Tesla Model 3 dostane vysokoefektívne batérie novej generácie

0

Spoločnosť Tesla Motors neustále zdokonaľuje svoje batérie. Výrazne to pocítime už v prípade pripravovaného elektromobilu Tesla Model 3.

V súvislosti s očakávaným Modelom 3 sa už dlhší čas hovorí o novej generácii batérií. Ale len nedávno začali na verejnosť prenikať konkrétnejšie čísla ohľadom týchto inovovaných akumulátorov. Technický riaditeľ Tesla Motors, JB Straubel, sa vyjadril, že batérie Modelu 3 budú mať o 30 % vyššiu hustotu ako súčasná generácia. Bola by to slušná evolúcia, čo poviete?

Viceprezident Tesla Motors pre vzťahy s investormi, Jeff Evanson, zas potvrdil, že základný Model 3 bude mať menšiu ako 60 kWh batériu. Tá má zabezpečiť dojazd 346 km. Aj my, v rámci nášho Tesla magazínu, sme špekulovali, či tento uvádzaný dojazd, bol vypočítaný na základe metodiky EPA alebo NEDC. Spomínané atribúty nových akumulátorov však nasvedčuje tomu, že sa bude jednať o dojazd podľa prísnejšej metodiky americkej agentúry pre životné prostredie EPA. To by znamenalo dojazd takmer 420 km podľa európskej metodiky NEDC.

tesla model 3 baterie

Batériový blok integrovaný do podvozka Modelu S. Zdroj: tesla.com

Na základe týchto údajov, sa môžeme pustiť do špekulatívnych výpočtov kapacity batérie, základného Modelu 3:-) A čo nám vyšlo? Najskôr treba povedať, že do našich jednoduchých výpočtov sme zahrnuli priamu úmeru uvádzaných údajov Modelu 3 a údajov dojazdu a kapacity batérie Modelu S. Batérie Modelu S sme do porovnania nevybrali náhodne, pretože prezentovaný 30 % nárast hustoty sa uvádza práve v porovnaní s generáciou batérií použitých v Modeli S. A vyšla nám „hrubá“ kapacita cca 42 kWh. Po zohľadnení predpokladanej nižšej hmotnosti, nižšieho valivého odporu menších kolies a nižšieho koeficientu odporu vzduchu (0,21 vs. 0,24), si „dovoľujeme“ túto hodnotu zaokrúhliť na sympatických 40 kWh.:-) A to už je pekné číslo. Nuž, necháme sa prekvapiť…

SÚVISIACE ČLÁNKY: 
Tesla Model 3 batérie: v základe pod 60 KWh, v top verzii pod 100 kWh
Tesla spustila v Gigafactory výrobu novej generácie batériových článkov
Nádejný výrobca batérií postavil pre Arnolda Schwarzeneggera elektrický Mercedes G
Tesla tvrdí, že vďaka Gigafactory zníži cenu svojich batérií o 35 %

No ale vráťme sa ešte k vyjadreniam JB Straubela ohľadom batérií Tesla. Podľa neho je priama súvislosť medzi energetickou hustotou akumulátorov a výrobnými nákladmi. Čím väčší objem, tým vyššia hmotnosť a čím vyššia hmotnosť, tým viac použitého materiálu. A práve množstvo použitého materiálu definuje výrobné náklady. Takže zrejme aj nová generácia batérií sa podieľala na „stlačení“ ceny najmenšieho elektromobilu značky Tesla. A po nabehnutí plnohodnotnej výroby batérií v továrni Gigafactory, sa táto alebo už ďalšia vylepšená generácia batérií, dostane do súčasných modelov X a S. To v spojení s veľkovýrobou pomocou najmodernejších a najneefektívnejších priemyselných robotov, môže priniesť citeľné zníženie výrobných nákladov. Budeme dúfať, že sa to priaznivo premietne do koncových cien týchto elektromobilov.

tesla model 3 batéria - blok modulov

Otvorený blok batériových modulov Modelu S. Zdroj: insideevs.com

Straubel taktiež povedal, že nie je potrebná žiadna nová prelomová technológia batérií. Súčasné lithium-ionové batérie Tesla vylepšuje z hľadiska energetickej hustoty každoročne zhruba o 5 %. Dúfame, že zároveň pracujú aj na zvyšovaní bezpečnosti týchto batérií (pozn. redakcie)… Prvá generácia batérií Modelu S mala podľa Straubela o 40 % vyššiu energetickú hustotu, ako batérie predchádzajúceho modelu Tesla Roadster.

JB Straubel demonštroval vývoj batérií aj na príklade priemyselných batérií Tesla Powerpack. Prvá generácia vážila 1 720 kg a mala kapacitu 95 kWh, tzn. energetickú hustotu 55 Wh/kg. Druhá generácia, tzv. Powerpack 2, váži 1 622 kg a má kapacitu 210 kWh, z čoho vyplýva energetická hustota 130 Wh/kg. To znamená medzigeneračný nárast energetickej hustoty o 136 %.

Tak čísla zatiaľ vyzerajú dobre. Veríme, že sa potvrdia aj v praxi a my ako koncový spotrebitelia to priaznivo pocítime na koncových cenách všetkých elektromobilov značky Tesla.

Zdroj článku: electrek.co, redakcia Tesla magazínu. Zdroj titulného ilustračného obrázku: LG

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár