Zákaz predaja spaľovacích áut v EÚ získal ďalšiu podporu. Prísnejšie emisné normy však neprešli

0

Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu podporil návrh Európskej komisie, ktorý by de facto znamenal zákaz predaja nových spaľovacích áut v EÚ po roku 2035. Naopak neprešli návrhy ohľadom prísnejších emisných cieľov pre rok 2030.

Podľa správy Európskeho parlamentu z roku 2019 stála doprava za 30 % emisií CO2 v rámci EÚ, pričom 72 % z toho mala na svedomí cestná doprava. Agentúra Reuters aktuálne uvádza, že doprava je zodpovedná za 25 % emisií CO2 v EÚ a organizácia T&E hovorí, že osobné autá produkujú 13 % všetkých emisií skleníkových plynov v EÚ.

Riešenie emisií z dopravy je preto veľmi dôležité aj z hľadiska naplnenia klimatických cieľov pre rok 2050. Z tohto dôvodu v lete minulého roka navrhla Európska komisia ciele znižovania emisií CO2 osobných áut pre roky 2025, 2030 a 2035.

No a ako informuje organizácia Transport and Environment (T&E), aktuálne Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu odhlasoval požiadavku, aby výrobcovia automobilov znížili v porovnaní s rokom 2021 priemerné emisie svojho vozového parku do roku 2025 o 20 %, do roku 2030 o 55 % a do roku 2035 o 100 %, čo by de facto znamenalo koniec predaja nových spaľovacích áut.

Podľa Reuters pritom nebol rok 2035 vybraný náhodne. Do roku 2050 chce totiž Európska únia dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, pričom sa predpokladá, že nové autá zostanú na cestách ešte 10 až 15 rokov.

Prísnejšie emisné ciele pre rok 2030 neprešli

Súčasťou schvaľovacích procesov bol aj návrh na sprísnenie cieľa ohľadom zníženia emisií osobných áut v EÚ do roku 2030. Ten neprešiel, a tak stále platí pôvodný návrh – 55 % v porovnaní s rokom 2021.

T&E po tomto výsledku vyzvala plénum Európskeho parlamentu, aby „podporilo predbežný cieľ do roku 2027 a ambicióznejšiu normu do roku 2030.“ Organizácia si totiž myslí, že vďaka tomu by sa okrem iného stali elektromobily cenovo dostupnejšími pre väčší počet Európanov.

O návrhoch, ktoré sa týkajú emisií automobilov, sa bude v Európskom parlamente hlasovať v júni. Potom začnú rokovania s vládami krajín EÚ ohľadom finálnej podoby zákona.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zákaz predaja nových spaľovacích áut zatiaľ plánuje 27 krajín
6 automobiliek sa spoločne zaviazalo, že postupne ukončí výrobu spaľovacích áut
Plug-in hybridy to budú mať v Európe ťažšie. EÚ si posvieti na ich reálne emisie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár