Elektrický nákladiak Futuricum so 680-kWh batériou dosiahol svetový rekord v dojazde. Ako je to však v praxi?

7

Značka komerčných vozidiel Futuricum, ktorá patrí pod švajčiarsku spoločnosť Designwerk Products, sa pochválila svetovým rekordom v dojazde elektrického nákladného vozidla, ktorý vytvoril model Futuricum Logistics 18E. Vozidlo však nebolo naložené a išlo o jazdu pripomínajúcu hypermiling. Čo ukazujú skúsenosti z praxe?

Futuricum Logistics 18E je plne elektrické nákladné vozidlo s výkonom cez 500 kW, ktoré vzniklo na základoch modelu Volvo FH a ktoré v praxi používa napr. kuriérska spoločnosť DPD, a to už pol roka. A práve tento model vytvoril svetový rekord v dojazde tohto druhu vozidla (zapísaný v Guinnessovej knihe), keď na jedno nabitie batérie s kapacitou 680 kWh (využiteľný 578 kWh) prešiel 1 099 km.

Túto hodnotu však nemožno očakávať v praxi, vzhľadom na podmienky pri vytvorení rekordu. Vozidlo so základnou pohotovostnou hmotnosťou 12,4 t síce bolo vybavené výmennou nadstavbou na prepravu tovaru (+ 3,1 t), avšak bez nákladu, ktorý môže mať hmotnosť max. 6,6 t. Výrobca to odôvodnil „lepšou porovnateľnosťou“, keďže požiadavky a spôsoby používania zákazníkov sa výrazne líšia.

Rekord bol dosiahnutý pri jazde na testovacom vysokorýchlostnom ovále s dĺžkou 2,8 km pri priemernej rýchlosti 50 km/h, ktorá má byť podľa Designwerk Products reálnou priemernou hodnotou pre každodenné použitie. Okolitá teplota sa pohybovala okolo 14 °C, pričom fúkal vietor s priemernou rýchlosťou 18 km/h a v nárazoch až 40 km/h. Priemerná spotreba dosiahla hodnotu 52 kWh na 100 km.

Čo údaje z praxe?

V praxi je zrejme nereálne dosiahnuť spomínanú spotrebu. Dôkazom by mohli byť údaje z každodenného používania vozidla, ktoré zverejnil Electrive. V službách DPD totiž od mája do konca júla prešlo celkovo 12 003 km, pričom „skonzumovalo“ 12 820 kWh energie. To znamená priemernú spotrebu 106,8 kWh/100 km a praktický dojazd 541 km. Vozidlo však „občas“ ťahalo príves cez alpské cesty.

Každopádne Marc Frank zo spoločnosti DPD hovorí, že ich vozidlo jazdí denne na pravidelnej trase Möhlin – Buchs okolo 300 km bez akýchkoľvek problémov.

Mnohých určite zaujímajú aj možnosti nabíjania elektrického nákladného vozidla Futuricum Logistics 18E s obrovskou 680-kWh batériou. To podporuje AC nabíjanie výkonom 22 alebo 44 kW, pričom nabitie trvá 29,2, resp. 14,6 hod. Samozrejmosťou je aj podpora DC rýchlonabíjania. Na 150-kW nabíjacej stanici trvá nabitie 3,1 hod a na „ultra-nabíjačke“ s výkonom 350 kW 1,3 hod.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický ťahač má ušetriť až 200 000 $ počas svojej životnosti
Vodič testovacieho prototypu Tesly Semi sa vyjadril k reálnemu dojazdu
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Ach jáj… tie čísla, aké šialené vysoké hodnoty kW za hodinu a ešte ten čas nabíjania…. Pre nákladnú dopravu to vidím na motor poháňaný štiepením jadra (Jadrový reaktor)…

    • To čo si nevejete predstaviť je už dávno vyriešené v praxi a funguje to napríklad v Shenzhene. Iba naša zaostalosť a nevedomosť nás limituje.

      EU nemusí nič vymýšľať, stačí kopírovať čo funguje v Číne, kde majú pred EU asi 10 rokov náskok.
      Len je tu malý problém, ešte sme ani nepochopili a vnútorne sa nevyrovnali s realitou, ako veľmi je EU zaostalá. Až potom budeme schopní výraznejšej akcie na zníženie zaostávania!

      • „Cieľom Číny je mať do roku 2030 v komerčnej prevádzke 110 jadrových blokov“

        ale tu sa atomovky vypínajú, ved nam to nafukaju vrtulníčky a panely po celej europe všade na poliach v lesoch,všade
        možno nam obilie a žradlo tý zlý Rusi nakoniec predajú

  2. Keď Číňania dokážu dať 1,4MWh batériu do osobného auta, nechápem prečo to nejde dostať do nákladného auta. Nejako zostávame v tej EU…

Pridajte komentár