Na trh sa chystajú dva elektrické ťahače, ktoré majú veľké ambície, a to Tesla Semi a Nikola One. Tieto vozidlá majú pritom odlišnú koncepciu pohonu. Tesla využíva výhradne batérie, zatiaľ čo Nikola primárne palivové články na vodík. Výrobcovia oboch ťahačov svorne tvrdia, že ich vozidlá znížia náklady v odvetví nákladnej dopravy.
E-mobility startup Nikola Motor robí na akciovom trhu poriadny rozruch. Jeho hodnota totiž nedávno dosiahla strop 30 miliárd $, a to bez toho, aby vyrobila jediné vozidlo. Investorská spoločnosť ARK Invest však tomuto startupu moc nedôveruje. Opiera sa pritom aj o svoju analýzu nákladov.
Spoločnosť Nikola Motor pripravuje okrem iného 3 elektrické ťahače. Dva z nich, modely Two a Tre, ponúknu čisto batériový pohon. Vlajková loď, Nikola One, s cieľovým dojazdom až 1 600 km, bude primárne využívať palivové články na vodík, pričom tie zrejme podporí batériami nemalej kapacity.
Americký startup pritom tvrdí, že vodíkovo-batériový ťahač zníži celkové náklady na prepravu. „Výskum“ spoločnosti ARK Invest, ktorá má veľkú dôveru v spoločnosť Tesla, naznačuje, že v porovnaní s chystaným čisto batériovým ťahačom Semi patriacim do rovnakej kategórie (8), má Nikola One v tomto smere ťahať za výrazne kratší koniec.
A to hlavne kvôli nákladom na vodík, ktorý je aktuálne mnohonásobne drahší ako elektrina, pričom tej sa navyše spotrebuje pri výrobe, preprave, uskladnení a distribúcii vodíka veľké množstvo, čo je jeden z významných dôvodov podstatne nižšej efektivity pohonu prostredníctvom palivových článkov na vodík ako v prípade batériového pohonu.
Ďalšie možné plusy a mínusy
ARK Invest hovorí, že ďalšou kľúčovou nevýhodou ťahača Nikola One, resp. vodíkových vozidiel vo všeobecnosti je z hľadiska konkurencieschopnosti infraštruktúra, ktorá má byť okrem iného podstatne nákladnejšia ako nabíjacie stanice.
Obhajcovia vodíkového pohonu v nákladnej doprave však okrem možného vyššieho dojazdu považujú za výhodu rýchle tankovanie vodíka, ktoré aktuálne trvá podstatne kratšie ako nabíjanie batériových vozidiel. To by však nemal byť problém, keďže pri cestovaní na dlhé vzdialenosti sú potrebné prestávky, kedy je možné vozidlo nabiť.
Tesla pritom uvádza, že jej ťahač Semi s dojazdom 800+ km (EPA) sa na 80 % nabije za 30 min, pričom chystá sieť „mega-výkonných“ nabíjacích staníc pre svoje nákladné vozidlá. V neprospech batériových ťahačov má však hrať vyššia hmotnosť vyplývajúca z ťažkých batérií, ktoré znižujú užitočné zaťaženie vozidla. Tesla Semi ale podľa výrobcu po tejto stránke zvládne 36 ton.
Spoločnosť ARK Invest žiaľ neuviedla detaily ohľadom svojho výskumu prevádzkových nákladov porovnávaných elektrických ťahačov. Je však nespochybniteľné, že vodíkový pohon je aktuálne podstatne neefektívnejší ako batériový a náklady na vodík sú vyššie ako v prípade elektriny, čo zrejme degraduje jeho ekologický aj ekonomický prínos. Každopádne sme veľmi zvedaví, akým smerom či smermi sa bude vyvíjať elektrifikácia nákladnej dopravy.

Zdroj obrázku: T and E
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Semi sa podľa údajného Muskovho e-mailu chystá do výroby
Súboj technológií: Batérie vs. vodík – Tesla Model 3 vs. Toyota Mirai
Toyota odhalila vodíkový ťahač. Na Teslu Semi sa dojazdom „nechytá“
3 komentáre
Otázka znie: Koľko budú mať pohotovostnú hmotnosť?
Keďže maximálna hmotnosť ťahača s návesom je daná, celková nosnosť súpravy sa odvíja práve od tohto údaju. prepravné spoločnosti nezaujíma za koľko príde ťahač z miesta a na miesto b ale nakoľko ich vídd tona nákladu na kilometer
A tie cesty? Neodídu pod tou hmotnosťou?
Samozrejme, že ich zaujíma za koľko príde z miesta a na b, však od toho sa presne odvíja cena za tonu.. Ale dnes skôr ide o objem, nie o tony.. Drvivá väčšina prepravných spoločnosti funguje na objeme. Takže v tom budú oba ťahače na rovnakom – keďže sa jedná o objem prívesu.
Na krátke trasy pod 600km (hlavne na Slovensku), po ktorých prepravcovia jazdia kyvadlovo denne je evidentné, že ťahač, ktorý stojí rovnako ako dieselový a zároveň, ktorý bude mať polovičné náklady za údržbu a tretinove za „palivo“ bude jednoznačnou EKONOMICKOU voľbou! Pričom budú navyše vysielať „eko reklamu“ pre publikum – čo bude navyše pravdivá reklama.
Je to veľmi jednoduchá matematika. Prakticky čistá výhra, bez strát.