Minister hospodárstva SR, Richard Sulík, prezradil nové informácie ohľadom nového programu dotácií na elektromobily. Tie majú byť nižšie, ujsť by sa však mali každému záujemcovi. Ešte si však počkáme.
Na Slovensku záujem o elektromobily stúpa, čoho dôkazom je aj minuloročné „decembrové“ kolo dotácií. Vyčlenený finančný balík na podporu elektromobility na Slovensku vo výške 6 mil. € sa totiž vyčerpal za 3 minúty a 41 sekúnd od spustenia „rezervácií“, pričom veľkej väčšine žiadateľov sa neušlo. V rámci predchádzajúcich dotácií (11.11.2016 – 30.6.2018, suma: 5,2 mil. €) na to pritom nestačilo viac ako 19 mesiacov.
A tak nepochybujeme, že o ďalšie dotačné kolo bude veľký záujem. Aj napriek tomu, že minister pred časom a tiež aktuálne avizoval nižšiu sumu príspevku na nákup elektrických vozidiel. Zdá sa pritom, že dotácie by sa mohli po novom vzťahovať už len na plne elektrické autá, o ktoré bol predtým ďaleko väčší záujem ako o taktiež dotované plug-in hybridy, ktoré získavajú v poslednej dobe dosť negatívnu „eko-reputáciu“.
Síce nižší, ale „nárokovateľný“ príspevok
Mnohí isto uprednostnia avizovanú nižšiu výšku príspevku, ktorá by mala byť podľa aktuálnych informácií „nárokovateľná“, pred „lotériou“ z predchádzajúceho kola (8 000 € – elektromobil, 5 000 € – plug-in hybrid), v ktorom sa ušlo len prvým cca 670 žiadateľom.
Minister Sulík pre TASR uviedol, že chcú spraviť nové dotácie nárokovateľnými, píše Teraz.sk. A to tak, že zabezpečia „dostatočne veľký balík peňazí a dostatočne malú podporu na jedno auto“. A dodal, že budú elektromobily podporovať aj naďalej, ak na to budú peniaze.
„Tak rýchlo“ to nebude
Nový dotačný program chce MH SR financovať z eurofondov v rámci nového programového obdobia 2021 až 2027. A preto nebude môcť byť nová výzva vypísaná skôr ako koncom budúceho roka. Preto šéf tohto rezortu odporúča, aby tí, ktorí plánujú kúpu elektromobilu v blízkom období, nečakali a urobili tak teraz. Dotácie podľa neho totiž nebudú „tak rýchlo“.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Marco Verch/Flickr
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rekordné predaje elektromobilov na Slovensku nezastavila ani koronakríza
Česi majú v pláne investovať do elektromobility 30 miliárd korún
Volvo uprednostňuje zákaz spaľovacích áut pred dotovaním elektromobilov
15 komentárov
1. Fajn.
2. Je to také bezzubé vyhlásenie ministra hospodárstva, akože „aby tí, ktorí plánujú kúpu elektromobilu v blízkom období, nečakali a urobili tak teraz.“ Taktiež „fajn“.
Ak to ale myslí pán minister s tou podporou vážne, mohol by sa trebárs zamyslieť aj nad variantou „vlk sýty aj baran celý“.
V preklade: Kúpte si elektroauto hneď a dotácia vám bude vyplatená zhruba o rok, keď na to budú „prašule“ z fondov.
Nie som síce právnik, ale neverím, že by sa to nedalo právne a zmluvne „ošetriť“.
Mohol by to byť pre Slovensko obrovský posun vpred!
Tiez niesom pravnik, ale obavam sa ze EU im nedovoli spatne nieco preplacat nech by to bola akokolvek krasna zmluva. Myslim ze staci ak si to dobre pripravia aby to vedeli rychlo realizovat. Kym neprehrmi covid a s nim suvisiace obmedzenia a lockdowny sa asi ani ludia ani firmy nebudu hrnut do obnovy vozoveho parku, ak maju neiste zamestnanie a trzby. Ci uz s malou dotaciou alebo bez nej. Teda s vynimkou donaskarov a kurierov. 🙂
No, niečo na tom je. Ale tak teda varianta č. 2 – momentálne síce nemáme na dotáciu prachy, ale kto si kúpi EV tento rok (pozn. rok 2021) pred vyhlásením výzvy, bude mať dobíjanie 12 mesiacov grátis. A to by určite štátny rozpočet nezruinovalo.
Alebo?
Stale nechapem naco treba dotacie na elektromobily, ked su take vyhodne.
Je to tak, netreba ich.
Stačí zrušiť clá na čínske BEV a je po probléme 🙂
Bez vyznamnej dotacie ekonomicky pri beznom najazde az take vyhodne niesu kym nebude cenova parita s ICE. Ked si nasinec spocita kolko benzinu si kupi za ten cenovy rozdiel, tak bezny obcan do EV nepojde. Pri vacsom najazde uz aj ekonomicky sa oplati, ale zas musi mat clovek na pociatocnu ivesticiu. Bez dotacii (ako aut, tak aj nabijaciek) by prechod na emobilitu trval podstatne dlhsie. U mna dotacia ju urychlila o 5 rokov, mozno aj viac. A niesom jediny. Bez nej by som BEV nekupil, ved za tych 8k mozem najazdit vyse 100k km, alebo ked nieco dolozim kupit nove ICE. O par rokov ked budu stat rovnako ako ICE tak zvolim BEV, ale dovtedy dotacia je motivujuca ku kupe BEV.
Nedal ani náznak sumy?
Čo myslíte? Bude to aspoň 5000€?
Niekde som cital, ze 3000, ale to asi len spekulacia. Ale ved v 2022+ hadam budu nizsie ceny BEV, tak aj mensia pomoze.
Nižšia cena akurát tak ojazdených.
Vo vláde máme idiotov na Ntúúúúúúú, resp. vyscancov a populistov. Aký majú problém hned zajtra schváliť zákon o DPH kde elektromobily budú v trebars 10% sadzbe. Takto by sa aj vlk(občan) nažral aj ovca(štát) by ostala celá a zinkasovala 10% z ceny auta čo je pri 30tiícovom aute 3000€ a aj občan by to mal lacnejšie o 3000€ a neboli by k tomu potrebné žiadne byrokratické papierovačky a nemusia bežať platy dalších úradníkov!!!. Oni radšej takýmto sposobom podporia kúpu sekáčov, kde štát z nich nedostane žiadnu DPH takto by mali 10%. Je naozaj tragikomické akých somárov máme vo vláde, či v parlamente.
Akych sekacov? Urcite ako pri poslednej dotacii bude podmienka ze to musi byt nove auto. aby podporili vyrobu, zamestnanost a omladenie vozoveho parku.
On nemal na mysli dotácie, ale pod pojmom „sekáče“ mal na mysli tie staré spaľovacie šroty, čo sa k nám vo veľkom dovážajú. OK?
Stačí že 20% DPH zaplatí výrobca elektroaut. Kupujúci by mohol dostať eauto bez DPH a netreba dotácia od štátu.
Darmo tam hore sedia sedláci,keď nemajú obyčajný sedlácky rozum. Zabudol vól ……
Pardon vôl…..