Tak sme sa konečne dočkali, Tesla v rámci podujatia Battery Day predstavila svoje vlastné batériové články „4680“, ktoré si bude vyrábať sama. Prinášajú obrovské vylepšenie vlastností na úrovni energetickej a výkonovej hustoty, zložitosti výroby a výrobných nákladov.
Nové batériové články od Tesly “ 4680” majú cylindrický tvar ako tie doterajšie, výrazne sa však zväčšili ich rozmery. A to na 46 x 80 mm. Napriek tomu sa podľa Tesly nezhoršili ich tepelné vlastnosti, vďaka čomu ich je možné nabíjať rýchlo.
Dôežitou technológiou je tzv. “tabless” dizajn, čo znamená, že batéria nemá typický horný “výstupok”/”jazýček”. To znižuje vnútorný odpor a vylepšuje tepelné charakteristiky.
Tesla uvádza, že ich nový batériový článok 4680 má 5-násobne vyššiu energetickú kapacitu, 6-násobný výkon a vďaka novému dizajnu zvyšuje dojazd o 16 %. Celkové zvýšenie dojazdu, na ktorom sa podieľajú aj nové materiály katódy a anódy (napr. kremík a nikel), ako aj nový „štrukturálny“ spôsob integrácie celého batériového bloku do vozidla, má predstavovať dokonca až 54 %.
Nová batéria bude pritom plniť úlohu štrukturálneho prvku integrovaného do podvozku, ktorý prepojí prednú a zadnú “jednoliatu” časť vozidla z novej zliatiny.
56 % zníženie výrobných nákladov
Asi najdôležitejším prínosom novej batérie Tesla 4680 pre elektromobilistov je obrovské zníženie výrobných nákladov, ktoré umožnia predávať Tesle svoje elektromobily za nižšie ceny.
14 % zníženie nákladov má na svedomí zmena tvaru článku. O 18 % sa postaralo 10-násobné zníženie produkčnej stopy a spotreby energie v rámci výrobného procesu, na čom sa podieľala aj technológia “suchej” výroby od „akvizovanej“ spoločnosti Maxwell.
5 % redukcia nákladov bola dosiahnutá vďaka využitiu kremíka. 12 % prispelo použitie nových materiálov v rámci bezkobaltovej katódy, najmä niklu. Ďalších 7 % sa ušetrí vďaka spomínanému novému dizajnu áut a novému spôsobu integrácie celej batérie do vozidla. Takže to máme celkové zníženie nákladov o neuveriteľných 56 % na kWh. Musk pritom avizuje, že približne za 3 roky sa dočkáme elektromobilu Tesla s cenou 25 000 $ (bez DPH).
Tesla zdôraznila, že v prípade nového batériového článku nejde o žiadny koncept. Podľa nej začínajú zvyšovať jeho výrobu v novom „pilotnom“ závode, ktorý sa nachádza neďaleko továrne v americkom Fremonte. Ten bude schopný vyrábať 10 GWh ročne. Zlom vo výrobe by mal podľa Elona Muska nastať v nasledujúcich 12 mesiacoch. Od roku 2022 má byť Tesla schopná produkovať 100 GWh ročne. “Skutočné” závody majú časom vyrábať 200 GWh alebo viac. Do roku 2030 Tesla počíta s 3 TWh ročne.
Zdroje: Tesla, Cleantechnica, Teslarati
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla chystá elektromobil s cenou 25 000 $. „Chvíľu“ si však počkáme
Tesla Model S Plaid: Šialená novinka s dojazdom 837+ km a výkonom 1100+ koní
„Tesla“ pracuje na nových batériách, ktoré môžu byť využiteľné aj v letectve
16 komentárov
super, dalsi poriadny kliniec do rakvy ostatnym „tradicnym“ automobilkam 😉
Osobne si myslím ze za 3 roky bude uz cena EV uplne inde a 25000 bude pomerne dost drahé vozidlo,ze budú aj lacnejšie.Trh sa v tejto oblasti rozbieha,produkcia sa zvyšuje ,cena pojde dole a drahé materiály v batériách budú nahradené lacnejšími a možno aj s lepšími vlastnosťami…Uvidime..
