Ample predstavil stanicu na rýchlu výmenu batérií elektromobilov a ambiciózny plán

5

Americký startup Ample po rokoch vývoja predstavil stanicu na rýchlu výmenu batérií elektromobilov. Jeho batériové moduly majú byť kompatibilné s akýmkoľvek elektrickým modelom. Technológia má napomôcť k tomu, aby sa na cesty dostala až miliarda elektromobilov. Prvé stanice už boli nasadené.

Spoločnosť Ample v rámci tlačovej správy nedávno oznámila, že po 7 rokoch vývoja prichádza s riešením, ktoré umožní rýchlejšie a lacnejšie dopĺňanie energie pre elektromobily. A to v podobe staníc na výmenu batérií, ktoré je možné v rámci mesta integrovať v priebehu pár týždňov.

Ide pritom o modulárny systém, ktorý umožňuje vymeniť vybitú batériu za plne nabitú v priebehu 10 min. Americký startup dodáva, že ich technológia je kompatibilná s akýmkoľvek elektrickým vozidlom a dramaticky znižuje náklady a čas potrebný na inštaláciu e-mobility infraštruktúry.

Nasadenie systému v rámci celej metropolitnej oblasti má trvať niekoľko týždňov a náklady na výmenu majú byť porovnateľné s nákladmi na benzín. Ample tiež uvádza, že na nabíjanie vybitých batérií elektromobilov dokážu priamo využívať solárnu či veternú energiu.

Výmenné stanice sú plne autonómne a „nevyžadujú žiadnu konštrukciu“. Je ich možné namontovať všade, kde sú k dispozícii dve parkovacie miesta. Plnú kompatibilitu s akýmkoľvek elektrickým vozidlom má zabezpečiť modulárna architektúra batérií.

Batérie sa skladajú z niečoho, čo pripomína „lego-moduly“. Vďaka tomu sa zmestia do každého auta, „bez ohľadu na veľkosť alebo model“.

Najskôr v rámci flotíl

Spoločnosť Ample uvádza, že so zavádzaním svojej technológie začína v rámci elektrických flotíl, čo urýchli ich dostupnosť aj pre bežných spotrebiteľov. Jej stanice sú aktuálne nasadené v Kalifornii, konkrétne v oblasti Bay Area, San Francisco.

Tu americký startup spolupracuje s flotilovými partnermi, ktorí pôsobia v oblasti carsharingu, doručovania na poslednú míľu a správy mestský flotíl. Ample dodáva, že kooperujú aj s najväčšími svetovými automobilkami, a to na masovom nasadení ich technológie v USA, Európe a Ázii.

Nuž, bude veľmi zaujímavé sledovať ako sa táto, ako aj iné technológie súvisiace s energiou pre elektromobily, napríklad elektrifikované cesty, ktoré nabíjajú elektromobily za jazdy, uchytia. Aj s ohľadom na neustály vývoj batérií a nabíjacích systémov.

Čo sa týka výmenných staníc, v minulosti tento systém skúšala aj spoločnosť Tesla. Projekt však ukončila a sústredila sa na rozširovanie nabíjacej siete Supercharger. Na druhej strane, automobilka Nio hlási, že jej sieť výmenných staníc má na domácom čínskom trhu úspech. Globálne masové nasadenie univerzálnej technológie a presadenie jednotného štandardu však už je oveľa tvrdším orieškom.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
5-minútové nabíjanie elektromobilov je na dobrej ceste, tvrdí Storedot
„Revolučná“ solid-state batéria a stanice na rýchlu výmenu batérií 2.0 – ďalšie novinky od NIO
Najdlhšia elektrifikovaná cesta nabíjajúca autá za jazdy bola dokončená. Spoznali sme nové detaily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Však toto.. Nedohodu firiem a štátov vidno na všetkom.. Odlišné el. zásuvky, donedávna odlišné nabíjacie konektory telefónov.. Atď… Až po príkladné chademo, ccs konektory na nabíjanie EV.
    Výmenné batérie do osobných ev som videl ako dobrý nápad pred 10-15rokmi, keď nik nevedel vyrobiť poriadnu batériu a nabíjačku.
    Dnes, respektíve už 9 rokov odkedy prišla tesla S, je toto riešenie úplne z cesty pre bežné použitie áut ako sme zvyknutí a ako si nechceme odvyknut.
    Samozrejme mi to dava zmysel pri kamionoch, alebo autobusoch, ktoré predsalen potrebujú väčšie batérie a môžu byť tak nonstop v prevádzke.
    Ale i tu sa mi to javí ako priveľký sen. I keď úprimne, rád by som videl štandardizáciu výmenných bateriovych modulov kamiónov, autobusov, carsharingovych flotil aj lodí a lietadiel.
    Ale na to som asi priveľký pesimista, hlavne keď vidím, ako sa veľké nenažrané farmaceutické firmy nevedia dohodnúť na zdieľaní jedného overeneho receptu Covid vakcín zadarmo na záchranu životov.

  2. Ale v princípe mi výmena bateriek pre osobaky nepríde ako blbosť, ved u Neo to zrejme funguje celkom fajn a hlavne rýchlo. Ale tvrdiť, že toto nové bude kompatibilné so všetkými ev je trošku pritiahnuté za vlasy. Pretože už len dve odlišné technológie (LFP/LIPO) ukazujú, že všetky ev rozhodne nemaju kompatibilné batérie.
    A potom, kým sa uzakoni standard à kým sa začnú podľa neho vyrábať nové ev s ľahko vymeniteľnymi batériami prejde ešte veľa rokov.
    A to už bude tesla schopná nabíjať za 10 minút 500-1000km..takže to napokon ani pri tých kamionoch nebude dávať zmysel. Pretože „postaviť“nabíjačky pri skladoch logistických centier je ďaleko jednoduchsie ako postaviť sieť výmenných staníc batérií a hlavne ujednotit výrobcov ev, aby s nimi boli kompatibilné ;(

  3. A už sa bude môcť vyberať spotrebná daň na elektro, tak až také lacné to nebude. A bonus keď dostaneš vyšľahanú baterku s polovičným dojazdom, ale zaplatíš za dobrú.

    • Daň za palivo sa zruší a bude sa platiť za prejdené kilometre. Predpokladám aj daň za individuálnu jazdu, naopak spolujazdca bude zvýhodnená. Ekodane…

Pridajte komentár