Spoločnosť Tesla Motors neustále zdokonaľuje svoje batérie. Výrazne to pocítime už v prípade pripravovaného elektromobilu Tesla Model 3.
V súvislosti s očakávaným Modelom 3 sa už dlhší čas hovorí o novej generácii batérií. Ale len nedávno začali na verejnosť prenikať konkrétnejšie čísla ohľadom týchto inovovaných akumulátorov. Technický riaditeľ Tesla Motors, JB Straubel, sa vyjadril, že batérie Modelu 3 budú mať o 30 % vyššiu hustotu ako súčasná generácia. Bola by to slušná evolúcia, čo poviete?
Viceprezident Tesla Motors pre vzťahy s investormi, Jeff Evanson, zas potvrdil, že základný Model 3 bude mať menšiu ako 60 kWh batériu. Tá má zabezpečiť dojazd 346 km. Aj my, v rámci nášho Tesla magazínu, sme špekulovali, či tento uvádzaný dojazd, bol vypočítaný na základe metodiky EPA alebo NEDC. Spomínané atribúty nových akumulátorov však nasvedčuje tomu, že sa bude jednať o dojazd podľa prísnejšej metodiky americkej agentúry pre životné prostredie EPA. To by znamenalo dojazd takmer 420 km podľa európskej metodiky NEDC.
Na základe týchto údajov, sa môžeme pustiť do špekulatívnych výpočtov kapacity batérie, základného Modelu 3:-) A čo nám vyšlo? Najskôr treba povedať, že do našich jednoduchých výpočtov sme zahrnuli priamu úmeru uvádzaných údajov Modelu 3 a údajov dojazdu a kapacity batérie Modelu S. Batérie Modelu S sme do porovnania nevybrali náhodne, pretože prezentovaný 30 % nárast hustoty sa uvádza práve v porovnaní s generáciou batérií použitých v Modeli S. A vyšla nám „hrubá“ kapacita cca 42 kWh. Po zohľadnení predpokladanej nižšej hmotnosti, nižšieho valivého odporu menších kolies a nižšieho koeficientu odporu vzduchu (0,21 vs. 0,24), si „dovoľujeme“ túto hodnotu zaokrúhliť na sympatických 40 kWh.:-) A to už je pekné číslo. Nuž, necháme sa prekvapiť…
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 batérie: v základe pod 60 KWh, v top verzii pod 100 kWh
Tesla spustila v Gigafactory výrobu novej generácie batériových článkov
Nádejný výrobca batérií postavil pre Arnolda Schwarzeneggera elektrický Mercedes G
Tesla tvrdí, že vďaka Gigafactory zníži cenu svojich batérií o 35 %
No ale vráťme sa ešte k vyjadreniam JB Straubela ohľadom batérií Tesla. Podľa neho je priama súvislosť medzi energetickou hustotou akumulátorov a výrobnými nákladmi. Čím väčší objem, tým vyššia hmotnosť a čím vyššia hmotnosť, tým viac použitého materiálu. A práve množstvo použitého materiálu definuje výrobné náklady. Takže zrejme aj nová generácia batérií sa podieľala na „stlačení“ ceny najmenšieho elektromobilu značky Tesla. A po nabehnutí plnohodnotnej výroby batérií v továrni Gigafactory, sa táto alebo už ďalšia vylepšená generácia batérií, dostane do súčasných modelov X a S. To v spojení s veľkovýrobou pomocou najmodernejších a najneefektívnejších priemyselných robotov, môže priniesť citeľné zníženie výrobných nákladov. Budeme dúfať, že sa to priaznivo premietne do koncových cien týchto elektromobilov.
Straubel taktiež povedal, že nie je potrebná žiadna nová prelomová technológia batérií. Súčasné lithium-ionové batérie Tesla vylepšuje z hľadiska energetickej hustoty každoročne zhruba o 5 %. Dúfame, že zároveň pracujú aj na zvyšovaní bezpečnosti týchto batérií (pozn. redakcie)… Prvá generácia batérií Modelu S mala podľa Straubela o 40 % vyššiu energetickú hustotu, ako batérie predchádzajúceho modelu Tesla Roadster.
JB Straubel demonštroval vývoj batérií aj na príklade priemyselných batérií Tesla Powerpack. Prvá generácia vážila 1 720 kg a mala kapacitu 95 kWh, tzn. energetickú hustotu 55 Wh/kg. Druhá generácia, tzv. Powerpack 2, váži 1 622 kg a má kapacitu 210 kWh, z čoho vyplýva energetická hustota 130 Wh/kg. To znamená medzigeneračný nárast energetickej hustoty o 136 %.
Tak čísla zatiaľ vyzerajú dobre. Veríme, že sa potvrdia aj v praxi a my ako koncový spotrebitelia to priaznivo pocítime na koncových cenách všetkých elektromobilov značky Tesla.
Zdroj článku: electrek.co, redakcia Tesla magazínu. Zdroj titulného ilustračného obrázku: LG