Vodíkové spaľovacie motory podľa Hondy nedávajú zmysel. Toyota má iný názor

8

Vodíkový pohon je pomerne kontroverznou témou. Fakty však hovoria, že v prípade osobnej dopravy ide o neefektívne riešenie. A to či už po stránke environmentálnej alebo ekonomickej. Stále však má svojich zástancov. Tým najväčším je zrejme Toyota. Šéf Hondy, ktorá sa taktiež zaoberá vodíkom, pritom nedávno vylúčil zmysluplnosť Toyotou vyvíjaných vodíkových spaľovacích motorov.

S rýchlym pokrokom batériovej elektromobility sa javia osobné automobily na vodík ako čoraz menej zmysluplné riešenie. Vývojová priepasť sa pritom medzi týmito druhmi pohonu v rámci spomínanej aplikácie zdá sa prehlbuje. Mnohé tradičné automobilky sa už vzdali vývoja tohto druhu pohonu, viaceré však pokračujú vo svojich vodíkových snahách.

To vo všeobecnosti platí pre vozidlá na vodíkové palivové články. Ide pritom o elektromobily, ktoré poháňa elektrický motor či motory. Energia pre ne sa vyrába v internom palivovom článku prostredníctvom chemickej reakcie kyslíka a vodíka, ktorý sa tankuje do nádrží vozidla. Takéto automobily sú pritom taktiež vybavené batériou, avšak s podstatne menšou kapacitou ako v prípade batériových elektromobilov (tzv. BEV).

Toyota chce vodík aj spaľovať

Toyota sa snaží zájsť ohľadom vodíka ešte ďalej. V apríli minulého roka oznámila vývoj motora spaľujúceho vodík. Takýto motor má byť blízkym príbuzným konvenčných spaľovacích motorov, napr. benzínových. Energia, ktorá poháňa kolesá, sa vyrába spaľovaním vodíka, pričom sa využívajú systémy pre dodávku paliva a jeho vstrekovanie.

Takéto spaľovanie je podľa Toyoty bezemisné, ak si odmyslíme spaľovanie „nepatrného množstva motorového oleja“. Japonci tiež uvádzajú, že spaľovanie prebieha v rámci vodíkových motorov rýchlejšie ako v prípade benzínových, vďaka čomu má mať vozidlo poháňané takýmto motorom lepšiu odozvu. No a túto technológiu plánujú zdokonaľovať prostredníctvom motoršportu.

Takéto riešenie vodíkového pohonu sa však vo všeobecnosti považuje za ešte menej efektívne ako v prípade palivových článkov na vodík. Vozidlá na palivové články sú pritom podstatne neefektívnejšie ako batériové elektromobily.

baterie vs vodik efektivita pohonu

Zdroj: T&E

Honda v tom nevidí zmysel

No a nedávno sa k téme spaľovania vodíka vyjadril aj šéf Hondy Toshihiro Mibe, informoval Insideevs na základe článku od Autonews. Podľa Mibehu toto riešenie nie je cestou. Šéf Hondy uviedol, že skúmali všetky možnosti pohonu a asi pred 10 rokmi dospeli k záveru, že spaľovanie vodíka sa nestane mainstreamom. Objavili totiž „zložité technologické výzvy“.

Honda však stále pokračuje vo vývoji palivových článkov na vodík. Túto technológiu totiž považuje za jeden z pilierov na ceste k uhlíkovej neutralite. Vidí pritom široké možnosti jej aplikácie, vrátane komerčných nákladných vozidiel, ako aj stacionárnych a prenosných zdrojov energie.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Francúzske mesto zrušilo projekt vodíkových autobusov a zaobstará batériové
Výhra batériových elektromobilov? EÚ už nepodporí využitie vodíka v osobnej doprave

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

    • Tiez mi napadlo ze dajte to precitat Sulikovy. Na ten jeho morky sen o vodiku doplacame vsetky. Namiesto zliav na Elektromobily, namiesto vylepsovania elektrickych sieti, namiesto stavieb dalsich blokov elektrarni alebo celej jadrovej elektrarne sa tu mrha energiou na mrtvu technologiu.
      Vodik sa raz vrati do hry. V momente ked bude do auta stacit naliat vodu (slanu idealne pokojne) a budeme vediet vodik vyrabat efektivne a lacno priamo v aute.

