Audi e-tron: Prvý elektromobil značky oficiálne predstavený. Vyzerá sľubne!

1

Tak sme sa konečne dočkali, elektrické SUV Audi e-tron sa nám dnes predstavilo oficiálne. Vyrábať sa pritom začalo paradoxne pred 2 týždňami. Potešiteľné je, že má na to, aby „ukradlo“ Tesle zákazníkov. Tí sa ho dočkajú koncom tohto roka.

Audi e-tron je 5-miestne SUV, ktoré svojimi rozmermi a rázvorom balansuje niekde medzi strednou a vyššou strednou triedou. Zaradiť ho tak môžeme niekde medzi modely Q5 a Q7. Disponuje rozmermi 4 901 x 1935 x 1616 mm (dĺžka x šírka x výška), rázvorom 2 928 mm a batožinovým priestorom o objeme 660 l.

Dôraz na aerodynamiku

Audi e-tron má na vozidlo typu SUV výbornú hodnotu koeficientu odporu vzduchu, a to 0,27. To však platí pre verziu s virtuálnymi spätnými zrkadlami, ktoré budú dostupné len na vybraných trhoch, kde povoľuje ich používanie legislatíva.

O dobrú aerodynamiku sa starajú aj aktívne systémy. Napríklad vzduchové pruženie, ktoré v závislosti od aktuálnej rýchlosti upravuje svetlú výšku vozidla. A to v rozmedzí 76 mm. Tento systém má Audi e-tron v štandarde. Štandardom sú aj 20-palcové aerodynamické kolesá s pneumatikami rozmeru 255/50 s ultranízkym valivým odporom.

Spodná časť vozidla je kompletne prekrytá, pričom skrutkové spojovacie body sú zapustené tak, aby vytvárali čo najmenšie vírenie vzduchu.

Vysoko účinné tepelné čerpadlo

Vysokú účinnosť elektromobilu Audi e-tron zabezpečuje aj vysoko ´výkonné tepelné čerpadlo. To využíva odpadové teplo z elektrických komponentov a dokáže napájať vykurovací a klimatizačný systém, ako aj chladiacu jednotku elektromotorov výkonom 3 kW. To môže zvýšiť dojazd vozidla v závislosti od okolitej teploty až o 10%.

Extrémna rekuperácia

K vysokej efektivite pohonu Audi e-tron však najväčšou mierou prispieva extrémne výkonný systém rekuperácie. Ten využíva oba elektrické motory, ktoré dokážu rekuperovať energiu výkonom až 220 kW. Systém podľa inžinierov Audi predlžuje dojazd elektromobilu až o 30 %.

Úroveň rekuperácie je možné ovládať pomocou „pádiel“ pod volantom, podobne ako v Hyundaii Ioniq Electric. Vodič má na výber z 3 stupňov rekuperácie. Ten najvyšší umožňuje riadiť vozidlo len za pomoci pedála akcelerátora, keďže pri pustení pedálu dokáže vozidlo úplne zastaviť. Táto funkcia zas pripomína systém e-pedal, ktorý je dostupný v Nissane Leaf 2.

Výkon a dynamika

O pohon Audi e-tron sa starajú 2 asynchrónne elektromotory s vektorovaným krútiacim momentom, ktoré zabezpečujú pohon oboch náprav. Ich celkový výkon je 300 kW, pričom krútiaci moment by mal dosahovať hodnotu 664 Nm. Pri stredne vysokej rýchlosti sa o pohon stará zadná náprava, a to kvôli väčšej efektivite.

Z 0 na 100 km/h vozidlo zrýchli za niečo málo cez 5,5 sekundy. Jeho maximálna rýchlosť sa zastaví na elektronicky obmedzenej hodnote 200 km/h. Vďaka nízkemu ťažisku (batéria integrovaná do podlahy), dokonalému rozloženiu hmotnosti (50:50) a extrémne rýchlemu nástupu maximálneho krútiaceho momentu za 0,25 sekundy by malo mať elektrické SUV výborné jazdné vlastnosti. 

Batéria a dojazd

Li-Ion batéria disponuje kapacitou 95 kWh, pričom pracuje s menovitým napätím 396 V. Vozidlu umožňuje dojazd 400 km podľa novej, presnejšej normy WLTP. Vďaka množstvu systémov podporujúcich efektivitu vozidla, by mohol byť tento údaj realistický aj v praxi.

Celý batériový systém váži 700 kg, vrátane ochranného krytu, pričom je integrovaný do podlahy. Tým významným spôsobom zvyšuje tuhosť karosérie.

Nabíjanie

Audi e-tron podporuje rýchlonabíjanie výkonom 150 kW. Na DC nabíjačke s takýmto výkonom sa nabije na 80 % za 30 minút. Štandardom je 11 kW palubná nabíjačka, pričom za príplatok je k dispozícii 22 kW systém. V prípade domácej 3-fázovej zásuvky s parametrami 400V/32A tak je možné nabiť obrovskú 95 kWh batériu len za 4 hodiny.

Jedna karta pre 72 000 nabíjacích staníc

Audi chce svojim zákazníkom výrazne zjednodušiť nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach. Tí budú môcť vďaka službe „e-tron Charging Service“ prostredníctvom jedinej RFID karty alebo mobilnej aplikácii využívať 80 % verejných nabíjacích staníc v Európe. Tzn. 72 000 nabíjačiek v rámci 220 prevádzkovateľov.

Cena a dodanie

Automobilka zatiaľ odhalila ceny Audi e-tron pre nemecký a americký (USA) trh. Na tom domácom začína cena na hodnote 79 900 €. V USA sa pohybuje od 74 800 do 86 700 $, v závislosti od výbavy.

Audi e-tron sa už vyrába v belgickom závode značky, ktorý má neutrálnu bilanciu emisií CO2. Prví zákazníci sa dočkajú svojich vozidiel koncom tohto roka.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Audi predstavilo úžasné elektrické superauto na okruhy aj bežné cesty
Audi e-tron: Takto fungujú prvé virtuálne “späťáky” a unikátny volič prevodovky
Mercedes-Benz EQC: Prvé elektrické SUV stuttgartskej značky predstavené

Zdroj: Audi

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár