Ako budú vyzerať nabíjacie stanice budúcnosti?

9

Nedávno bola vyhlásená súťaž, ktorá sa snažila zodpovedať otázku, ako budú vyzerať nabíjacie stanice pre elektromobily v budúcnosti. Nielen víťazné návrhy by pritom mohli ukazovať jeden zo smerov.

Nabíjacia infraštruktúra je jednou z kľúčových oblastí pre prijatie elektromobilov v masovom meradle. K budovaniu nabíjacích staníc sa pritom pristupuje rôznymi spôsobmi. Na základe toho sa môžu tieto stanice výrazne líšiť. A to aj z pohľadu dostupnosti dodatočných služieb, ktoré spríjemňujú čas potrebný na nabitie vozidla.

Čo by sme mohli v tomto smere očakávať od nabíjacích staníc budúcnosti sa snažila zodpovedať súťaž s leitmotívom „Elektrická čerpacia stanica budúcnosti“, o ktorej informoval web Green Car Reports. Prihlásené práce sú predovšetkým dielom architektov a dizajnérov. Je teda pravdepodobné, že koncepčne nepôjde o žiadny „mainstream“. Dá sa totiž predpokladať, že nabíjacie stanice sa budú budovať najmä s ohľadom na efektivitu, základnú funkčnosť a použiteľnosť. A v prípade „rýchlonabíjačiek“ uľahčujúcich cestovanie na dlhé vzdialenosti aj blízku „externú“ dostupnosť minimálne základných potrieb.

Na druhej strane, už dnes sa začínajú objavovať prvé náznaky, že jedným zo smerov sa môžu stať aj nabíjacie huby, ktoré zákazníkom poskytnú vlastné bohaté zázemie s rôznymi službami.

Do súťaže, za ktorou stojí spoločnosť Electric Autonomy Canada, bolo prihlásených vyše 100 návrhov z celého sveta. Tie hodnotila porota z rôznych sfér. Medzi hodnotiteľmi boli architekti, vodiči elektromobilov či predstavitelia z oblasti infraštruktúry.

„Nová paradigma“

Na základe súťažných návrhov porota vyhlásila, že novou paradigmou by sa v budúcnosti mohol stať koncept „všetko pod jednou strechou“. Nabíjacia stanica by pritom mohla byť „hubom“, ktorý okrem samozrejmých nabíjacích služieb poskytne zázemie pre relaxáciu a ďalšie služby. Predpokladom tiež je, že základný koncept bude modulárny. Bude sa dať teda zväčšiť či zmenšiť, aby vyhovoval konkrétnym lokalitám.

Ocenené návrhy

Víťazom súťaže sa stal Škót James Silvester, ktorého koncept “More with less” mal modulárnu štruktúru. Ten zahŕňal kaviareň, obchod so zmiešaným tovarom, toalety a sprchy. Koncept by pritom mohol byť rozšíriteľný o ďalšie predajne, ihriská, výstavné plochy pre umenie, stánky s potravinami z farie, plochy pre grilovanie či fitnes, ako aj „zmyslovú záhradu“.

Návrh „The Circle“ od Turka Selçuka Kişmira, ktorý skončil druhý:

Tretiu priečku obsadil návrh „Plug and Play“ z Nemecka od Pavla Babiienka:

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čerpacími stanicami budúcnosti sú garáže a parkovacie miesta
Audi spustilo prémiovú high-tech nabíjaciu stanicu s luxusným voľnočasovým salónom
Shell premení svoju „čerpačku“ na nabíjaciu stanicu pre elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Zobrazená čerpačka kruhového tvaru je z hľadiska konštrukcie najdrahšia a z hľadiska modularity,čiže možnosti rozširovania totálne nevhodná !!Takisto je najnáročnejšia na plochu ! Takže cenovo oveľa dostupnejšia a modulárna môže biť len hranatá zástavba !

    • Jozef Kotík on

      Milý JS! Dve poznámky k tvojmu komentáru:
      1. Predpokladám, že čítať vieš, tak si prečítaj článok ešte raz a tam sa dozvieš, že: “ práce sú predovšetkým dielom architektov a dizajnérov“ a že “ nabíjacie stanice sa budú budovať najmä s ohľadom na efektivitu, základnú funkčnosť a použiteľnosť“.
      Takže tvoja poznámka o najdrahšej konštrukcii a hranatej zástavbe… Asi ťa ešte stále straší panelákový „kubizmus“ z obdobia socializmu.
      2. Zdá sa, že aj písať vieš. Ale ešte skús písať aj gramaticky správne. Y a mäkké i ti asi nič nehovorí.

    • Nabíjacie stanice budú bojovať o každý kúsok drahého pozemku na výslní a pri el. sieti! Toto asi zostane skôr na papieri.

      • Polia okolo ciest niesu drahe.
        A v mestach sa buduju na existujucich parkoviskach. Na rozdiel od cerpacky nabijacky zaberaju plochu od 0 (zasuvka/krabicka na stene) cez par cm2 AC srtlpik po DC HUB s par m2 ak sa zarata aj trafo.
        Netreba na ne zaberat nove plochy ako pri benzinkach, napr. parkovu zelen.
        Este som nevidel inde nabijacku ako na existujucom parkovisku pripadne cerpacke.

  2. POZOR! Tento koncept vychádza z predpokladu, že sa autá budú nabíjať relatívne dlhú dobu! JS má pravdu z hľadiska zástavby. Realita asi bude jednoduchšia a praktickejšia ….

    Poznámka: Bol tu jeden, čo furt v komentároch opakoval, že to je len nieči vlhký sen ….. 🙂

  3. Ved ten vitazny navrh v strede hranaty a na koncoch obly je kompromis medzi stvrorcom a kruhom. 🙂
    Je fakt ze nabijanie sa zrychluje, ale okrem UFC tam mozno budu aj s;labsie DC mozno aj AC s nizsou cenou pre tych co sa tak neponahlaju.
    Naopak by tam mohli byt priestory v ktotych sa ludia zdrzia aj 1-2h ci uz v meste, alebo aj niekde pri dialnici. Nejake pristory na uradovanie, kancelarie, minizasadcky … priestory na stretnutie, jednania, porady kde by sa ludia stretli z roznych stran/smerov a kym prejednaju ci sa poradia, auta sa im nabiju na cestu spat.
    Samozrejme zabavne aktivity na 15min-2h tiez.

Pridajte komentár