Nie je tomu dávno, čo patentové dokumenty odhalili, že výskumný tím podporovaný spoločnosťou Tesla pracuje na novej generácii batérie bez anódy. Novo zverejnený dokument teraz odkrýva ďalšie skutočnosti, pričom sa v ňom hovorí aj o jej možnom využití v rámci elektrifikovanej leteckej dopravy. A to vďaka vysokej energetickej hustote.
Je zjavné, že výskumný tím špecialistu na li-ion batérie, Jeffa Dahna, s ktorým spolupracujú aj zamestnanci Tesly a ktorý je podporovaný spoločnosťou Tesla, nepoľavuje vo svojom úsilí. Ďalším dôkazom sú pokroky, ktoré sa týkajú bezanódových batérií.
Dokument od Dahnovho tímu, ktorý pracuje v laboratóriách Dalhousie University, publikovaný vo vedeckom žurnále Nature, odhaľuje, že absencia anódy neprináša len nižšiu hmotnosť a nižšie výrobné náklady, ale aj podstatne zvyšuje energetickú hustotu. To znamená, že batérie môžu ponúknuť vyššiu kapacitu (a teda aj dojazd, pri zachovaní určitej hmotnosti a/či objemu alebo vážia menej pri zachovaní určitej kapacity.
Elektrifikácia leteckej dopravy
V dokumente k výskumu bezanódovej batérie sa tiež uvádza, že jej energetická hustota by mohla umožniť elektrifikáciu mestskej leteckej dopravy. A to zrejme v rámci podobnej koncepcie, na akej pracuje napríklad Uber spoločne s Hyundaiom.
Spomína sa aj jej možný prínos v rámci elektromobilov. Podľa Dahna a spol by mohla nová batéria zvýšiť ich dojazd cca o 280 km. Nepoznáme však s dojazdom súvisiace referenčné hodnoty. Dokumenty ale odhaľujú, že vyvíjaná batéria aktuálne v laboratórnych podmienkach dosahuje energetickú hustotu 360 Wh/kg, resp. 1000 Wh/l.
Problémom je zatiaľ najmä živostnosť
Ďalší vývoj by mal priniesť ešte lepšie hodnoty, zvyšovanie energetickej hustoty však nemôže byť jediným cieľom Dahnovho tímu. A to preto, že životnosť tejto batérie je aktuálne ďaleko od toho, aby bola možná jej komercializácia.
Veľkým pozitívom však je, že vývoj v tomto smere napreduje. Spočiatku sa hovorilo o zvládnutí cca 50 nabíjacích/vybíjacích cyklov, v priebehu minulého roka to bolo 90 cyklov a aktuálne sa spomína 200 cyklov. Je teda na čom pracovať, pokroky v tejto oblasti však dávajú slušnú nádej do budúcnosti.
Elektrické lietadlo Tesla/SpaceX?
V súvislosti s elektrifikovanou leteckou dopravou je zaujímavé, že Elon Musk zhruba pred rokom povedal, že na porazenie kerozínových motorov v letectve budú potrebné batérie s energetickou hustotou okolo 400 Wh/kg. A dodal, že takýchto batérií by sme sa mohli dočkať o 5 rokov.
Musk pritom pracuje na vlastnom návrhu elektrického lietadla typu VTOL, avšak nielen pre mestské využitie. Vyvíjané bezanódové batérie by tak v tejto oblasti teoreticky mohli priniesť aj komerčné snahy. A výstupom by mohlo byť napríklad elektrické lietadlo Tesla/SpaceX. Takže ak, resp. keď nastane ten správny čas, mohli by sme sa dočkať ďalšieho zaujímavého produktu „z dielne Elona Muska“.
Zdroje: Electrek 1, Teslarati, Electrek 2
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nový patent Tesly naznačuje očakávanú batériu so životnosťou 1 600 000 km
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii
V európskej továrni Tesly sa budú vyrábať aj „úplne nové batérie“