Tesla zverejnila ceny mesačného predplatného systému autonómneho riadenia FSD

7

Spoločnosť Tesla začala zavádzať možnosť predplatenia systému autonómneho riadenia Full Self-Driving (FSD) na mesačnej báze, ktorý je pokročilou „nadstavbou“ asistenčného systému Autopilot. Zverejnila pritom aj prvé cenovky.

Na začiatok radšej uvedieme funkcionalitu asistenčných systémov elektromobilov Tesla, vrátane systémov pre čiastočne autonómnu jazdu a autonómnu jazdu, aby sme mali jasno v tom, k čomu presne sa vzťahuje spomínané predplatné.

Tesla nedávno vydala aktualizáciu FSD Beta V9, ktorú môžu dobrovoľne testovať jej zákazníci s prístupom k špeciálnemu programu. Aktualizácia opäť posúva schopnosti plne autonómneho riadenia v bežnej premávke, vrátane mesta, pričom vozidlá zvládajú samé napr. prejazd križovatkami či kruhovými objazdmi.

Avšak vodič musí sledovať jazdu, ako keby jeho vozidlo nemalo aktivované FSD, nakoľko ide o „neverejnú“ testovaciu verziu, pričom v prípade nepredvídateľného správania musí byť schopný prebrať riadenie. Prvé skúsenosti však ukazujú ďalší posun schopností FSD, ako aj to, že pred verejným vydaním budú ešte potrebné ďalšie aktualizácie.

Autopilot a Enhanced Autopilot

Aktuálne je možné bežne objednať tzv. Enhanced Autopilot, ktorý rozširuje schopnosti základného asistenčného systému Tesla Autopilot (napr. automatické riadenie, zrýchľovanie a brzdenie (aj núdzové)
v rámci jazdného pruhu, varovanie pred kolíziou či monitorovanie mŕtveho uhla). A to o navigovanie prostredníctvom systému Autopilot, automatickú zmenu jazdného pruhu, automatické parkovanie a funkcie Summon/Smart Summon. Slováci si pritom za toto rozšírenie priplatia 3 100 € bez DPH (v prípade jediného dostupného modelu v rámci „SK konfigurátora, ktorým je Model 3).

Full Self-Driving (FSD)

K dispozícii je aj funkcionalita Full Self-Driving (FSD), ktorá navyše k funkciám základného a rozšíreného („Enhanced“) Autopilota pridáva automatické zastavenie na výstražné červené svetlo semafora a pred dopravnými značkami „stoj, daj prednosť v jazde“. No a „ešte“ v tomto roku má byť dostupné aj „automatické riadenie v rámci ulíc miest“. Tzn., že systém dostane aktualizáciu, vďaka ktorej dokáže to, čo sme spomenuli v prípade testovacej verzie FSD Beta V9. Avšak možno už bez nutnosti plného dohľadu vodiča a rúk na volante.

Predplatné FSD

No a práve FSD si budú môcť zákazníci aj predplatiť (aktuálne je to „už“ možné v USA). A to nie je na zahodenie, nakoľko FSD u nás stojí 6 200 € bez DPH a v USA s plnou dostupnou funkcionalitou (pozn.: zákony EÚ neumožňujú využiť niektoré funkcie v plnej miere) dokonca 10 000 $ bez DPH. Napr. tí, čo váhajú, si tak budú môcť FSD najskôr vyskúšať a nemusia zaplatiť plnú sumu za „mačku vo vreci“, ktorá stále prechádza vývojom a zdokonaľovaním.

Je dôležité povedať, že predplatné sa vzťahuje len na elektromobily Tesla vybavené počítačom FSD 3.0 a novším. Tí, čo majú staršie verzie, si môžu dať vymeniť HW v servisnom stredisku (to však nie je súčasťou predplatného). O predplatné je pritom možné požiadať prostredníctvom mobilnej aplikácie Tesla či zákazníckeho online účtu.

A rovnakým spôsobom sa dá predplatné zrušiť, nie však pomerne k časti predplateného obdobia. Tzn., že keď zákazník zruší mesačné predplatné napr. v polovici predplateného obdobia, zaplatí za celé predplatené obdobie, pričom služba bude do konca tohto predplateného obdobia stále aktívna.

Cena

Čo sa týka prvých zverejnených cien, a to na trhu v USA, pre vozidlá vybavené základným Autopilotom stojí predplatné 199 $/mesiac (bez DPH). Ak je vozidlo vybavené systémom Enhanced Autopilot, predplatné FSD stojí 99 $/mesiac (bez DPH).

Tesla pritom stále upozorňuje, že aktuálne povolené funkcie FSD si vyžadujú plnú pozornosť vodiča, ktorý má ruky na volante a je pripravený kedykoľvek prevziať riadenie.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Ohromujúca“ aktualizácia Tesla FSD je realitou. Čo na to prví používatelia?
Tesly si sa samé nájdu parkovacie miesto, potom čo vystúpite
Tesly budú môcť v budúcnosti jazdiť do servisu samé. Zvládli by to však už teraz

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Elektrické autá sa pre svoju jednoduchosť môžu extrémne málo kaziť a dlho vydržať oproti ICE. To je super pre ekológiu, ale katastrofa pre biznis výrobcov. Jediné riesenie je úmyselne urobiť fúru „kurvítok“ (projektovo kalkulovaný rozpad produktu), alebo v priebehu životnosti produktu významne kasírovať zákazníka. Pri online dohľade výrobcov nad ich výrobkami to nebude problém. Budú mať kvalitnejšie dáta ako strihať ovce…

  2. Na diaľku sa auto vylepšiť, ale aj poškodiť a aj vypnúť. Aspoň tak to chápem ja, hoci som nadšenec eaut. Ešte k tej výhode 199 dolár a mať ruky stále v strehu pri volante. Podnikateľ by tými rukami mohol pracovať, ale takto je to len na ohurovanie suseda.

  3. 😀 😀 😀 Tak a teraz si kúpim auto, kde budem platiť 200 alebo 100 EUR mesačne za to, aby som ho nemusel riadiť? A na čo mi potom je? Tesla sa mi po technologickej stránke páči, ale toto už nie teda ani náhodou. Fakt netuším načo auto, v ktorom sa budem len voziť. Je super, ak má auto asistentov, ktorí dokážu zabrániť kolízii, prípadne zachrániť život človeku ak skolabuje a auto samé zastaví a zavolá záchranné zložky, ale ak by som sa chcel len voziť, pôjdem si vlakom, busom alebo taxíkom a vyjde ma to menej. A navyše, mesačne dať 100 – 200 EUR, to si to môžem za tých 6000 EUR aj kúpiť.

    • Ja verim, ked este raz sa poriadne zamyslis nad tym, ako to je mozne vyuzit, prides nato. Schvalne ti to nepoviem. Vyuziti je viac, nez si myslis 😉

      • To je síce možné, ale je to využiteľné aj pre mňa ako radového zákazníka-vodiča? Ak áno, prosím o info. Pretože ma vôbec nenapadá ako by som to mohol využiť.

  4. Ak by slo o mesto 200 mesacne, to je v mojich koncinach 80 jazd taxikom cize 2,66 denne vratane vikendov.

    Pravda je ze teoreticky OTA umozni aj pokazit auto, ak sa dlho samo nepokazi tak mozu nieco cez OTA prestavit, aby auto zacalo blbnut a clovek prisiel do servisu a mohli ho skasirovat. 🙂 Ci tento business model automobilky vyuziju uvidime. Tesla prakticky nema servisi, tak nieje nutena takto zivit servisnu siet.

    Az klesnu ceny bat, tak BEV vyrobia lacnejsie ako spalovak tak zas budu zarabat na vyrobe/predaji auta a nie servise a nahradnych dieloch ako teraz.

    A tiez na tych online sluzbach

Pridajte komentár