Francúzske mesto zrušilo projekt vodíkových autobusov a zaobstará batériové. Kvôli nákladom

8

Relevantné dáta a veda jasne ukazujú, že vodíkový pohon v rámci osobnej dopravy je v porovnaní s batériovým elektrickým pohonom neefektívny. A to po environmentálnej aj ekonomickej stránke. Mnohí však vidia jeho využitie napr. aj v ťažkej nákladnej doprave či autobusoch. V rámci použitia v „MHD“ však taktiež nemusí dávať zmysel. Dôkazom toho by mohol byť aj projekt nových bezemisných autobusov vo francúzskom meste Montpellier.

Nový primátor mesta Montpellier Michaël Delafosse sa rozhodol ukončiť projekt, ktorý mal mestu zabezpečiť 51 autobusov s palivovými článkami na vodík pre 4 miestne autobusové linky, informoval Electrive na základe článku La Tribune. Projekt „Montpellier Horizon Hydrogen“ sa pripravoval 2 roky a podľa portálu Cleantechnica mal byť dotovaný aj EÚ.

EÚ pritom nedávno ohlásila odklon od podpory vodíkových technológií v rámci osobnej dopravy. Ďalej však plánuje podporovať vodík v oblasti nákladnej dopravy, keď chce zabezpečiť európsku sieť čerpacích staníc na vodík. A okrem iného podporuje aj výrobu tzv. zeleného vodíka a znižovanie jeho ceny.

Komplexný projekt za 29 mil. €

V rámci projektu „Montpellier Horizon Hydrogen“ mala byť vybudovaná aj stanica na výrobu vodíka prostredníctvom elektrolýzy (800 kg/denne), fotovoltická elektráreň s výkonom 2,8 MWp, ako aj skladovacie a distribučné stanice na vodík. Celý projekt mal pritom zhltnúť 29 mil. €. Prvých 21 vodíkových autobusov malo ísť do prevádzky od roku 2023 a zvyšok od roku 2025.

Týmto plánom je však koniec. Najmä kvôli tomu, že sa prevádzkové náklady ukázali ako veľmi neefektívne. Mesto Montpellier pritom uviedlo, že tie by boli 6-násobne vyššie ako v prípade batériových elektrických autobusov (0,95 € oproti 0,15 € na 1 km). A okrem toho bola cena vodíkových autobusov o 150 000 až 200 000 € vyššia ako v prípade elektrobusov na batérie.

Zvláštne pritom je, že primátor Michaël Delafosse povedal, že „vodíková technológia je sľubná“. A dodal, že sa zatiaľ zaobídu bez vodíkových autobusov a v roku 2030 sa pozrú na to, či je vodík lacnejší. Je však pravdepodobné, že v roku 2030 budú v rámci batériovej elektromobility náklady z hľadiska TCO podstatne nižšie ako dnes.

Majú vodíkové autobusy zmysel v rámci „MHD“?

Na mieste je aj otázka, prečo používať elektrinu na výrobu vodíka, ktorý sa musí vo vozidle s ďalšími významnými energetickými stratami spätne premeniť na elektrickú energiu a namiesto toho ju „nepoužiť“ priamo na nabitie akumulátora batériového elektrického vozidla, resp. autobusu, ktorý má zjavne už dnes potrebné vlastnosti pre používanie v mestskej či prímestskej hromadnej doprave.

A ako už bolo spomenuté, batériové elektrobusy sú vo všeobecnosti výhodnejšie aj z hľadiska obstarávacej ceny. A pravdepodobne tiež nákladov na údržbu. Sú tu pritom aj ďalšie ekonomické, environmentálne či bezpečnostné aspekty, ktoré hrajú celkovo v prospech batériového pohonu.

Takže vodíkové autobusy môžu dávať zmysel zrejme jedine v rámci liniek, kde dojazd a nabíjacie schopnosti batériových elektrobusov zatiaľ nestačia. To by sa však nemalo týkať používania v rámci MHD či prímestskej dopravy. Obrovské flotily elektrobusov na batérie nielen v rámci veľkých čínskych miest (napríklad v Šen-čene) by mohli byť toho dobrým dôkazom.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: BYD (CC BY-SA 2.5)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Predstavený prototyp slovenského vodíkového autobusu má dojazd necelých 200 km
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Tento článok presne odhalil, prečo je elektropohon palivovými článkami v súčasnosti a aj do budúcnosti málo pravdepodobný! Podobne to je a bude aj s vodíkovými spaľovacími motormi …. C’est la vie! 🙂

  2. Otázka prečo používať el.enrgiu na výrobu vodíka, ak ňou rovno môžem nabíjať batérie je zodpovedaná aj v tom článku, odpoveď je preto, lebo zelený vodík by sa vyrábal bezemisne elektrinou z fotovoltických elektrární hydrolízou vody, Druhá príčina prečo má vodíkový autobus zmysel , či je lepší ako ten na batérie, je vo velkosti batérií, , vodíkový autobus ju môže mať násobne menšiu. Proste vodíkový autobus si zo sebou vozí malú elektrárničku, palivový článok, kde palivom je bezemisný vodík. Potom je dojazd autobusu obmedzený len množstvom paliva, vodíku, ktorý sa zrejme bude čerpať ako dnes LPG. Pričom batériový má dojazd obmedzený a ak sa má batéria nabíjať šetrne, aby niečo vydržala, tak sa nemôže použiť super rýchlonabíjanie, teda odjazdí nejakých 200 -300 km a šup na pár hodín na nabíjačku. Baterkový autobus má význam na linkách v centrách miest, kde je denný nájazd kilometrov nízky.

    • Denis, všetky, ale skutočne všetky vaše argumenty sú správne. Akurát ste zabudli na tie dva najdôležitejšie – po 1. peniaze a po 2. peniaze.
      1.: 6-násobne vyššie náklady ako v prípade batériových elektrických autobusov (0,95 € oproti 0,15 € na 1 km)
      2.: cena vodíkových autobusov bola o 150 000 až 200 000 € vyššia ako v prípade elektrobusov na batérie.
      Otázka na telo: Vy by ste si kúpili auto, ktoré bude mať spotrebu paliva za 0,48 €/km namiesto obvyklej spotreby v hodnote 0,08 €/km?
      A ešte zaplatíte za to auto oveľa viac?
      Skúste odpovedať, Denis. O peniaze ide totiž vždy až v prvom rade.
      Alebo ináč – keď poviem „A“, musím povedať aj „B“…

  3. takyto clanok tu asi neuverejnia…
    …dnes.cz/auto/zpravodajstvi/streetscooter-deutsche-post-elektromobil-dodavka-posta.A220112_110925_automoto_fd…

Pridajte komentár