Zákaz predaja spaľovacích áut rozdeľuje výrobcov aj krajiny. Proti má byť tiež Slovensko

13

Ako sa dalo očakávať, nedávne schválenie návrhu, z ktorého vyplýva, že od roku 2035 má byť v rámci EÚ zakázaný predaj nových osobných áut so spaľovacím motorom, vrátane full hybridov a plug-in hybridov, vyvolal rozporuplné reakcie. Jedni ho uvítali, druhí odmietli. A to na rôznych úrovniach, vrátane vlád členských štátov a automobiliek.

Automobilky Ford a Volvo sa v máji, teda ešte pred hlasovaním o spomínanom návrhu, podľa ktorého by bolo možné od roku 2035 predávať už len automobily s nulovými lokálnymi emisiami CO2, pripojili k signatárom výzvy COP26 RouteZero (26 spoločností z rôznych oblastí, vrátane Greenway zo SR), v rámci ktorej sa od EÚ a vlád jej členských krajín požadovalo schválenie návrhu. Takže tie budú zatiaľ zrejme spokojné.

Krátko po schválení návrhu Európskym parlamentom, pozitívne zareagovali aj automobilky Volkswagen Group a Mercedes-Benz, ako upozornil web Teslarati na základe článku od Autonews. Druhý najväčší výrobca áut na svete, VW Group, uviedol, že návrh je síce ambiciózny, ale dosiahnuteľný. A dodal, že takéto nariadenie je „jedinou ekologicky, technicky a ekonomicky rozumnou cestou, ako čo najrýchlejšie nahradiť spaľovacie motory“.

Mercedes-Benz pochválil prijatú legislatívu a zdôraznil, že sú pripravení predávať 100 % elektromobilov už od roku 2030. Podľa ďalšej významnej nemeckej automobilky, BMW Group, je ale zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 predčasný a má veľmi poškodiť automobilový priemysel, informoval BMWblog. Zdá sa pritom, že postoj automobiliek k prijatému návrhu koreluje z ich pripravenosťou na elektromobilitu.

Nemecká vláda je nejednotná

Nemecký minister financií Christian Lindner má podobný názor ako BMW. Ako uvádza Politico, na konferencii nemeckej priemyselnej loby BDI povedal, že prijatá politika EÚ je „nesprávna“ a že nemecká vláda nesúhlasí so schválenou európskou legislatívou.

Lindner, ktorý je podľa portálu Politico veľkým fanúšikom športových áut, následne podporil tzv. e-palivá, resp. syntetické palivá. Tie sú však podľa štúdií ekologickým aj ekonomickým nezmyslom, pričom sa môže zdať, že ide len o ďalší prostriedok loby, ktorá sa snaží udržať spaľovacie motory pri živote. Zástancom e-palív je pritom aj spomínané BMW.

Nemecká ministerka životného prostredia Steffi Lemkeová však nesúhlasí s Lindnerovými tvrdeniami a uviedla, že nemecká vláda by sa mala držať už skôr dohodnutého postoja, v rámci ktorého bola za stanovenie konkrétneho dátumu postupného vyraďovania spaľovacích motorov, pretože to má priniesť automobilovému priemyslu istotu v rámci plánovania.

Údajná výzva 5 krajín, vrátane Slovenska

Lindner však zdá nie je jediným vládnym predstaviteľom členských krajín EÚ, ktorý nesúhlasí s prijatým návrhom zakazujúcim spaľovacie autá. Agentúra Reuters totiž včera prišla so správou, že Taliansko, Portugalsko, Bulharsko, Rumunsko aj Slovensko žiadajú EÚ o odklad.

Spravodajská agentúra má vychádzať z dokumentu, ktorý mala k nahliadnutiu. V ňom sa má uvádzať, že spomínané krajiny žiadajú odklad schváleného návrhu o 5 rokov. EÚ pritom vyzývajú, aby bolo do roku 2035 cieľom zníženie emisií CO2 v rámci osobných automobilov o 90 % a o 100 % až v roku 2040.

Nuž sme veľmi zvedaví, akým smerom sa bude vyvíjať táto záležitosť. Nič zdá sa nie je definitívne. Po schválení návrhu Európskym parlamentom totiž začali rokovania s členskými štátmi Európskej únie ohľadom finálnej podoby súvisiacej legislatívy.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Je a bude v EÚ dostatok nabíjacích staníc pre prechod na elektromobily? | Analýza T&E
Výhra batériových elektromobilov? EÚ už nepodporí využitie vodíka v osobnej doprave
Plug-in hybridy to budú mať v Európe ťažšie. EÚ si posvieti na ich reálne emisie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

  1. „Zákaz spaľovacích áut rozdeľuje výrobcov aj krajiny.“

    Zavádzajúci titulok, pán Bakša. Nejde o zákaz spaľovacích áut, ale o zákaz predaja nových spaľovacích áut. Aj
    v texte hovoríte o zákaze spaľovacích áut:

    „Lindner však zdá nie je jediným vládnym predstaviteľom členských krajín EÚ, ktorý nesúhlasí s prijatým návrhom zakazujúcim spaľovacie autá.“

  2. Spalovacie auta uz patria do muzea ! …ten kto ma elektromobil tak vie o com pisem…a ten kto raz vyskusa elektricke auto tak uz v zivote nebude chciet spalovak !

