6 automobiliek sa spoločne zaviazalo, že postupne ukončí výrobu spaľovacích áut

10

Pri príležitosti Konferencie OSN o zmene klímy v Glasgowe (COP26) sa 6 automobiliek písomne zaviazalo, že do roku 2040 ukončia výrobu spaľovacích áut. Niektoré skôr ako iné. No a ďalšie nové krajiny či mestá sa zaviazali k zabezpečeniu nových vozidiel s nulovými emisiami. Mnohé kľúčové trhy aj automobilky však chýbajú.

Ako sme už písali, mnohé krajiny už dávnejšie zverejnili plány ohľadom zákazu predaja spaľovacích či iných ako bezemisných vozidiel. A viaceré automobilky oznámili, že postupne ukončia výrobu minimálne čisto spaľovacích áut.

Pri príležitosti Konferencie OSN o zmene klímy v Glasgowe sa pritom podľa britskej vlády, ktorá zabezpečuje COP26, k postupnému ukončeniu výroby, resp. predaja spaľovacích áut písomne zaviazali nielen niektoré z nich, ale aj ďalšie automobilky a krajiny, informuje Reuters.

Automobiloví signatári

Čo sa týka výrobcov áut, ide o automobilky Volvo, Ford, GM, Mercedes-Benz, BYD a Jaguar Land Rover. Záväzkom pritom je, že výrobu spaľovacích áut ukončia do roku 2040. Volvo je najambicióznejšie, od roku 2030 chce totiž vyrábať už len elektromobily. A napr. koncern GM by to chcel stihnúť do roku 2035.

Nielen nové krajiny

K prechodu na bezemisné či nízkoemisné vozidlá sa zaviazali aj krajiny, mestá a spoločnosti. Podľa britskej vlády pribudli ku krajín, ktoré už avizovali súvisiace plány, 4 nové krajiny, vrátane Poľska a Nového Zélandu. Zvyšné 2 zatiaľ nepoznáme. Najväčšie svetové automobilové trhy Čína a USA či najväčší európsky trh Nemecko, to však žiaľ nie sú. K záväzku sa ale pridali štáty USA – Kalifornia a New York, ktoré patria k tamojším najväčším automobilovým trhom.

DOPLNENÉ: Electrek zverejnil kompletný zoznam signatárov na úrovni krajín, ktorý zahŕňa štáty: Rakúsko, Azerbajdžan, Kambodža, Kanada, Kapverdy, Čile, Chorvátsko, Cyprus, Dánsko, Dominikánska republika, El Salvador, Fínsko, Ghana, Keňa, Island, Írsko, Izrael, Litva, Luxembursko, Mexiko, Maroko, Holandsko, Nový Zéland, Nórsko, Paraguaj, Poľsko, Rwanda, Slovinsko, Švédsko, Turecko, Spojené kráľovstvo a Uruguaj.

K „zelenému vozovému parku“ sa tiež mali zaviazať mnohé spoločnosti a mestá z celého sveta. Britská vláda podľa Reuters uvádza, že medzi ne patrí napr. Uber či Sainsbury’s.

Zo spomínaného tiež vyplýva, že mnohí z najväčších výrobcov áut ako VW Group, Toyota či Stellantis sa k záväzku nepripojili. Podľa zdroja Reuters z automobilového priemyslu to totiž automobilky zaväzuje k vysokým investíciám do nových technológií, pričom im chýba podobný záväzok vlád ohľadom súvisiacej nabíjacej a sieťovej infraštruktúry.

