Nová Formula E sa inšpirovala Teslou. V čom všetkom je lepšia ako súčasný monopost?

3

Vývoj v oblasti elektromobility rýchlo napreduje a výnimkou samozrejme nemôže byť ani Formula E, ktorá by mala byť technologickou vlajkovou loďou. Z nových technológií by pritom mali ťažiť aj „civilné“ osobné elektromobily. Zaujímavé tiež je, že aktuálne predstavený monopost novej generácie sa inšpiroval Teslou. V čom všetkom je nová Formula E Gen3 lepšia ako tá súčasná?

Organizácia šampionátu Formula E uvádza, že nový monopost Gen3, ktorý bude debutovať v rámci budúcej sezóny, bol navrhnutý a optimalizovaný špeciálne pre pouličné preteky. Novej sezóny sa pritom zúčastnia aj tímy mnohých automobiliek, ktoré vyrábajú osobné elektromobily. A to DS, Jaguar, Mahindra, Maserati (ešte len chystá prvé elektromobily), NIO, Nissan a Porsche.

Formula E Gen3 má byť „vrcholom vysokého výkonu, účinnosti a udržateľnosti“, pričom vysoký výkon a udržateľnosť majú koexistovať bez vzájomných kompromisov. Obsiahnuté „priekopnícke technológie“ sa pritom majú dostať aj na bežné cesty.

OTA sa dostávajú aj do motoršportu

Keď už je reč o priekopníctve, Tesla bola prvou spoločnosťou, ktorá začala stavať svoje autá na softvérovo orientovanej platforme. To umožnilo spravovať obsiahnuté systémy a príslušné komponenty prostredníctvom centrálneho operačného systému. Vďaka tomu môže Tesla vylepšovať svoje elektromobily prostredníctvom softvérových aktualizácií na diaľku (OTA).

Tento inovatívny prístup samozrejme nespomíname náhodou. Ako iste tušíte, už aj Formula E Gen3 sa v tomto smere inšpirovala spoločnosťou Elona Muska. Predstavitelia šampionátu pritom hovoria o možných výkonnostných vylepšenia vo forme softvérových aktualizácií, ktoré sa budú zavádzať v rámci pokročilého operačného systému vozidla.

Vylepšenia monopostu Gen3

FIA ešte v rámci predchádzajúcej tlačovej správy uviedla, že nový monopost Formula E Gen3 bude „najefektívnejším pretekárskym autom na svete“. A to aj vďaka tomu, že minimálne 40 % energie spotrebovanej v závodoch si dokáže vozidlo vyprodukovať prostredníctvom regeneratívneho brzdenia počas pretekania. A tento údaj bol potvrdený aj v rámci aktuálnej premiéry monopostu.

Elektrické motory poháňajúce obe nápravy (doteraz sa používal len jeden motor) majú účinnosť 95 % a celkový výkon 600 kW (250 + 350 kW). Súčasná 2. generácia sa pritom musí „uspokojiť“ s 250 kW. 600 kW má dosahovať aj regeneratívne brzdenie predstavenej novinky (aktuálny monopost: 250 kW). A 600 kW je tiež hodnota maximálneho nabíjacieho výkonu batérie, o ktorej stále skoro nič nevieme.

formula e gen3

Zdroj: Formula E/Twitter

Batérií sa však týkajú aspoň informácie ohľadom udržateľnosti nového monopostu. FIA sa totiž chváli, že akumulátory pozostávajú z minerálov pochádzajúcich z trvalo udržateľných zdrojov, pričom batériové články majú naplánovaný „druhý život“ a následnú recykláciu.

Konštrukčná časť vozidla bude obsahovať aj ľan či recyklované uhlíkové vlákno z vyradených monopostov Gen2. Tým sa má znížiť uhlíková stopa z výroby karosérie novinky o vyše 10 %. Pneumatiky zas budú obsahovať 26 %  prírodného kaučuku a recyklované vlákna a po pretekoch budú celé zrecyklované.

Snahou pritom je, aby bol šampionát Formula E uhlíkovo neutrálny. K tomu však budú potrebné dodatočné uhlíkové kompenzácie. A s ohľadom na uhlíkovú stopu je tvorený aj dodávateľský reťazec monopostu Gen3.

Zdroj: Formula E

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk sa vyjadril na tému vstupu Tesly do Formuly E
Revolučný posun: Súboj novej a pôvodnej generácie Formuly E | VIDEO
Tesla nie je súčasťou Formuly E z „technického dôvodu“. To sa však môže zmeniť

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Tesla vlasne poslala Formulu 1 na smetisko dedin…kedze Tesla je rychlejsie auto ako Formula 1…tak Formula 1 vlastne stratila zmysel … Formula 1 …ohlusujuce rynčanie ale najrychlejsi ceste pretekarske auto to uz nie je…

    • zase hohoho… Pán videl priame porovnanie na nejakom okruhu medzi akoukoľvek teslou a monopostom F1? Ak áno, poprosím odkaz, rád si to pozriem, a ak nie, tak potom pokojnejšie s takými silnými vyjadreniami…

  2. Keď ide o F1, tak „smrad a hluk motorov“ patrí k atmosfére závodov. Osobne som nezažil závody elektromobilov, a tak neviem povedať, či sa ich atmosféra vyrovná tej z F1 ! ……..

Pridajte komentár