EÚ racionalizuje svoju vodíkovú stratégiu, pretože sa odkláňa od podpory vodíkových technológií v rámci osobnej dopravy, kde z hľadiska efektivity dekarbonizácie dominujú batériové elektromobily. Brusel sa teraz zameria najmä na „čistý vodík“. Využitie vodíka v doprave však nejde úplne bokom, keďže sa ráta minimálne s infraštruktúrnou podporou predovšetkým odvetvia nákladnej dopravy.
Minimálne z ekonomického a environmentálneho hľadiska sú dnes batériové osobné elektromobily ďaleko pred svojimi vodíkovými náprotivkami, a to aj vďaka neporovnateľne vyššej efektivite. A nič nenasvedčuje tomu, že by sa to mohlo zmeniť z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska.
Podpora osobnej dopravy na vodíkové palivové články sa tak mohla zdať silená, čo zas nebolo až takým prekvapením, keďže to mohlo byť v prospech mocných záujmových skupín. A na vodíkovú vlnu naskočilo aj Ministerstvo hospodárstva SR, pričom niektorým vyhláseniam ohľadom vodíkových a batériových áut sa mnohí problematiky znalí nestačili čudovať.
Našťastie to vyzerá tak, že nateraz v rámci vodíkovej stratégie EÚ zvíťazili v tomto smere fakty a zdravý rozum. Veríme pritom, že to zoberie na vedomie aj MH SR a že niečoho podobného sa dočkáme aj v oblasti e-palív.
Spustený bol 3. vodíkový projekt
Ako aktuálne informuje portál Euractiv, Európska únia sa odkláňa od podpory osobnej vodíkovej dopravy. Namiesto toho sa viac zameria na použitie vodíka v rámci dekarbonizácie ťažkého priemyslu. Napríklad energeticky veľmi náročnej výroby ocele, ktorej „priama“ elektrifikácia zdá sa ostáva náročnou výzvou aj do budúcnosti.
Nedávno spustený 3. projekt podpory (celkovou sumou 2 mld. €) vodíkových technológií Európskou úniou priniesol podľa Euractiv zameranie na vodíkové riešenia, ktoré sú „nákladovo efektívne, spoľahlivé a kvalitné“, ako aj zmenu názvu celej iniciatívy. A to z pomenovania „Spoločný podnik pre palivové články a vodík“ na „Partnerstvo pre čistý vodík“. Aj tým chcel Brusel podľa Euractivu reflektovať odklon od vodíkových automobilov.
K tejto téme sa pre Euractiv vyjadril aj Gniewomir Flis, odborník na vodík z think-tanku Agora Energiewende. Ten uvádza, že to odráža posun priorít Európskej komisie od vodíkovej mobility smerom k „menej kontroverznému využitiu“. A dodal, že skončil sen o tom, že vozidlá na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu.
Vodík v rámci nákladnej dopravy
EÚ sa však využitia vodíka v doprave nechce úplne vzdať. Európska komisia totiž navrhuje, aby boli do roku 2030 v rámci európskej dopravnej siete TEN-T vybudované čerpacie stanice na vodík každých 150 km. Tým chce podporiť najmä 60 000 vodíkových nákladných vozidiel, ktoré majú brázdiť európske cesty do roku 2030.
Nuž sme zvedaví, ako bude napredovať batériový elektrický pohon aj z hľadiska využitia v rámci ťažkej nákladnej dopravy na dlhšie a dlhé vzdialenosti. Ďalší pokrok v technológii by totiž teoreticky mohol v budúcnosti spraviť vodík irelevantný aj v tomto sektore doprave. Nebolo by tak nutné budovať vodíkové stanice, ktoré sú mnohonásobne finančne náročnejšie ako ultra-výkonné nabíjacie stanice, ako aj náročné z bezpečnostného hľadiska.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov
Môže ropná a plynárenská lobby ovplyvňovať politiku EÚ vo svoj prospech?
8 komentárov
Tragikomické je ako uhlíková lobby neskutočne negatívnym PR riešila každý požiar Tesly. O vybuchujúcich vodíkových alebo benzínových nádržiach sme takmer nič nepočuli. Na tomto príklade a na dotáciách aj subvenciách bolo evidentne vidieť ich rozkryté záujmové aktivity. Choré dotácie sú odhadom v desaťnásobkoch vyššie, ako do zelených energií. Ekologicky zmýšľajúci ľudia by preto mali tlačiť na ich zrušenie. Zelená energia by bola okamžite vo výhode vo väčšine štátoch sveta, okrem extrémne chladných. Samozrejme ruka v ruke s rozumným využitím atómovej energie. A netreba zabúdať na obrovské rezervy do zvyšovania efektívnosti. Nevymýšľať blbosti, ako extrémne výkonne BEV s bezdrôtovým dobíjaním a extrémnym mrhaním energie pri stratách. Túto nevyrobenú/ušetrenú energiu vieme investovať napríklad do školstva a zdravotníctva.
To ie ale sračka . Ja robim expres kuriera vramci EU . Už zastat na 2 min na pumpe na natankovanie nafti ma zdrzí neskutocne a otravuje ma . Soferujem 32 40h vkuse z pauzami len na tankovanie a je nas tolko co to robime že nvm si predstaviť v Nemecku kde človek tolko aut narve na parkovisko ku kolkom stojanom . Kazde auto vlasní ? Vodik je jedina moznost a prakticka na dlhé trasi . Uz v D sa kurieri DHL stazuju na elektromobili že v zime koli nim ani nerozvezu zakazky lebo sa vybijú a to najazdia sotva 100km dene nieto čo ja 1000 a viac -,- . To toto kto si mysli že tie elektricky su prakticke tak nejazdi dalej jak za humno . A ak sa to nevyriesi pojde doprdele potravinarsky ale aj bezni logisticky priemysel . Uz teraz je pruser ak niekto z nas chití zapchu alebo čokolvek a zdrží ho to a musia odstaviť linku . Kedisi nas tak chodili z Bordeaux do Kosíc 50 za deň a kazdy do 24h max 26 aby sa to stihalo . Jak toto nevyriešia tak sme v prdeli … Lebo to si veľa civilou neuvedomuje ako na tom logistika momentalne je . Niesu ludia , na auta cakame od maja a to ich menime kazdi rok a pol lebo maju 400t KM a viac . Miesto vymeni oleja budem kazdi pol rok na vymene bateriek 😀
Este sa s tym chval ze soferujes 40h v kuse.
Logistika sa prisposobi. Nemusia byt expresny kurieri, niekedy neboli a zilo sa. Myslim ze kazdy prezije ak dostane zasielku o par hodin neskor. Zvlast ked budu mat na vyber ci rychlo a draho, alebo o nieco pomalsie za tretinu cenu. Spravia si zasobu nie na 24h ale na 30.
Nieje do kamena vytesane ze sucasny konzumny zivotny styl ludstva (produkcny styl just in time) je udrzatelny.
No určite, kreténi jední bruselskí… Táto neomarxistická progresivistické zberba v Bruseli je ešte miliónkrát horšia než naše centrálne plánovacie komisie za socializmu, ktoré sme vyštrngali preč v 1989.. Nemci odstavujú všetky jadrové elektrárne, Francúzi odstavujú 2 bloky a oni nás všetkých naháňajú na elektromobily.. To ešte len všetci budete čumieť ako vysoko vystrelia ceny el. energie.. Až tak, že mnohí síce budú mať elektro tátoša v garáži, ale vôbec ho nebudú používať, keďže jeho prevádzka sa neskutočne predraží.. A keďže vodíkovú infraštruktúru budú schválne udržiavať nerozvinutú, tak sa im takto perverzným spôsobom podarí vytlačiť z ciest mnoho áut…
Ak Vám tie progresivistické zelené mozgy najbližšie budú drístať o spoločenskom pokroku, pripomeňte im, že toto je tmárstvo a spiatočníctvo nie vedecko technický pokrok
ale zfetovany sulik si bude nadalej snivat svoj vlhky vodikovy sen… a z tych 300 milionov eur co si vyclenil v rozpocte akoze na vyskum minimalne 250 ukradne…
Radšej Sulík ako ty!
Elektrina nieje moznost ale kravina . Nepokrijes tim logisticku potrebu EU . Ak sa nebude dať na 1 nabitoe prejst aspon 2000 KM a nabijanie do plna nebude dlhsie nez 30 min je to rozsudok smrti hlavne pre kraini ako my bez riadneho polnohospodarstva a vlasneho priemyslu . Už sa nebudu nosiť len tak veci cez pol sveta lebo sa to nebude stihať . To je kravina .
Elektrina nieje moznost ale kravina . Nepokrijes tim logisticku potrebu EU . Ak sa nebude dať na 1 nabitoe prejst aspon 2000 KM a nabijanie do plna nebude dlhsie nez 30 min je to rozsudok smrti hlavne pre kraini ako my bez riadneho polnohospodarstva a vlasneho priemyslu . Už sa nebudu nosiť len tak veci cez pol sveta lebo sa to nebude stihať . To je kravina .