Tesla „zabila“ koncept vymeniteľných batérií, čínske Nio však hlási úspech

5

Čínska „elektromobilka“ Nio oznámila, že jej stanice na výmenu batérií pre elektromobily značky vykonali 500 000 výmien vybitých batérií za nabité. A to v priebehu 2 rokov. Tento koncept pred nimi skúšala aj Tesla, nakoniec však projekt ukončila.

Zdá sa, že Nio je jedinou spoločnosťou, ktorej sa podarilo na masovej úrovni presadiť koncepciu rýchlo-vymeniteľných batérií. Tá nahrádza či dopĺňa bežné nabíjanie elektromobilov na nabíjacích staniciach, pričom vo všeobecnosti prináša značnú úsporu času.

Čínsky e-mobility startup doteraz nainštaloval okolo 131 staníc na výmenu batérií svojich elektromobilov, ktoré sa nachádzajú v 58 čínskych mestách. Nio má na ceste necelých 40 000 vozidiel, pričom takmer 50 % z nich absolvovalo aspoň jednu výmenu batérie.

Viaceré benefity

Počas každej výmeny prebehne nielen krátka kontrola stavu batérie, ale aj pohonnej jednotky. Táto infraštruktúra pritom prináša aj ďalšie benefity. Majitelia si totiž môžu vymeniť pôvodný typ batérie za batériu novej generácie či batériu s väčšou kapacitou.

Aktuálne sú k dispozícii batérie s kapacitou 70 a 84 kWh, pričom má byť čoskoro dostupný aj 100-kWh akumulátor. Čínska automobilka v minulosti uviedla, že výmena trvá cca 3 minúty. Osobná skúsenosť portálu Insideevs hovorí, že to v ich prípade trvalo necelých 6 minút.

Každopádne ide o skvelý čas, za ktorý získate plne nabitú batériu. Pokiaľ teda nečakáte v rade. Výmena batérie sa však dá naplánovať na konkrétny čas. Nio pritom chystá druhú generáciu výmenných staníc, v rámci ktorých nebude potrebné vozidlá zdvíhať. Priniesť by to malo zjednodušenie výmenného procesu, vyššiu spoľahlivosť, nižšie ceny a úsporu času.

Podľa Tesly nebol záujem

Tesla testovala koncepciu vymeniteľných batérií pred viacerými rokmi. Po skúšobnej prevádzke jedinej výmennej stanice sa však tejto koncepcie vzdala, a to v prospech plnej podpory svojej siete nabíjacích staníc Supercharger, ktorá je dnes považovaná za jednu z jej obrovských konkurenčných výhod.

Výmena batérie na tejto stanici mala trvať 90 sekúnd, Elon Musk však povedal, že o to nebol záujem. Do prvého testovacieho kola zahrnuli 200 majiteľov Modelu S, pričom podľa šéfa Tesly využili túto možnosť len štyria alebo piati.

Zdroje: Insideevs, Cleantechnica

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Česi testujú úžitkový elektromobil s vymeniteľnou batériou. Trvá to 3 min
Čínske elektrické SUV NIO ES6 získalo „nemeckú“ cenu za dizajn
Poliaci pracujú na elektrickom autobuse s vymeniteľnou batériou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. To video je pôsobivé.
    Celý systém je ale dosť nepraktický. Keby to malo byť nejako unifikované – tak prosím. Ale na svete je mnoho výrobcov elektroáut a taktiež mnoho výrobcov batérií.
    Keby mal mať každý výrobca vlastné „výmenníkové stanice“ autobatérií, ku každej kompletný obslužný servis, tak to by asi nešlo.
    Ale – skúsiť treba. Prečo nie. Možno je to istá forma reklamy pre danú automobilku. A možno im to tam niekde lokálne naozaj perfektne funguje…

    • Mne by sa skôr pozdával koncept auta s malou batériou, cca na 50 km. A s možnosťou pripojenia batérioveho prívesu, ktorý by sa dal prenajať, dobíjal by batériu v aute za jazdy a predĺžil by dojazd na 500-1000 km. Toto by vyhovovalo 90% používateľom áut, ktorí majú denný nájazd do 50 km a občas idú na výlet, či dovolenku. Vtedy by si prenajali príves. Inak by dobijali v noci v garáži.

      • tak to by som teda nechcel.
        nedokazem si predstavit trepat sa tisic kilometrov k moru s tonovym privesom cely cas za sebou.
        vyborne to vylepsi ovladatelnost vozidla, celkovu bezpecnost a ked sa kazdy do chorvatska dotrepe s privesom, kde tam budu vsetci parkovat?

        skor som za tie unifikovane baterie, ktore mozno nejako vymenit medzi roznymi znackami aut, tak ako aj pneumatiky.

        ale hlavne masivne rozsirit cenovo dostupne DC rychlonabijacie stanice, aspon 100kW.

      • mna napadla podobna idea akurat prives by som do toho netahal
        dnesny elektromobil zvlada cca 300km tak mat v zaklade tak okolo 100km a 1-2 standardizovane bateriove moduly ktore by sli vymenit
        => vyhody: majitel auta sa moze rozhodnut ktoru z baterii bude primarne pouzivat ci tu svoju alebo tu zdielanu… v pripade dlhsej trasy si prida viac modulov podla potreby a priestoru v aute…

  2. Pred 8-10 rokmi, keď sa batérie museli nabíjať niekoľko hodín mi to pripadalo veľmi užitočné.. Ale dnes to už nie je aktuálne. A okrem toho, zdeformovaný komunizmom, mi to evokovalo základný problém, že ľudia, ktorí pekne dbajú o svoju batériu, si ju možno vymenia za nejakú, o ktorú nebolo vôbec dbané ;(
    A tak v dnešnej dobe, kedy sa baterky nabíjaju už do 30min..nejaká výmena, čo trvá 10min až taká atraktívna nie je.. Navyše cena integrácie ľahko vymeniteľnej batérie v podvozku + cena stanice isto nie je zanedbateľná.. Ďalej kompatibilita, atď..
    Trebalo sa sústrediť na vývoj bateriek, čo mnohí aj pochopili a už dnes majú výsledky..
    A viem, že sú možno všetci kritici EV unavení z tesly, ale pri nej to jednoducho vidieť, že sa to dá a že dojazd ani nabíjanie nie sú viac problémom dnes.

Pridajte komentár