a koniec vsetkych „supersportov“, lebo:
Model S Plaid includes:
Quickest 0-60 mph and quarter mile acceleration of any production car ever
Acceleration from 0-60 mph: <2.0s
Quarter mile: <9.0s
1,100+ horsepower
Tri Motor All-Wheel Drive
a len tak na okraj, dojazd viac ako 830km…
https://www.teslamagazin.sk/tesla-model-s-plaid/
tak vstaval som asi o par minut skor 😉
supersport nie je len zrychlenie, to je americka kategoria rovna cest a plny plyn. Na okruhu a v zákrutách potrebuješ aj ine parametre.
A preto dala Tesla najrychlejsi cas na trati Laguna Seca s tym ze to bude najrychlejsie seriovo vyrabane auto na okruhu bez rozdielu kategorie, ci dvojdverovy supersport alebo cokolvek ine…. je to auto robene na trat. Nie Americky muscle car
Obcas treba predtym, nez sa nieco uverejni, aj sa zamysliet, ci to je spravne:
„Tesla uvádza, že ich nový batériový článok 4680 má 5-násobne vyššiu energetickú hustotu, 6-násobný výkon a zvyšuje dojazd o 16 %. Vďaka novému spôsobu integrácie celého batériového bloku do karosérie vozidiel sa však má zvýšiť ich dojazd až o 20 %.“
Tie tvrdenia su v rozpore, resp. ak by mal clanok 5-nasobnu energeticku hustotu(Wh/kg alebo Wh/l), tak by bol aj dojazd auta 5-nasobny, alebo by bola bateria 5x mensia.
Skor to bude tak, ze novy clanok ma 5-nasobnu kapacitu (Ah) pri samozrejme o nieco vacsich rozmeroch, ako doterajsie clanky 2170. To znamena menej obalov a viac aktivneho vnutra. Cize koniec serioparalelneho zapojenia bateriovych blokov a priklon k tomu, ako to robia ostatni vyrobcovia.
Vďaka za upozornenie. Samozrejme máte pravdu. Chcel som napísať „energetickú kapacitu“. Nechcem sa vyhovárať, ale nedostatok spánku asi urobil svoje. Ďakujem za pochopenie.
podľa článku ak je pravdivý tak batérie by mali byť lahšie na svoj objem oproti klasike, kedže majú len 16% väčší dojazd???
Možno tomu nerozumiem,ale zapojenie musí byť seriovoparalelné ako doteraz.Daj typ ktorý výrobca nerobí seriovoparalelné zapojenie.
Da sa vypocitat, ze novy clanok 4680 ma 5,5 nasobny objem oproti „staremu“ 2170. Cize ak ma len 5-nasobnu kapacitu, tak ma energeticku hustotu (Wh/l) nizsiu, nez 2170.
Prioritou bolo zrejme zjednodušenie výroby a zníženie výrobných nákladov na 1 kWh.
Ano, tiez to vidim tak, lebo v tom su peniaze.
Dnes tvori cena baterie priblizne 15% z ceny auta (a to je udajne najdrahsia suciastka) a s clankami 4680 to bude len 7%.
Som zvedavy, ci klesnu ceny, alebo len stupnu zisky. Ale mozno aj oboje, ked vdaka tomu, ze mierne zlacneju elektromobilypre zakaznikov, sa ich preda viac, ale pre vyrobcu s este vacsou marzou.
Ano, tiez to vidim tak, lebo v tom su peniaze.
Dnes tvori cena baterie priblizne 15% z ceny auta (a to je udajne najdrahsia suciastka) a s clankami 4680 to bude len 7%.
Som zvedavy, ci klesnu ceny, alebo len stupnu zisky. Ale mozno aj oboje, ked vdaka tomu, ze mierne zlacneju elektromobily pre zakaznikov, sa ich preda viac, ale pre vyrobcu s este vacsou marzou.
Podľa dlhodobých cyklovacích testov a meraní kapacity tie Tesla batérie stoja dosť za hovno voči konkurencii. Pozrite si reporty …atterytestcentre.com.au/reports…