Tesla zavádza „bezpečnostné skóre“ vodiča. Na čo je to dobré?

7

Ako aktuálne uviedol Elon Musk, Tesla v týchto dňoch začína pre širšiu verejnosť zavádzať možnosť inštalácie a používania najnovšej verzie svojho systému autonómneho riadenia FSD vo verzii beta. Zároveň s tým zavádza profilovanie vodičov na základe bezpečnostných faktorov jazdného správania „Safety Score Beta“. To pritom nie je náhoda. A súvis to má aj s poisťovacími službami.

V júni sme písali, že hacker „Callump01“ v rámci analýzy mobilnej aplikácie Tesla zistil, že kalifornská spoločnosť zrejme chystá profilovanie jednotlivých vodičov z hľadiska bezpečnosti jazdy, pričom na základe toho určí výšku poistného za vozidlo.

A zrejme presne toto profilovanie použije aj v prípade určovania „spôsobilosti“ vodičov pre používanie najnovších beta verzií systému autonómneho riadenia Full Self-Driving (FSD), ktoré ide v rámci autonómnych funkcií nad rámec štandardného Autopilota.

Elon Musk totiž nedávno uviedol, že ak si vodič, ktorý si zakúpil systém FSD, bude chcieť cez OTA nainštalovať najnovšiu beta verziu pre svoje vozidlo, zároveň bude musieť súhlasiť s preverením svojho jazdného správania na základe kalkulátora poistenia od spoločnosti Tesla. A na to, aby získal možnosť používania FSD Beta, musí mať počas 7 dní vyhovujúce správanie z hľadiska bezpečnosti jazdy.

5 „bezpečnostných faktorov“

Aktuálne sa prostredníctvom správy od Tesly dozvedáme, na základe čoho bude Tesla určovať mieru bezpečnosti jazdy vodičov svojich elektromobilov. Rozhodujúce pritom bude tzv. „Safety Score Beta“ – bezpečnostné skóre, ktoré je aktuálne vo verzii beta. To nájde zákazník Tesly vo svojej mobilnej aplikácii, ak má vo vozidle nainštalovaný softvér 2021.32.22. Aj „Safety Score Beta“ je však vo fáze zavádzania, takže sa bude rozširovať postupne.

Ako uvádza Tesla, Safety Score Beta je prvou verziou systému, ktorý vyhodnocuje jazdné správanie vodiča na základe piatich „bezpečnostný faktorov“. Ich atribúty sú merané prostredníctvom rôznych senzorov vozidla a systému Autopilot, pričom medzi ne patrí:

  • varovania pred kolíziou na 1 000 míľ (cca 1 600 km),
  • prudké brzdenie,
  • agresívne zatáčanie,
  • nebezpečný odstup od pred nami idúceho vozidla,
  • vynútené vypnutie Autopilota (zo strany palubného systému na základe nedodržania podmienok jeho používania).

Na základe týchto metrík sa priebežne počíta možná pravdepodobnosť, že vodič svojou jazdou spôsobí v budúcnosti kolíziu. Tesla používateľovi zobrazuje denné „bezpečnostné skóre“, a to až 30 dní dozadu. Aktualizácia skóre pre daný deň prebieha na základe každej jazdy s dĺžkou min. 0,16 km.


Príklad „Safety Score Beta“ v rámci mobilnej aplikácie Tesla od Jacoba Deckera

Motivácia k bezpečnej jazde

Tesla tiež presne popisuje, ako je možné jednotlivé „bezpečnostné faktory“ ovplyvniť a získať lepšie skóre, čo by malo vodičov motivovať k bezpečnej či bezpečnejšej jazde. A to je obzvlášť dôležité v časoch, kedy rozširuje zavádzanie v podstate testovacích verzií systému autonómneho riadenia FSD, ktorý z bezpečnostných dôvodov stále vyžaduje pozornosť vodiča.

A ako naznačujú zistenia spomínaného hackera, zavádzaný systém „bezpečnostného skóre“ by mohol časom obsahovať aj simulátor, ktorý umožní meniť atribúty jazdného správania a ukáže, ako sa to prejaví na výške poistného.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zverejnila ceny mesačného predplatného systému autonómneho riadenia FSD
„Tesla poistenie“ by mohlo spoločnosti priniesť obrovské príjmy
„Ohromujúca“ aktualizácia autonómneho riadenia Tesla FSD je realitou. Čo na to prví používatelia?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Možno som iba večný kritik, ale rýdzo pragmaticky vzaté – ako systém detekuje, že analyzuje správanie práve konkrétneho človeka a že majiteľ auta nezveril šoférovanie niekomu inému (napr. manželke, bratovi atď.)?
    To by mohlo potom výsledky značne skresľovať…

    • Na zaklade toho ze nove verzie maju kameru namirenu na vodica. Nikto zatial nevie ci je to len sledovanie unavy alebo to bude mat aj rozpoznanie tvare

  2. Toto mi pripomína historky, ako manželky bodovali manželov za umytie riadu, povysávanie prachu, vynesenie smetí ap., a potom ich odmeňovali v posteli podľa počtu nazbieraných bodov !….

    • Prepáč, takúto blbosť som v živote nepočul. To máš asi z vlastných skúseností. Ja mám iba skúsenosti z 30 rokov trvajúceho môjho manželstva, ale „tvoje historky“ radšej komentovať nebudem.
      Toto je totiž slušný portál. Vieš?…

    • Manželka by ti mala dať preto, lebo ťa miluje. Nie ako odmenu za to, že si povysával.
      To je už potom iný druh manželiek, ktoré ťa milujú za odmenu. Trebárs hodinu.
      Potom milujú hodinu niekoho iného. Samozrejme tiež za odmenu…

  3. Tesle je jedno, kto to bude soferovat, poistuju auto a vypocitaju to podla najhorsieho vodica (prinajlepsom to spriemeruju).
    Otazka je skor, co to spravi so skore, ked sa budes chciet ist vyblbnut niekde na uzavretu cestu, parkovisko, zavodny okruh, atd.
    Ked to nebude rozoznavat, budu body dole :).

Pridajte komentár