Doprava je značný producent CO2

K podpísaniu záväzkov došlo pri príležitosti COP26 v rámci dňa venovanému doprave. Doprava je pritom obrovským producentom nielen emisií CO2. Osobné a nákladné automobily, autobusy, lode a lietadlá podľa Medzinárodnej agentúry pre energetiku (IEA) totiž stoja až za štvrtinou svetových uhlíkových emisií, pričom väčšinu emisií z dopravy majú na svedomí cestné vozidlá.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Od roku 2035 môžu byť v EÚ dostupné už len elektromobily, ak prejde návrh EK
Väčšina obyvateľov veľkých európskych miest podporuje zákaz predaja spaľovákov
Zákaz predaja nových spaľovacích áut zatiaľ plánuje 27 krajín

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Prechod na BEV by mal byť podložený dostatkom el. energie a nabíjacích bodov, inak to bude len „hurá“ akcia! Chápem tých, ktorí nepodľahli populizmu, a ak nemajú v pozadí zákonodárstvo a dostatočnú inftraštruktúru pre BEV, tak radšej dnes nič nepodpisujú !!!

    • Bla bla bla.. to je typický blbý argument že rozvodna sieť nie je na to dostatočná.. co je pravda, ale načo by niekto staval 5x predimenzovanu rozvodnú sústavu a energetické zdroje.. nároky budú postupne stúpať a nie je problém sústavu modernizovať.. aspoň to urýchli prechod na smartgrid siete a mikrogeneracne zdroje

  2. Povedzme ,že už za 5-rokov bude treba elektrickej energie o 50% viac ako teraz!? Ako sa toto množstvo zabespečí zo “ zelenej “ energie ? Fotovoltaika v zimnom a nočnom čase nevirába skoro nič ! Veterné elektrárne sú tiež výkyvový zdroj . Atómove elektrárne chce svet tiež obmedziť ! Vodné elektrárne tiež nemajú požadovaný rozsah výkonu a sú nakladné na zostrojenie ale aj na údržbu . Vie mi niekto povedať,akým spôsobom behom 5-tich rokov zvýšime produkciu ele. energie o 50 % ??? zo zelenej energie , keď fosílne palivá chceme na výrobu elektriny celkom zrušiť ?!

    • Daj si trochu námahy a nájdeš na svoje otázky odpovede aj na tomto webe. Zásobovanie elektromobilov elektrinou nie je a nebude problém. Navyše premena vozového parku zo spaľovákov na elektrické vozidlá nebude otázkou 5-tich rokov, ale minimálne 15-20 rokov.

  3. Pozor! Aj v komentároch Tesla magazína sa často objavujú „ľahkovážne“, ničím nezáväzné tvrdenia chytrákov, že diesel tu len smradí a BEV, to bude už len jasný čistý vzduch bez problémov !!! Realita je a bude kľukatejšia, a nevysmievajme sa preto tým, čo aj na to myslia! Nové spaľovacie motory produkujú asi len stotinu sledovaných negatívnych splodín oproti roku, keď vstúpila do platnosti norma Euro I (bolo to okolo roku 1996), a preto už len prirodzená obmena áut so spaľovacími motormi prináša citeľné znižovanie nežiadúcich emisií! Trend je jasný k elektromobilom, ale buďme pri tom realisti, a to hlavne tí, ktorý nesú zodpovednosť!

    • Realita je taká, že diesel je pre planétu oveľa väčší problém ako BEV. Či sa ti to páči, alebo nie. Len niektorí chytráci si to nechcú pripustiť. Stačí si však prečítať množstvo štúdii v tomto smere. Tie pritom neberú do úvahy ďalšie drastické poškodzovanie životného prostredia pri úniku ropných látok do pôdy, riek a morí. Som nesmierne rád, že sa konečne rozbehol proces zmeny, ktorý už nikto nezastaví. Dúfam, že rovnako prísne emisné limity sa zavedú pre leteckú a námornú dopravu a dožijem sa konca doby uhľovodíkovej.

      • Diesel je hlavný problém pre ovzdušie v mestách.. významný zdroj pevných látok, oxidov dusíka a síry.. jedna z hlavných pričiň astmy, chronickej obstrukcnej choroby pľúc a výrazný zhorsovatel respiračných alergii

Pridajte komentár