Nové spaľováky to majú v EÚ od r. 2035 zrejme zrátané. Schválené boli sprísnené emisné ciele

5

Európsky parlament (EP) informoval, že schválil dohodu, ktorá sa týka znižovania emisií vozidiel do roku 2030 a 2035. V prípade roku 2035 ide pritom o 100 % zníženie, čo v podstate znamená zákaz predaja spaľovacích či hybridných automobilov (až na výnimky). Schválené tiež boli ďalšie opatrenia, ktoré majú priniesť reálne nižšie emisie CO2 či cenovo dostupnejšie bezemisné vozidlá.

Po zhruba 1 a pol roku od predloženia návrhu Európskej komisie (EK), ktorého cieľom bolo zabezpečiť predaj nových áut s nulovými lokálnymi emisiami CO2 v rámci EÚ, sme v úplnom finále. Návrh, na ktorom sa dohodli EP a Európska rada (ER), bol totiž schválený EP a čaká sa už len na schválenie ER, čo má byť formalita.

To de facto znamená regionálny zákaz predaja nových spaľovacích a hybridných áut (osobné a ľahké úžitkové vozidlá) od roku 2035, čo má prispieť k naplneniu klimatických cieľov Európskej únie pre rok 2050. A to nie je zďaleka všetko. Ďalšie opatrenia majú priniesť „výhody občanom a stimulovať inovácie v oblasti technológií s nulovými emisiami“.

Ďalšie opatrenia

Súčasťou schváleného návrhu sú aj sprísnené ciele priebežného znižovania emisií CO2. Do roku 2030 ich bude nutné znížiť o 55 % v prípade osobných a o 50 % v prípade ľahkých úžitkových áut. A to v porovnaní s rokom 2021. Ďalšie dôležité kroky a opatrenia, z ktorých niektoré takisto podporia elektrifikáciu, elektromobily a prechod k elektromobilite, pritom sú:

  • Komisia do roku 2025 predloží metodiku hodnotenia a vykazovania údajov o emisiách CO2 počas celého životného cyklu osobných automobilov a dodávok predávaných na trhu EÚ. V prípade potreby ju podloží aj legislatívnymi návrhmi.
  • Do decembra 2026 bude Komisia monitorovať rozdiely medzi emisnými limitmi a údajmi o skutočnej spotrebe paliva a energie, predloží správu o metodike úpravy špecifických emisií CO2 konkrétnych výrobcov a navrhne vhodné následné opatrenia.
  • Výrobcom, ktorí v príslušnom kalendárnom roku vyrobia len malé množstvo vozidiel (1 000 až 10 000 nových osobných automobilov alebo 1 000 až 22 000 nových dodávok), možno udeliť výnimku až do konca roka 2035. Na tých, ktorí zaregistrujú menej ako 1 000 nových vozidiel ročne, sa pravidlá naďalej nevzťahujú.
  • Aktuálne platný mechanizmus stimulov pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami (tzv. ZLEV) odmeňuje výrobcov, ktorí predajú viac vozidiel s emisiami nižšími než 50 g CO2/km (elektromobily a nie všetky plug-in hybridy), uplatňovaním menej prísnych cieľov znižovania emisií CO2. Tento mechanizmus sa však upraví tak, aby zodpovedal očakávaným trendom predaja. Na obdobie 2025 až 2029 je referenčná hodnota pre vozidlá ZLEV stanovená na úrovni 25 % pre predaj nových osobných automobilov a 17 % pre nové dodávky. Od roku 2030 však bude táto forma stimulov zrušená.
  • Počnúc koncom roka 2025 bude EK každé dva roky uverejňovať správu, v ktorej bude hodnotiť pokrok smerom k bezemisnej cestnej mobilite.

Stanovisko Európskeho parlamentu

Na základe vyhlásenia spravodajcu EP, Jana Huitemu, sa pritom zdá, že Európsky parlament si od novej legislatívy sľubuje naozaj veľa:

„Toto nariadenie podnecuje výrobu vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami. Zahŕňa ambicióznu revíziu cieľov na rok 2030 a cieľ nulových emisií na rok 2035, ktorý je rozhodujúci pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050. Tieto ciele vnášajú do automobilového priemyslu prehľadnosť a stimulujú inovácie a investície pre výrobcov automobilov. Nakupovanie a používanie automobilov s nulovými emisiami bude pre spotrebiteľov lacnejšie, pričom sa urýchli vznik trhu s ojazdenými vozidlami. Udržateľné jazdenie sa tak stane dostupným pre každého.“

Zdroj: Európsky parlament

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Súhlasí verejnosť so zákazom predaja spaľovacích áut? | 2 rôzne prieskumy
Americký štát navrhuje zákaz predaja elektromobilov. Ohrozujú totiž tamojší ropný priemysel
Zákaz predaja spaľovacích áut rozdeľuje výrobcov aj krajiny. Proti má byť tiež Slovensko

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

    • Nezmysel, ide iba o každoročné zníženie predajov všetkých nových áut v januári, nielen elektromobilov, lebo masa firiem si kupuje nové auto v decembri, aby si uplatnila odpisy za uplynulý rok. Okrem toho od 1. jan. 2023 sa znížili výhody pre majiteľov elektromobilov, takže všetci ľudia, čo plánovali elektromobil, chceli kúpu stihnú do 1. januára. V decembri 2022 sa predalo 39107 nových vozidiel, v januári 1860 (z toho 76 % čistých elektromobilov!). Je zrejmé, že predaj elektromobilov bude v roku 2023 nižší ako v 2022, lebo masa tých, čo plánovali elektromobil, si ho kúpili do 31. 12. 2022.

Pridajte komentár