Nové batérie pre dojazd aj ďaleko cez 1 000 km či s rekordnou zárukou a e-hustotou

11

Aktuálne sa objavili zaujímavé správy ohľadom až 3 nových batérií do elektromobilov. Automobilka Nio oznámila, že bola spustená výroba semi-solid state batérie, ktorá jej elektromobilom zabezpečí dojazd cez 1 000 km (CLTC), startup Talent New Energy predstavil solid-state batériu s rekordnou energetickou hustotou pre možný „ultra dojazd“ a gigant CATL uviedol na trh LFP batériu s nevídanou zárukou.

Elektromobily Nio s dojazdom cez 1 000 km (CLTC)

Tento kvartál budú pre zákazníkov elektromobilky Nio k dispozícii semi-solid state batérie od čínskej spoločnosti WeLion, informuje web CarNewsChina. Ich sériová výroba pritom začala v týchto dňoch. Celý batériový pack má kapacitu 150 kWh a energetickú hustotu 260 Wh/kg, pričom energetická hustota samotných článkov je 360 Wh/kg.

Vďaka tomu váži batéria 575 kg, čo je len o 20 kg viac ako v prípade 100-kWh batérie, ktorú používa spoločnosť Nio vo svojich elektromobiloch. A viaceré modely tejto značky prejdú s novou batériou na jedno nabitie viac ako 1 000 km.

welion semi-solid state bateria

Zdroj: WeLion via Carnewschina.com

Napr. sedan vyššej strednej triedy Nio ET7 prešiel v teste reálneho dojazdu 1 044 km a zostali mu ešte 3 % z celkovej kapacity batérie. A sedan strednej triedy Nio ET5 má vďaka tejto batérii oficiálny dojazd 1 055 km podľa „optimistickejšieho“ cyklu CLTC. Na začiatok však bude nový 150-kWh akumulátor dostupný len v rámci staníc na expresnú výmenu batérií od spoločnosti Nio, na ktorých si ho budú môcť zákazníci krátkodobo „prenajať“.

Batéria s rekordnou e-hustotou

Čínsky batériový startup Talent New Energy predstavil prototyp solid-state batérie pre elektromobily, ktorá má podľa neho najvyššiu energetickú hustotou na svete v rámci li-ion batérií, informoval web CnEVpost. Samotný batériový článok má kapacitu 120 Ah a neuveriteľnú energetickú hustotu 720 Wh/kg. A to je presne 2-krát viac ako v prípade spomínanej semi-solid state batérie od WeLion.

Takže čisto teoreticky, ak by mala táto batéria aj pomerne vysokú objemovú energetickú hustotu, do spomínaných elektromobilov Nio by sa mohla zmestiť aj 300-kWh batéria s rovnakou či podobnou hmotnosťou ako má 150-kWh batéria od WeLion, čo by teoreticky mohlo priniesť dojazd cez 2 000 km (CLTC).

Podľa spoločnosti Talent New Energy má ich solid-state batéria anódu na báze mangánu a katódu na báze lítium-kovu. Čínsky startup tiež tvrdí, že okrem iného urobil prelom v rámci formovania solid-state batérií. Pripomíname však, že ide len o prototyp, pričom nie je známy žiadny plán komercializácie. Takže zatiaľ by sme v prípade tejto batérie krotili očakávania.

solid-state bateria talent new energy

Zdroj: Talent New Energy via Cnevpost.com

Batéria CATL s rekordnou zárukou

Web The Driven upozornil, že najväčší výrobca batérií pre elektromobily na svete CATL uviedol na trh batériu, na ktorú poskytuje doteraz nevídanú záruku. A to 15 rokov a 1,5 mil. km. Táto LFP batéria bola pritom vyvinutá s v spolupráci s jedným z najväčších čínskych výrobcov autobusov, a to spoločnosťou Yutong.

