Holandské médiá informujú, že tamojšia vláda chystá spustenie dotácií nielen na nákup nových, ale aj ojazdených elektromobilov.
Holandsko patrí k najväčším európskym skokanom v oblasti prieniku elektrických vozidiel na trh. Elektrické automobily dosiahli minulý rok na tamojšom trhu podiel 15 %, zatiaľ čo rok predtým to bolo 6 %. Podľa analýzy LeasePlan sa v Holandsku medzi rokmi 2018 a 2019 zvýšil počet registrovaných elektromobilov a plug-in hybridov o 120 %.
Tamojšia vláda sa s tým ale nechce uspokojiť, a tak chystá štátnu podporu elektromobilov vo forme finančných dotácií, informuje RTL nieuws (via Electrive). V prípade nových vozidiel s cenou do 45 000 € má poskytnúť súkromným vlastníkom príspevok vo výške 4 000 €. Európskou raritou však bude dotácia na ojazdené elektrické vozidlá, a to vo výške 2 000 €.
Len od špecializovaných predajcov
Ojazdený elektromobil však musí spĺňať vopred stanovené požiadavky (zatiaľ nezverejnené) a musí byť zakúpený u špecializovaného predajcu. Tým sa chce holandská vláda vyhnúť podvodnému čerpaniu dotácií. Takže napr. na vozidlo zakúpené cez bežný súkromný inzerát sa dotácia vzťahovať nebude.
Dotačný program má byť postupne ukončený do roku 2025, keďže sa očakáva, že na trh budú prichádzať čoraz lacnejšie elektromobily. Holandská vláda zvažovala aj podporu kúpy e-áut prostredníctvom pôžičky so zníženou cenou, napokon však od tohto riešenia upustila, a to kvôli zložitosti implementácie.
Aj v Kanade
Dotácie na ojazdené elektrické vozidlá nie sú úplnou novinkou. Už minulý rok totiž začala poskytovať finančné príspevky na kúpu elektrických „jazdeniek“ kanadská nezisková organizácia Plug’n Drive. Získanie dotácie vo výške cca 730 € však nie je až také jednoduché.
Žiadatelia musia totiž splniť aj netradičné podmienky, a to navštíviť centrum elektromobility organizácie Plug’n Drive a otestovať jedno z dostupných elektrifikovaných vozidiel a tiež absolvovať vzdelávací seminár, ktorý sa venuje problematike elektromobility.
Zdroj titulnej fotografie: Drive-green
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Transparency International prosí žiadateľov o dotácie na e-autá o súčinnosť
Česi spustili dotácie na elektromobily a nabíjacie stanice. Ako fungujú?
Poliaci dostanú na elektromobil viac ako my, podmienky dotácie sú však kontroverzné
4 komentáre
Super toto, možno s tým by som súhlasil omnoho radšej ako s našimi rozporuplnymi VIP dotáciami. A vzhľadom k tomu, že si u nás 90% ľudí ( nepodnikatelov) kupuje jazdenky, práve dotácie na jazdenky by dávali u nás zmysel a boli by skutočnou ukážkou, že vláda sa zaujíma o väčšinu, nielen o VIP. A mimochodom tých 2000e je naozaj malá pomoc/motivácia, pre tých, ktorý to myslia s ev vážne a zvážili si aj + a – s tým spojené. A zároveň to nie je príliš, aby to zdeformovalo trh. Navyše by sa to mohlo stať motivujúce aj pre automobilky, ktoré zámerne hrajú na čas a predrazuju svoje „nové“ modely o výšky dotácií.
Koho peniaze sa pouziju na dotacie? 🙂 Skor skor za to nic nedotovat, dotacie deformuju trh. Aj tak tie dodacie zhltnu len automobilky. Vsade teraz pisu ako -8000, kupte si auto. Ale ziskat je to bez sance. Zbytocne drzia vysoko ceny.
Skor som.. pardom preklep.
Na tému dotácie a rekordné predaje.
Holandsko zaregistrovalo vlani rekordné predaje elektromobilov. Najlepšie to dokumentuje Tesla 3. Tá sa stala vôbec najpredávanejším modelom v tejto krajine za rok 2019. Z celkového koláča registrácií si odhryzla 6,7 percenta. Len v decembri sa z nej „minulo“ neuveriteľných 12 123 kusov.
V januári predaje elektrických áut doslova zamrzli. Najlepším príkladom je opäť Tesla 3. Kúpilo si ju len 43 zákazníkov… Pritom sa v januári v Holandsku predalo 43 706 áut, čo bolo dokonca viac ako mesiac predtým.
Stačilo, aby od januára vzrástla dodatočná daň zo 4 na 8 percent a zrušila sa nulová súkromná daň na elektromobily s cenou nad 45 000 eur, a razom bola zodpovednosť Holanďanov ku klimatickým zmenám minulosťou.
ZDROJ:
…uto.pravda.sk/magazin/clanok/541237-v-holandsku-skolabovali-predaje-elektromobilov-je-to-ich-buducnos…