Toyota vyvíja spaľovací motor, ktorý namiesto benzínu spaľuje vodík

26

Toyota sa svojho vodíkového sna nevzdáva, práve naopak. Oznámila totiž, že vyvíja vodíkový spaľovací motor. Takže popri spaľovacích článkoch na vodík chce v podstate premeniť bežné „fosílne“ spaľovacie motory na motory, ktoré spaľujú vodík.

Toyota nedávno predstavila koncept svojho prvého „globálneho“ batériového elektromobilu, pričom avizovala množstvo ďalších batériových modelov. Aby sme si ale náhodou nemysleli, že sa začína zameriavať hlavne na tento druh vozidiel ako väčšina iných automobiliek, aktuálne oznámila vývoj spaľovacieho motora na vodík.

Zdokonaľovanie tejto technológie chce realizovať prostredníctvom motoršportu, čo by jej malo pomôcť akcelerovať jej vývoj. Vodíkový spaľovací motor pritom integrovala do závodného vozidla založeného na modeli Corolla Sport, ktorý bude jazdiť preteky pod hlavičkou ORC ROOKIE Racing.

2 rozdielne vodíkové koncepcie

Vodíkové vozidlá značky Toyota, ako napríklad sériový osobný model Mirai, jazdia vďaka palivovým článkom, ktoré sú akousi chemickou elektrárňou integrovanou do vozidla. Palivové články totiž na výrobu elektrickej energie využívajú chemickú reakciu vodíka s kyslíkom. Táto elektrina potom prostredníctvom menšej batérie „dopuje“ elektromotory, ktoré zabezpečujú pohyb vozidla.

Naproti tomu je vodíkový spaľovací motor blízkym príbuzným konvenčných spaľovacích motorov, ktoré spaľujú napr. benzín. Energiu, ktorá poháňa kolesá, vyrába spaľovaním vodíka, pričom využíva systémy pre dodávku paliva a jeho vstrekovanie.

Takéto spaľovanie je podľa Toyoty bezemisné, ak si odmyslíme spaľovanie „nepatrného množstva motorového oleja“. Japonci tiež uvádzajú, že spaľovanie prebieha v rámci vodíkových motorov rýchlejšie ako v prípade benzínových, vďaka čomu má mať vozidlo poháňané takýmto motorom lepšiu odozvu.

A zdá sa, že za výhodu tohto riešenia považuje Toyota aj niečo, k čomu by sa už väčšina používateľov elektromobilov zrejme už nechcela vrátiť, a to hluk a vibrácie. „Vodíkové motory majú potenciál priniesť zábavu z riadenia, a to aj prostredníctvom zvukov a vibrácií,“ uvádza Toyota.

V súvislosti s vodíkovým spaľovacím motorom sa samozrejme vynára aspekt bezpečnosti, nakoľko vodík je mimoriadne prchavý a výbušný. Toyota v tejto veci uvádza, že plánuje uplatniť svoje technológie a know-how, ktoré získala v rámci vývoja vozidiel s palivovými článkami a komercializácie modelu Mirai.

Čo sa týka špecifikácií spaľovacieho motora na vodík, Toyota spomína radový 3-valec s turbom a medzichladičom, ktorý má objem 1,6 l, pričom ako palivo sa používa stlačený vodík.

Zdroj: Toyota

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Ultraľahké vodíkovo-batériové auto za 15 000 € od Nemeckého centra pre letectvo a vesmír
Toyota predstavila nový Mirai s dojazdom 650 km a nižšou cenou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

26 komentárov

  1. Klasický spalovací motor .prerobený na spalovanie vodíka , je podľa môjho názoru krokom späť , pretože z technického hladiska sa premieňa priamočiarý pohyb na kruhový,čo vždy bude prinášať straty oproti účinnosti elektromotorov ! To je ten principiálny dôvod . A z hladiska bespečnosti prevádzky a nákladov na pohonnú hmotu–vodík,je to totálne naprd. Jednoznačne by to znamenalo zdraženie dopravy!

    • Toyota ma vo vyvoji aj priamociary motor na klasicke palivo ktory vyraba el. proud a permamentne dobija mensiu bateriu.

      Je schopne trvalej jazdy.

