„Hacker“ v rámci analýzy mobilnej aplikácie Tesla zistil, že spoločnosť Elona Muska chystá profilovanie jednotlivých vodičov z hľadiska bezpečnosti jazdy, pričom na základe toho určí výšku poistného za vozidlo. Vodiči budú môcť sledovať svoje metriky, ako aj simulovať zmenu jazdného správania, aby videli vplyv na cenu poistky.
Používateľ siete Reddit u/Callump01, ktorý občas vo voľnom čase vykoná „reverzné inžinierstvo“ mobilnej aplikácie Tesla, v minulosti už zistil, že Tesla chystá predplatné na službu FSD, čo sa neskôr oficiálne potvrdilo. A to môže dávať dôveryhodnosť jeho ďalšieho objavu, ktorý súvisí s poisťovacími službami.
Tesla sa začala angažovať aj v oblasti poisťovacích služieb svojich elektromobilov. Prvotným impulzom boli vysoké ceny poistného pre majiteľov Tesiel, aj keď podľa Elona Muska sú ich vozidlá podstatne menej náchylné k nehode ako priemerné vozidlo, a to vďaka pokročilým bezpečnostným systémom a jazdným asistentom, vrátane Autopilota či FSD. A preto by mali mať naopak lacnejšie poistenie.
A tak Tesla spustila vlastné poisťovacie služby. Zákazníkom pritom sľubuje až o 30 % nižšie ceny v porovnaní s konkurenciou. Podľa odborníkov to nie je prekvapujúce, nakoľko Tesla zbiera v rámci svojej flotily obrovské množstvo dát, ktoré primárne využíva na vylepšovanie systémov autonómneho riadenia. Tie sa však dajú použiť aj na určenie miery rizika súvisiaceho s poistením, pričom bežné poisťovne môžu o takomto množstve relevantných dát len snívať.
No a vďaka ďalšiemu spätnému inžinierstvu aplikácie Tesla, ktoré vykonal používateľ u/Callump01, sa dozvedáme, že zozbierané dáta budú zrejme použité aj na zostavenie individuálneho bezpečnostného profilu vodiča. Údaje vo forme hodnotiacich metrík má mať pritom vodič k dispozícii v rámci mobilnej aplikácie.
Tie si bude môcť v prehľadnom grafickom rozhraní skontrolovať vo forme odjazdených hodín, miery využitia systémov ako Autopilot, ABS, Autosteer, varovanie pred kolíziou či hodnotenia narábania s akcelerátorom. A to v rámci každej jazdy alebo na mesačnej báze.
Hodnotiace kritéria
Výška poistného pre konkrétneho vodiča by na základe zistení mala záležať od jeho bezpečnostného hodnotenia, ktoré vyplýva z viacerých faktorov. A to:
- počet aktivácií ABS,
- priemerný denný nájazd v hodinách,
- počet deaktivácií systému Autopilot z dôvodu ignorovania bezpečnostných upozornení,
- počet detekcií potenciálnej kolízie v rámci systému varovania pred čelnou zrážkou,
- čas strávený v nebezpečnej blízkosti vozidla idúceho pred nami,
- intenzita zrýchlenia a brzdenia v porovnaní s priemerom v rámci flotily.
Callump01 tiež uvádza, že ak vodič dosiahne požadované parametre v rámci spomínaných faktorov, môže si znížiť výšku mesačného poistného až o 50 %. V aplikácii má mať tiež k dispozícii simulátor, v ktorom môže meniť skóre v rámci jednotlivých faktorov, pričom uvidí, ako sa to prejaví na cene poistného.
Mohlo by ísť teda aj o nástroj, ktorý môže motivovať k bezpečnejšiemu správaniu na cestách. Callump01 však odhaduje, že toto rozšírenie aplikácie Tesla je zatiaľ v rannom štádiu vývoja. Uvidíme, snáď sa čoskoro dočkáme reakcie zo strany Elona Muska, ktorá nám ozrejmí túto záležitosť.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Tesla poistenie“ by mohlo spoločnosti priniesť obrovské príjmy
Tesla zrejme prinesie svoje lacnejšie poisťovacie služby aj do Európy
Tesla už ponúka aj poistenie vozidiel. Sľubuje až o 30 % nižšie ceny
5 komentárov
Je to zaujímavé. Ale rýdzo teoreticky – čo ak to auto používa okrem majiteľa ešte viac osôb, napríklad jeho manželka, syn, svokor, … atď.
Vypočíta aritmetický priemer zo správania všetkých zúčastnených osôb?
Pustiť sa do sféry poisťovní si vyžaduje peniaze a odvahu! Elon Musk má oboje, a navyše potrebuje presadiť pravidlá pre poisťovanie Autopilota FSD. Práce a starostí vyše hlavy !!! ……… a ešte k tomu tie manželky, synovia, svokrovia, atď …. ako píše JD. 🙂
Smeruje to k tomu, že autonómne jazdenie bude lacnejšie, ako so živým šoférom. A to hlavne z pohľadu bezpečnosti a ekológie (nižšia spotreba PHM, bŕzd a podobne). Výsledkom bude všeobecný zákaz ľudských šoférov (príliš hlúpi, príliš nebezpeční, príliš neekologickí v porovnaní s AI)…
….. a čo tí čo riadia autá pre radosť?! Tí budú jazdiť na autodráhach, alebo ako Kopta na „vlastnom simulátore“ kdesi doma v podkroví ?!!!
ja som za, ak mam platit o 50% menej, preco nie 😉