      Zatial na najblizsie desatrocia vyhrali baterie a treba sa zamerat na solid state a rozne ine technologie. Kto vynajde prvy ZPM, vyhral 🙂

  1. Fosílnici tlačia na vodíkové technológie, aby potom povedali, že čistý vodík je drahý a preto vám dáme lacný, špinavý, fosílny …

    • Celý problém okolo kvapalného vodíka tkvie v tom, že sa momentálne nedá vyrobiť lacno pretože na jeho výrobu je treba obrovské množstvo elektrickej energie. Spoliehať sa na vietor, respektíve slnečné lúče je úplne od veci. Výroba z fosílnych palív respektíve z jadra je ekonomicky neúnosná a navyše neekologická. Vodné elektrárne zase neposkytujú dostatočný výkon a sú navyše v prípade pretrhnutia respektíve vojenského konfliktu extrémne nebezpečné. Jediným miestom na zemeguli, kde sa dá totálne bezpečne a zadarmo vyrobiť takmer neobmedzené množstvo elektriny je zatoka v Ochotskom mori s prílivom až 13 metrov a s počtom až turbín. Prehradením tejto 56 kilometrovej zátoky by sa elektrina vyrábala aj tri príjme aj tri od line to jesť štyrikrát denne. Množstvo vyrobenej elektriny a poťažne tekutého vodíka by značne prevyšovalo potreby Ruska. Bez Nemecka respektívne Číny si Rusko s danou investíciou neporadí.

      • Jooj, tá tabuľka s efektivitou je tak strašne zavádzajúca, radšej tam dali vraj 100% z obnoviteľných zdrojov , ibaže všetky elektromobily sa zatiaľ nabijaju z uhlia , no a žiaľ keď potom popočítajú efektivitu, vychádza to ešte horšie ako pri spaľovacích motoroch, (pod 20%) a spalovakom tu dali riadne nízke čísla , ono, z parného stroja sa prešlo na spaľovací kvôli efektivite a žiaľ tepelné elektrárne sú vlastne parné stroje…

        Spaľovanie vodíka rieši vlastne ten hlavný problém OZE, že vyrábajú akurát vtedy , keď netreba , takto sa to aspoň dá ukladať a použiť , energetická hustota je mnohonásobne väčšia ako pri akumulátoroch a ďalšia vec je , pri elektrolize vzniká aj kyslík a deuterium, v prípade morskej vody aj soľ , takže tam získame viac ako len vodík ako sa všade tvrdí , takže až tak energeticky náročné to nie je, keď sa to rozloží na jednotlivé časti, navyše sa vodík dá použiť na výrobu hnojív, nebolo by treba na zo využívať zemný plyn

        prerobiť aktuálne fabriky na výrobu vodikoveho motora je oveľa jednoduchšie a menej nákladné , mimochodom , elektromobil vychádza 2x viac CO2 na km ako spalovak a to len pri prevádzke , nehovorím o samotnej výrobe, to je ešte horšie

        Ale to jw tak keď všade dávajú len také čísla aké sa im hodia, pozom my ľudia z oboru len krútime hlavou 😀

  2. A spotreba auta so spalovanim vodika v motore bude aka? Rovnaka ako benzinu/nafty? 5-10kg/100km? To zaplati kto?
    Ci bude stacit 1,2kg /100km ako pri vodikovom generatore co je i tak drahsie ako benzin? O tom pochybujem.

  3. Drahsie nedrahsie.. vodik ma zmysel vyrabat jedine pri prebytkoch z obnovitelnych zdrojov, aby nasledne pokryl sezonny (zima) deficit energie. I napriek tomu, ze pri konverzii tam a spat stratime 50% je toto riesenie pouzitelne pre male prevadzky (fabriky, firmy, potazmo domy)
    Zial cena takehoto lokalneho zariadenia je momentalne na hony daleko ekonomickej navratnosti, ale budiz ako jedine relativne rozumne vyuzitie vodika.
    No palit vodik v autach je uplny nezmysel, a zaroven luxus.
    Ak pridame spolocensky/politicky rozmer: tak sme znova tam, kde sme boli – rukojemnici statov, ktore maju monopol na ropu pripadne nasich statov, ktorym sa velmi prijemne a lahko zdanuje nafta, benzin a po novom aj ad-blue 🙂

Pridajte komentár