatkom minulého roka sme informovali, že dotácie na jazdené elektromobily pripravuje Holandsko. A to vo výške 2 000 € (na nové elektromobily je to 4 000 €). Elektrická jazdenka však musí spĺňať vopred stanovené požiadavky a musí byť zakúpená u špecializovaného predajcu. Tým sa chce holandská vláda vyhnúť podvodnému čerpaniu dotácií.

Ešte v roku 2019 začala poskytovať finančné príspevky na kúpu jazdených elektromobilov kanadská nezisková organizácia Plug’n Drive. Získanie dotácie vo výške cca 730 € však bolo trošku zložitejšie. Žiadatelia totiž museli splniť aj netradičné podmienky, a to navštíviť centrum elektromobility organizácie Plug’n Drive a otestovať jedno z dostupných elektrifikovaných vozidiel a tiež absolvovať vzdelávací seminár, ktorý sa venuje problematike elektromobility.

Pripojiť sa môžu ďalší

No a aktuálne Teslarati informuje, že zavedenie dotácií na jazdené elektromobily zvažujú na štátnej úrovni aj USA a Kanada. V prípade Kanady by tak nešlo už len o iniciatívu neziskovej organizácie, ale o vládny projekt, ktorý je vo fáze plánovania.

A kalifornský kongresman Mike Thompson podal opätovný návrh v rámci zákona o raste obnoviteľnej energie a efektívnosti (GREEN), vďaka ktorému by motoristi kupujúci jazdený elektromobil získali daňové úľavy.

Takže sa zdá, že iniciatívy v tejto oblasti sa začínajú pomaly rozbiehať, čo by mohlo napomôcť k zvyšovaniu trhového podielu elektromobilov a k postupnému poklesu neželaných emisií z osobnej dopravy, a to v rámci celkovej cesty k uhlíkovej neutralite a čistejšiemu ovzdušiu. Verme pritom, že sa naplnia niektoré prognózy, ktoré hovoria o pomerne skorom (minimálne) vyrovnaní cien elektromobilov a spaľovákov, aby neboli potrebné žiadne dotácie na elektrické vozidlá.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Jakob Harter/Flickr (CC BY-SA 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové dotácie na elektromobily budú „nárokovateľné“ a prídu najskôr o rok
Juhokórejská vláda chce znížiť obstarávacie ceny elektromobilov na polovicu
Elektromobily majú byť po roku 2027 lacnejšie ako spaľovacie autá, vyplýva z analýzy BNEF

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Dnes je jasné, že cenová parita ICE vs BEV bola prekonaná a výrobné ceny BEV sú nižšie ako ICE. Navyše s pokračujúcou krivkou pádu cien batérií. Oligopoly v EU neprinútite znížiť cenu inak, iba ak otvorením trhu konkurencii (hlavne Čínskej), povinnými kvótami na BEV, alebo rozbitím oligopolov na menšie samostatné značky. A keďže oligarchovia a oligopoly vytierajú podlahu s politikmi a občanmi, budeme naďalej platiť predražené BEV v EU. Na EV sa krásne ukazuje zdegenerovaný system s extrémnymi nerovnováhami. Ktorý rýchlo a efektívne predbieha Ázia na čele s Čínou.

  2. Táto téma zostáva bez komentárov čitateľov TESLA magazínu. Neviem, či je to pre nás nezaujímavá, alebo sme zaskočení?! …..

    • tesla je chliev on

      nie..tento web ocividne nikto necita.a ani sa necudujem.funguje ako sekta.tie iste komenty den co den..jednostranne informacie na teslu nic zle.to treba inde hladat..no sekta

  3. Ja odpadnem .Na ,,vyspelom“Slovensku nemáme dotácie na nové EV ,nieto ešte na jazdené!
    Niekto to kvalitne a naschvál brzdí.
    Pri predajnej cene nového elektromobilu okolo 40.000 euro rozmýšľam,že pre bežného Slováka je to horizont 150 rokov.

  4. Dotácie len deformuju.. A v tomto prípade teda ešte umelo zdvihnú ceny jazdených ev, čím sa stanú pre nás ešte nedostupnejsie.
    Čistá tragédia je táto vláda veľkých automobiliek v EÚ a USA, ktorych štáty a ich politici sú len rukojemnici. Ev treba nechať bez dotácií a uvidíme pokles cien aj pod ice. Pretože výrobné náklady EV sú naozaj už dnes menšie než ICE.

Pridajte komentár