Batéria má mať nulovú degradáciu počas prvých 1 000 nabíjacích/vybíjacích cyklov, čo by v prípade vozidla s dojazdom napr. 350 km znamenalo, že tento dojazd si zachová počas prvých 350 000 km. A batériová novinka od CATL má byť vhodná v rámci rôznym segmentov trhu. Vrátane autobusov či ľahkých a ťažkých nákladných vozidiel.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zeekr 001 sa nabíja rekordným výkonom vďaka novej batérii, ktorú môžu dostať aj Tesly
Samsung chystá batérie s 9-min nabíjaním, životnosťou 20 rokov či solid-state technológiou
Nio ET7 s novou batériou dosiahlo v teste dojazd 1 044 km
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. „nevídanú záruku. A to 15 rokov a 1,5 mil. km“ tak toto uz hadam zavrie usta vsetkym otalacom co vykrikuju ze BEV nic nevydrzia a ojazdene budu nepredajne. Myslim ze zivotnost nieto este zaruka pri osobaku 1,5mkm musi stacit kazdemu. 🙂

    • Ahoj TAUR, možno že zo začiatku, ale teraz nie je životnosť batérií najhorúcejší problém! Už zrejme dnešné batérie prežijú svoje vozidlá. Hustota energie a bezpečnosť proti požiaru sú oveľa dôležitejšie.

      • Nepovedal by som. O nehoreni EV staci ludom ukazat statistiky hasicov, poistovni atd. a tiez poukzat na to ze maju plny dom notebookov,mobilov, ebiky, robovysvace, robokosacky, naradie … s Lithiiovymi bateriami a nehoria im a zvycajne ani v okoli nikoho nepoznaju komu by horeli. 🙂 A tie v EV su radovo kvalitativne inde s ich BMS. Nieje ok porovnavat ale ludia taku argumentaciu beru. 🙂
        Ale obavu z toho ci bateria EV kupeneho po zaruke neprestane fungovat a bude treba kupit novu za velke peniaze, alebo to ci bude o par rokov EV dalej vobec predajne pre degradaciu baterie (alebo len z obavy o nu) su stale nacastejsie obavy a odmietanie EV medzi ludmi a nieje ich ako vyvratit kym nebudu siroke 15+ rocne skusenosti okolia. Takato zaruka by tieto obavy pospoliteho ludu odburala ihned. 15r malokto ma auto a 1,5mil km vacsina ludi nenajazdi ani za cely zivot nieto s jednym autom.

        • Nepustil som sa do štatistiky životnosti a poruchovosti batérií. Tá je pre súčasné batérie už prijateľná. Horšie je, že keď raz horí, tak do tla, a preto som povedal, že okrem energetickej hustoty je aj bezpečnosť dôležitejšia, ako tá extrémna životnosť! Veď aj ty to na záver potvdzuješ!

  2. Čakal som, kto prvý vysloví myšlienku o dojazde 2000 km na jedno nabitie. Vám sa to podarilo. To znamená, že v budúcnosti, keď budú autá z dojazdom 1000 km a budú už nemoderné, dostane sa aj na nás, bežných smrteľníkov.

    • Ja som zástanca reálneho dojazdu BEV 1.000 km. Na to budú potrebné batérie od 150 do 250 kWh.
      Pri pokroku v hustote Wh/kg bude zaujímavé pozorovať balans medzi zabudovanou kapacitou a jej cenou, resp. kde sa to zastaví?! Ak by raz bola batéria 1MWh/600kg za 20.000 Eur a 150 kWh/100kg za 1.500 Eur, kupovali by si ju zákazníci s láskou k dlhému dojazdu, resp. nezávislosti od siete?!

  3. Solid-state batérie vyvíja aj startup QuantumScape z USA a tie sa už aj testovali u automobiliek, takže oni budú mať asi skôr tieto batérie v praxi. Dúfajme, že sa to rozbehne, to bude potom iná liga oproti spaľovákom. A klasické elektromobily pôjdu za dobré ceny masovo do bazárov, kde si ich bežný občan potom bude môcť za prijateľný peniaz kúpiť. Tým sa začne zlatý vek elektromobility.

  4. Som fanúšik všetkého pokroku vo výskume a výrobe batérií ! To je najlepší spôsob, ako prirodzene presadiť elektromobily, ale aj ostatné elektropohony.

    Pán Bakša nesedia mi však čísla z úvodu o batériách spoločnosti WeLion :

    „Celý batériový pack má kapacitu 150 kWh a energetickú hustotu 360 Wh/kg, pričom energetická hustota samotných článkov je 260 Wh/kg.“

    150 kWh / 676 kg => 222 Wh/ kg pre pack, nie 360 Wh/kg. Samotné články by pri tom mali mať viac ako pack, nie 260 Wh/kg.

    Prosím o kontrolu, a prípadnú úpravu údajov!

    Predom ďakujem!

Pridajte komentár