    • Elektricke auta su skor do mesta ako na dialnicu. Ak jazdis tak 90 km/h tak ti bateria vydrzi. Do takych 110 sa da, aby bol aj nejaky ten dojazd, ale zacnu ta obiehat aj kamiony a si dost nebezpecny objekt na dialnici. Ked ides 130, dalejo nezajdes. Ja pravujem v nemecku, cca. 1000km a nechcel by som sa vybrat o den skor a stravit polku casu na dobijackach. Tesla model 3 performance no super vykon, ale pri 230 sa prehrial cely system vratane baterie, rychlost sa obmedzila na 200 km a dojazd 86 km. Naplno 260 by bol dojazd tak 40 km. Chlapik dal dole bateriu z 86 na 15 percent za 28 minut. Vela stastnych kilometrov!

      • Elektricke auta su skor do mesta ako na dialnicu. Ak jazdis tak 90 km/h tak ti bateria vydrzi. Do takych 110 sa da, aby bol aj nejaky ten dojazd, ale zacnu ta obiehat aj kamiony a si dost nebezpecny objekt na dialnici. Ked ides 130, dalejo nezajdes. Niekto chodi len do Lidlu a pre deti do skolky. Ja pracujem v nemecku, cca. 1000km a nechcel by som sa vybrat o den skor a stravit polku casu na dobijackach. Tesla model 3 performance no super vykon, ale pri 230 sa prehrial cely system vratane baterie, rychlost sa obmedzila na 200 km a dojazd 86 km. Naplno 260 by bol dojazd tak 40 km. Chlapik dal dole bateriu z 86 na 15 percent za 28 minut. Vela stastnych kilometrov!

        • Elektricke auta su skor do mesta ako na dialnicu. Ak jazdis tak 90 km/h tak ti bateria vydrzi. Do takych 110 sa da, aby bol aj nejaky ten dojazd, ale zacnu ta obiehat aj kamiony a si dost nebezpecny objekt na dialnici. Ked ides 130, daleko nezajdes. Niekto chodi len do Lidlu a pre deti do skolky. Ja pracujem v nemecku, cca. 1000km a nechcel by som sa vybrat o den skor a stravit vacsinu casu na dobijackach. Staci mi kaj 1 kava a tych 5 minut, kym natankujem, knuzky necitam a internet ma tiez posledne moc nebavi. Tesla model 3 performance no super vykon, ale pri 230 sa prehrial cely system vratane baterie, rychlost sa obmedzila na 200 km a dojazd 86 km. Naplno 260 by bol dojazd tak 40 km. Chlapik dal dole bateriu z 86 na 15 percent za 28 minut. Vela stastnych kilometrov!

          • Elektricke auta su skor do mesta ako na dialnicu. Ak jazdis tak 90 km/h tak ti bateria vydrzi. Do takych 110 sa da, aby bol aj nejaky ten dojazd, ale zacnu ta obiehat aj kamiony a si dost nebezpecny objekt na dialnici. Ked ides 130, daleko nezajdes. Niekto chodi len do Lidlu a pre deti do skolky. Ja pracujem v nemecku, cca. 1000km a nechcel by som sa vybrat o den skor a stravit vacsinu casu na dobijackach. Staci mi aj 1 kava a tych 5 minut, kym natankujem, knizky necitam a internet ma tiez posledne moc nebavi a 20 kapucin nepotrebujem. Tesla model 3 performance no super vykon, ale pri 230 sa prehrial cely system vratane baterie, rychlost sa obmedzila na 200 km a dojazd 86 km. Naplno 260 by bol dojazd tak 40 km. Chlapik dal dole bateriu z 86 na 15 percent za 28 minut. Vela stastnych kilometrov!

  3. Pre slovakov a zbytok tzv.vychodneho bloku hraje obvykle hlavnu ulohu cena a to aj napriek silackym šenkovym rečiam petrolheadov, že: spalovaky su super, lebo maju zvuk a vonia, pripadne, ze oni by si nikdy nekupili hrackarske auticko do zasuvky..
    Teda ci by zakaz bol, alebo nebol, o 8 rokov budu ev jednoznacne lacnejsie od spalovakov uz pri nadobudacej cene, a tak by to nebol ziaden problem ani pre beznych obyvatelov postkomunistickeho bloku. Stare spalovaky sa nadalej budu predavat zo zapadu na vychod, ale ak bude stat palivo 10eur za liter, tak uz snad aj posledny asocial pochopi, ze sa mu oplati zaplatit o 200eur viac, aby si kupil ev namiesto dizlaciku.

  4. Myslim, ze treba pozdvihnut hlavne fakt, ze podporovanim spalovakov, podporujeme hlavne financovanie vojny a armad statov ako je nielen rusko, ktore predavaju svoje zdroje, pricom z vlastnych obyvatelov robia zobrakov a hlupakov.

    Druhy fakt je, ze ak by EU legislativa nepomohla takymto zakonom, eu automobilky by si za 8 rokov mohli vykopat este vacsi hrob, do ktoreho by nasledne spadli, ked europania zistia, ze cinske ev su vo vsetkych ohladoch lepsie a lacnejsie i kvalitnejsie nez tie europske.

  5. Všetkým „zanieteným a spravodlivým zástancom BEV“: Ak by sme dnes zastavili napr. len všetky autá so spaľovacími motormi, tak by sa nielen nevyrobil ani jeden elektromobil, ale by skolaboval celý svet! Preto je potrebný rozumný postupný prechod na BEV …..

    • Anonym, male ev s rozumnym dojazdom aj nadobudacou cenou sa uz daju vyrabat priblizne od r.2010.. Do roku 2035 je to presne 25rokov – co sa da rozhodne povazovat za potrebný rozumný prechod na BEV.
      Fakt, ze to automobilky ignorovali, resp.lobovali proti by ich mohol teraz konecne poucit do buducnosti. A tie, co to preziju, tu chceme aj nadalej.

Pridajte komentár