Patent: Tesla sama diagnostikuje budúci problém a zavezie sa do servisu

3

Pokiaľ so svojím autom nejazdíte pravidelne na servisné prehliadky, pravdepodobne len čakáte, kým sa niečo pokazí, aby ste to následne opravili. Na rozdiel od tohto pomerne rozšíreného prístupu, Tesla momentálne pracuje na efektívnejšom riešení. Jej nová patentová prihláška odhaľuje, že vyvíja spôsob ako identifikovať problémy s autom skôr než nastanú, ako aj systém, vďaka ktorému sa vozidlo samé zavezie do servisu.

Spoločnosť totižto podala patentovú prihlášku na spôsob monitorovania cyklického namáhania určitých komponentov vo svojich vozidlách, s cieľom detekovať ich potenciálne zlyhania skôr, než k nim dôjde. Tesla opisuje nedostatky súčasného prístupu k takýmto opotrebeniam nasledovne:

“Na odhalenie a adresovanie poškodení spôsobených únavou komponentov možno použiť rôzne stratégie. Jednou z nich je jednoducho čakať na zlyhanie a potom vymeniť alebo opraviť poškodený komponent. To je však veľmi riskantný prístup, keďže zlyhanie môže predstavovať nebezpečie a/alebo spôsobiť rozsiahlejšie poškodenia v porovnaní s tým, keby sa problému predchádzalo. Ďalší prístup je kontrolovať a vymieňať súčiastky v pravidelných intervaloch (napr. v mesačných intervaloch alebo po určitom nájazde kilometrov).

Tieto intervaly môžu byť určené takpovediac “od oka” alebo založené na iných metódach odhadu. Aj keď vykonávanie pravidelných prehliadok a častá údržba pravdepodobne slúžia ako prevencia zlyhaní cyklicky namáhaných častí, tento prístup môže byť neefektívny. Komponenty môžu byť napríklad vymenené, aj keď nie sú poškodené. Navyše vykonávanie pravidelných kontrol môže byť časovo náročne a drahé.”

Senzory namáhania

Spoločnosť Tesla preto prichádza s riešením, ktoré sa spolieha na “senzory namáhania” rozmiestnené po celom vozidle a procesory nakonfigurované na monitorovanie týchto senzorov. A popisuje ho nasledovne:

“Systém na monitorovanie cyklického namáhania zahŕňa pamäť, ktorá zaznamenáva základné hodnoty a narastajúce hodnoty cyklického namáhania a jeden alebo viacero procesorov spárovaných s pamäťou. Pre každú hodnotu v sérii meraní procesor vykonáva operácie, ktoré obsahujú porovnanie nameranej hodnoty s predošlou sériou meraní, čím vyhodnotí prípadnú progresiu v cyklickom namáhaní. Zároveň vyhodnotí, či došlo k ukončeniu cyklu porovnaním so základnou hodnotou.”

Zdroj: Tesla

Autonómny odvoz do servisu

Ako možno vidieť zo schematického znázornenia (FIG. 1), Tesla pracuje na spôsobe ako prepojiť svoje servisné centrá s monitorovacím systémom a zároveň navrhuje údržbu založenú na takto získaných informáciách. Automobilka dokonca predpovedá budúcnosť, kde by vozidlá po zistení problémov samé jazdili do servisných centier:

“V niektorých prípadoch môže byť procesor spárovaný s jednou alebo viacerými externými entitami cez mobilnú sieť. Podľa toho môže byť procesor nakonfigurovaný tak, aby poslal údaje o cyklickom namáhaní a/alebo poškodení viacerým príjemcom. Procesor môže napríklad poslať údaje do servisného centra, aby toto centrum mohlo kontaktovať operátora, ktorý následne dohodne návštevu servisu, pokiaľ je identifikované poškodenie. Navyše, ak je vozidlo autonómne, môže byť inštruované, aby sa samé dostavilo do servisného centra na opravu.”

Zdroj: Electrek, titulná fotografia: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla otvorí nové servisné centrum v Českej republike
Tesla má riešenie, ktoré bráni blokovaniu nabíjacích miest inými vozidlami
Výrobní pracovníci Tesly budú zrejme využívať okuliare s rozšírenou realitou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

3 komentáre

  1. Lubo, majiteľ Tesla X P100D on

    Fantastické, no keby radšej investovala do rozširovania servisných centier aby sa pri takej nízkej kvalite vozidiel Tesla a následnom množstve závad- niektorých dokonca ohrozujúcich bezpečnosť vodiča, nemuselo čakať pri 160-tisícovom aute niekoľko mesiacov na termín pristavenia do servisu a potom mesiac a viac čakať na odstránenie závad . A vzápätí po odchode zo servisu sa objavia nové poruchy a začarovaný kruh pokračuje.

Pridajte komentár