Pred 50 rokmi vznikol česko-slovenský elektromobil EMA 1

1

História neustále odhaľuje „nové“ elektromobily. Jedným z nich je aj jubilant, resp. jubilantka EMA 1 – „Elektrický Mestský Automobil“. Prvý funkčný prototyp totiž vznikol pred 50 rokmi, a to vo vtedajšom Česko-Slovensku. A pri tejto príležitosti by sa patrilo túto „dámu“ predstaviť.

Za elektromobilom EMA 1 stála spolupráca Výskumného ústavu elektrických strojov točivých v Brne a brnenskej univerzity Vysoké učení technické. Jeho vývoj začal v roku 1968, pričom prvý funkčný prototyp, resp. takzvanú „testovaciu mulu“ sa podarilo dokončiť o rok neskôr.

Svoju svetovú premiéru absolvoval česko-slovenský elektromobil na medzinárodnej výstave Človek a automobil v roku 1970. Predstavená verzia už mala samonosnú karosériu pozváranú z oceľových plechov a bočné dvere, ktoré sa otvárali proti smeru jazdy.

Špecifikácie

Tento mestský elektromobil meral na dĺžku 2,3 m, pričom disponoval rázvorom 1,5 m. Do kabíny sa zmestili 2 dospelé osoby a 2 deti. Pre získanie batožinového priestoru sa dali zadné sedadlá, ako aj sedadlo spolujazdca demontovať. Rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou bolo v pomere 60:40, pričom vozidlo dosahovalo celkovú váhu 860 kg.

O jeho pohon sa starali 2 elektromotory na jednosmerný prúd s výkonom po 2 kW. Tie samostatne poháňali kolesá zadnej nápravy a dokázali vozidlo rozhýbať na maximálnu rýchlosť 50 km/h. Zrýchlenie z 0 na 40 km/h trvalo 11 s. Zaujímavosťou je, že tento 50-ročný elektromobil mal rekuperačný systém.

Šťavu pre motory zabezpečovali na tú dobu štandardné olovené batérie česko-slovenskej výroby s celkovou hmotnosťou 276 kg a kapacitou 88 Ah pri 96V. To znamená 8,5 kWh. Batérie, ktoré sa nachádzali pod prednými sedadlami, pritom vyšli na 3 700 Kčs. Dojazd vozidla sa pohyboval od 30 do 50 km, v závislosti od štýlu jazdy.

Interiér

Pohľad do interiéru odhaľuje obrovský volant podobný tomu zo Škody 100 či centrálne orientovanú páku pre prepínanie smeru jazdy. Nad ňou sa nachádzal voltmeter, ktorý informoval o napätí batérie a ampérmeter zobrazujúci veľkosť prúdu odoberaného motormi. EMA 1 bola tiež vybavená anatomickými sedadlami, ktoré vývojári prevzali z brnenských električiek a očalúnili čiernou koženkou.

Elektromobil EMA 1 bol vyrobený len v dvoch kusoch. Jeden z nich je pritom majetkom Technického múzea v Brne, avšak bežne nie je vystavovaný. Múzeum ho však zapožičiava na rôzne podujatia.

Zdroj: Auto.cz, titulná fotografia: Dokumenty SK CZ/Youtube

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Alternatívne pohony v dávnych autách Škoda: Plynové, hybridné aj elektrické
„Najdôležitejší elektromobil, ktorý bol kedy vyrobený,“ ide do aukcie
Mohol to byť revolučný elektromobil. Údajne ho však „zabila“ ropná lobby

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár