Novo predstavená batéria Tesla „4680“ prinesie lacnejšie elektromobily

16

Tak sme sa konečne dočkali, Tesla v rámci podujatia Battery Day predstavila svoje vlastné batériové články „4680“, ktoré si bude vyrábať sama. Prinášajú obrovské vylepšenie vlastností na úrovni energetickej a výkonovej hustoty, zložitosti výroby a výrobných nákladov.

Nové batériové články od Tesly “ 4680” majú cylindrický tvar ako tie doterajšie, výrazne sa však zväčšili ich rozmery. A to na 46 x 80 mm. Napriek tomu sa podľa Tesly nezhoršili ich tepelné vlastnosti, vďaka čomu ich je možné nabíjať rýchlo.

Dôežitou technológiou je tzv. “tabless” dizajn, čo znamená, že batéria nemá typický horný “výstupok”/”jazýček”. To znižuje vnútorný odpor a vylepšuje tepelné charakteristiky.

Tesla uvádza, že ich nový batériový článok 4680 má 5-násobne vyššiu energetickú kapacitu, 6-násobný výkon a vďaka novému dizajnu zvyšuje dojazd o 16 %. Celkové zvýšenie dojazdu, na ktorom sa podieľajú aj nové materiály katódy a anódy (napr. kremík a nikel), ako aj nový „štrukturálny“ spôsob integrácie celého batériového bloku do vozidla, má predstavovať dokonca až 54 %.

Nová batéria bude pritom plniť úlohu štrukturálneho prvku integrovaného do podvozku, ktorý prepojí prednú a zadnú “jednoliatu” časť vozidla z novej zliatiny.

56 % zníženie výrobných nákladov

Asi najdôležitejším prínosom novej batérie Tesla 4680 pre elektromobilistov je obrovské zníženie výrobných nákladov, ktoré umožnia predávať Tesle svoje elektromobily za nižšie ceny.

14 % zníženie nákladov má na svedomí zmena tvaru článku. O 18 % sa postaralo 10-násobné zníženie produkčnej stopy a spotreby energie v rámci výrobného procesu, na čom sa podieľala aj technológia “suchej” výroby od „akvizovanej“ spoločnosti Maxwell.

5 % redukcia nákladov bola dosiahnutá vďaka využitiu kremíka. 12 % prispelo použitie nových materiálov v rámci bezkobaltovej katódy, najmä niklu. Ďalších 7 % sa ušetrí vďaka spomínanému novému dizajnu áut a novému spôsobu integrácie celej batérie do vozidla. Takže to máme celkové zníženie nákladov o neuveriteľných 56 % na kWh. Musk pritom avizuje, že približne za 3 roky sa dočkáme elektromobilu Tesla s cenou 25 000 $ (bez DPH).

Tesla zdôraznila, že v prípade nového batériového článku nejde o žiadny koncept. Podľa nej začínajú zvyšovať jeho výrobu v novom „pilotnom“ závode, ktorý sa nachádza neďaleko továrne v americkom Fremonte. Ten bude schopný vyrábať 10 GWh ročne. Zlom vo výrobe by mal podľa Elona Muska nastať v nasledujúcich 12 mesiacoch. Od roku 2022 má byť Tesla schopná produkovať 100 GWh ročne. “Skutočné” závody majú časom vyrábať 200 GWh alebo viac. Do roku 2030 Tesla počíta s 3 TWh ročne.

Zdroje: Tesla, Cleantechnica, Teslarati

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla chystá elektromobil s cenou 25 000 $. „Chvíľu“ si však počkáme
Tesla Model S Plaid: Šialená novinka s dojazdom 837+ km a výkonom 1100+ koní
„Tesla“ pracuje na nových batériách, ktoré môžu byť využiteľné aj v letectve

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

16 komentárov

    • Osobne si myslím ze za 3 roky bude uz cena EV uplne inde a 25000 bude pomerne dost drahé vozidlo,ze budú aj lacnejšie.Trh sa v tejto oblasti rozbieha,produkcia sa zvyšuje ,cena pojde dole a drahé materiály v batériách budú nahradené lacnejšími a možno aj s lepšími vlastnosťami…Uvidime..

  1. a koniec vsetkych „supersportov“, lebo:

    Model S Plaid includes:

    Quickest 0-60 mph and quarter mile acceleration of any production car ever
    Acceleration from 0-60 mph: <2.0s
    Quarter mile: <9.0s
    1,100+ horsepower
    Tri Motor All-Wheel Drive
    a len tak na okraj, dojazd viac ako 830km…

  2. Obcas treba predtym, nez sa nieco uverejni, aj sa zamysliet, ci to je spravne:
    „Tesla uvádza, že ich nový batériový článok 4680 má 5-násobne vyššiu energetickú hustotu, 6-násobný výkon a zvyšuje dojazd o 16 %. Vďaka novému spôsobu integrácie celého batériového bloku do karosérie vozidiel sa však má zvýšiť ich dojazd až o 20 %.“
    Tie tvrdenia su v rozpore, resp. ak by mal clanok 5-nasobnu energeticku hustotu(Wh/kg alebo Wh/l), tak by bol aj dojazd auta 5-nasobny, alebo by bola bateria 5x mensia.
    Skor to bude tak, ze novy clanok ma 5-nasobnu kapacitu (Ah) pri samozrejme o nieco vacsich rozmeroch, ako doterajsie clanky 2170. To znamena menej obalov a viac aktivneho vnutra. Cize koniec serioparalelneho zapojenia bateriovych blokov a priklon k tomu, ako to robia ostatni vyrobcovia.

  3. Da sa vypocitat, ze novy clanok 4680 ma 5,5 nasobny objem oproti „staremu“ 2170. Cize ak ma len 5-nasobnu kapacitu, tak ma energeticku hustotu (Wh/l) nizsiu, nez 2170.

      • Ano, tiez to vidim tak, lebo v tom su peniaze.
        Dnes tvori cena baterie priblizne 15% z ceny auta (a to je udajne najdrahsia suciastka) a s clankami 4680 to bude len 7%.
        Som zvedavy, ci klesnu ceny, alebo len stupnu zisky. Ale mozno aj oboje, ked vdaka tomu, ze mierne zlacneju elektromobilypre zakaznikov, sa ich preda viac, ale pre vyrobcu s este vacsou marzou.

  4. Ano, tiez to vidim tak, lebo v tom su peniaze.
    Dnes tvori cena baterie priblizne 15% z ceny auta (a to je udajne najdrahsia suciastka) a s clankami 4680 to bude len 7%.
    Som zvedavy, ci klesnu ceny, alebo len stupnu zisky. Ale mozno aj oboje, ked vdaka tomu, ze mierne zlacneju elektromobily pre zakaznikov, sa ich preda viac, ale pre vyrobcu s este vacsou marzou.

  5. Podľa dlhodobých cyklovacích testov a meraní kapacity tie Tesla batérie stoja dosť za hovno voči konkurencii. Pozrite si reporty …atterytestcentre.com.au/reports…

Pridajte komentár