    • Aha, lebo umelá dotácia baterkacov je v poriadku. Hlavne že zdražie všetko ostatné. A premienanie niečoho na elektriku, jej následne uskladnenie a ďalšia premena na pohyb je krok do predu? To ťažko. Prečo by mala byť bezpečnosť na prd? Koľko Mirai zhorelo?

      • Zvláštny pohľad na realitu. Takže keď prestanú jazdiť elektromobili tak sa prestane vyrábať elektrina? Doma si budete svietiť vodíkom? Nemyslím si… takže elektromobil má svoj smer, nevravím že je to jediná cesta vpred.
        Ale benzín a vodík sú vyrábané viac menej iba pre jeden účel..
        Tak kde je teraz Vaša logika. V materskej škole na pieskovisku?

      • v prvom rade treba teda prestať dotovať 30 miliardami € ročne fosílne palivá a potom sa teda možme baviť že prestaneme dotovať aj elektromobily u koncového spotrebiteľa.

    • Aké konkrétne? Lebo ak si dobre pamätám na strednú školu, tak horenia vodíka vzniká vodná para. Myslím že na to treba dve molekuly H2 a jednu O2

      • Problém robí, že nespalujete H2 s čistým O2 ale zo vzduchom (cca 78% N). Vplyvom vysokej teploty pri horení dochádza k tepelnému rozkladu N2 a O2 na samostatné atómy, ktoré sa následne zlučujú do oxidov dusíka.

  2. Pokiaľ si dobre pamätám, BMW vyrábalo autá na spaľovanie vodíka v konvenčnom spaľovacom motore, tuším BMW 7 – mičkového radu.
    Upustili od toho, „zabalili“ to.
    A Toyota to teraz „oprašuje“? Čo si od toho sľubuje?

  3. A Toyota musela v tom oznámení spomenúť Mirai, ten svetový prepadák, citujem: ​“Za šesť rokov dodala zákazníkom približne 10 000 kusov (prvého modelu)“, aby robila reklamu druhej generácii, ale nič nepomôže: „…nastal výbuch na vodíkovej stanici Uno-X, západne od hlavného mesta Nórska. Dvaja ľudia pritom utrpeli zranenia a boli odvezení do nemocnice.“ „https://…“
    Spotreba na 100 km v € oproti čistým elektromobilom je 8-násobne vyššia:
    „Podľa Real Engineering stojí v USA plné nabitie 75 kWh batérie elektromobilu Tesla Model 3, zaručujúce dojazd 500 km, zhruba 10 – 12 USD. V prepočte sú to náklady 2-2,4 centov/km. Naproti tomu natankovanie 5 kg vodíka do nádrže Toyota Mirai pre dojazd 480 km vychádza na 85 USD, čo predstavuje náklady 17,7 centov/km. To je zhruba 8x viac. Okrem toho – kto si cez noc natankuje vodík vo vlastnej garáži?“
    „https://…“
    vodíkové stanice sú drahé na výstavbu i prevádzku a k tomu nebezpečné, preto ich nikde akosi niet, takže vodík možno na železnici, ale inak bez šance.

      • V EU je ten pomer trochu lepší, leno v USA maju drahy vodik. TM3 sa nabije za cca 8€ na 500km a miraj sa naplní vo Viedni za 55€ na 480km. Takže je to iba 7-násobne drahšie. Dufam, že si ho už objednal.

  4. Spotreba vodíka je v tomto aká? Lebo v „fool cells“ je taká, že náklady na jazdu sú 8 násobne vyššie ako pri elektromobile. A tankovanie?
    „http://…“

    • BMW od toho upustilo len kvôli tomu že vodík je problém uskladňovať a potom aj tankovať takže to nemá význam koľko ľudí by malo nato si také auto kúpiť

  5. Na snahách o presadenie vodíku, ako pokračovateľa fosílnej lobby je exemplárne vidieť servilnosť politikov voči korporáciám a oligarchom. Napriek silným ekonomickým a technickým argumentom proti, idú drzo a nezmyselne míňať verejné peniaze. Ktoré sú z prevažnej časti dane strednej triedy…
    A potom sa udivene a dotknuto čudujú, že občania sú čím ďalej, tým viac nahnevaní na politikov…
    Rovnako podozrivé je vidieť, ako novinári mainstreamu nekriticky a jednostranne pristupujú k podpore vodíku. Človek by až povedal, že sú za nezmyselnú propagáciu platení…

Pridajte komentár