K dispozícii máme zaujímavé dáta z nabíjania 3 prémiových elektrických SUV – Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC a Jaguar I-Pace. A to na rýchlonabíjacích staniciach s výkonom 50 a 175 kW. Rozdiely v rámci priebehu nabíjania sú pomerne výrazné.
Pre mnohých elektromobilistov, ktorí jazdia pomerne často na dlhé vzdialenosti, je okrem dojazdu dôležitá aj rýchlosť nabíjania, resp. podpora a priebeh rýchleho nabíjanie. Preto sa tešíme údajom z nabíjania 3 nových elektromobilov, ktoré poskytol prevádzkovateľ nabíjacej siete Fastnet.
Jednoznačná dominancia Audi
Jednoznačným víťazom tohto „porovnávacieho testu“ nabíjania sa stalo Audi e-tron (95 kWh batéria). A to nielen vďaka proklamovanej teoretickej podpore nabíjania výkonom až 150 kW, ale aj mierou udržateľnosti vysokého výkonu v priebehu nabíjania.
Audi e-tron dokonca presiahlo svoj „papierový“ špičkový výkon o pár kW. Najpozitívnejšou správou však je, že na 175 kW nabíjacej stanici si udržalo výkon okolo 150 kW až do nabitia batérie na 80 %, kedy väčšinou dochádza k cielenému zníženiu výkonu kvôli ochrane batérie. Počas nabíjania na dnes bežne rozšírených rýchlonabíjačkách s výkonom 50 kW si udržalo vysokú mieru nabíjacieho výkonu až do hodnoty 98 %.
Mercedes-Benz EQC
Pri vozidle Mercedes-Benz EQC (80 kWh batéria), ktoré podporuje nabíjanie maximálnym výkonom 110 kW, začal počiatočný výkon v rozmedzí 105 až 112 kW klesať pri cca 40 % úrovni nabitia batérie. Pri 80 % dosahoval výkon okolo 70 kW. Na 50 kW nabíjačke došlo k poklesu nabíjacieho výkonu pri úrovni 90 %.
Jaguar I-Pace nedosiahol „špičku“
Jaguar I-Pace, ktorý je aktuálne jediným na trhu dostupným elektromobilom z tejto trojice, disponuje 90 kWh batériou. Výrobca pritom uvádza podporu rýchlonabíjania maximálnym výkonom 100 kW. V prebehu nabíjania sa však podarilo dosiahnuť maximálny výkon okolo 87 kW, pričom prudší pokles výkonu nastal cca pri 50 % úrovni nabitia batérie. Pri nabíjaní na 50 kW nabíjačke došlo k poklesu pri hodnote 80 %.
Ako máme možnosť vidieť, veľké rozdiely pri nabíjaní sú aj v rámci miery udržania vysokého nabíjacieho výkonu. Treba však povedať, že je to v tomto smere skôr o nadpriemerných schopnostiach batériového systému Audi e-tron, ako o slabých výsledkoch zvyšných dvoch elektromobilov. Veď napríklad pri nabíjaní modelov Tesla na nabíjačkách Supercharger, dochádza k poklesu nabíjacieho výkonu cca pri 50 % úrovni nabitia batérie.
Treba však dodať, že nabíjanie „Audiny“ započalo pri necelých 30 % kapacity batérie, zatiaľ čo v prípade Mercedesu to bolo takmer pri nule a v prípade Jaguaru pri 10 %. Takže aj počiatočná úroveň kapacity batérie mohla teoreticky zohrať istú úlohu.
Zdroj: Fastnet cez Insideevs, titulná fotografia: Autobahn
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Porovnanie rýchlosti nabíjania Hyundaiu Kona Electric so 64 a 39 kWh batériou
Nový Supercharger od Tesly sa blíži. Aký výkon dokážu využiť modely značky?
Nabitie elektromobilu za 5 min má zabezpečiť adaptér s umelou inteligenciou