Začiatok roka zdá sa neprial výrobcom elektromobilov. Ani Tesla nie je výnimkou a po dlhej dobe oznámila medziročný pokles predajov, ako aj údajné čiastkové príčiny prepadu, ktorý v takejto miere neočakávali ani najskeptickejší analytici. Napriek tomu si prinavrátila titul najväčšieho predajcu elektromobilov, keďže jej najväčší konkurent kvartálne prepadol oveľa výraznejšie. Dosiahla tiež rekord v rámci batériového biznisu. A sú tu aj náznaky oživenia trhu s elektromobilmi.
Pre spoločnosť Tesla bol príznačný dlhodobý rast predaja elektromobilov, ktorý sa aj z objektívnych dôvodov začal spomaľovať. A aktuálne Tesla po takmer 4 rokoch (presnejšie 15 štvrťrokoch) oznámila medziročný pokles. Predtým zastavila rast Tesly v Q2/2020 len nastupujúca covidová pandémia, ktorá zatvárala továrne.
Negatívne čísla a ich možné príčiny
Čo sa týka čísel, Tesla za 1. štvrťrok 2024 vyrobila 433 371 vozidiel, z čoho bolo 412 376 modelov 3 a Y. A predať, resp. doručiť sa jej podarilo 386 810 kusov (z toho 369 783 modelov 3 a Y). To znamená medziročný prepad výroby o 1,7 % a medziročný prepad predajov o 8,5 %. A medzikvartálny prepad dosiahol až 20,2 %.
Tesla vo svojej krátkej správe k výsledkom predaja za Q1/2024 uviedla, že pokles bol „čiastočne spôsobený ranou fázou nábehu výroby aktualizovaného Modelu 3 v továrni vo Fremonte a odstávkami továrne Gigafactory Berlín v dôsledku odklonov prepravy spôsobených konfliktom v Červenom mori a podpaľačského útoku.“
To však zrejme nevysvetľuje pomerne významný prepad doručených elektromobilov, keďže Tesla v Q1/2024 vyrobila 433 371 vozidiel a doručila len 386 810 vozidiel. Kvôli logistike je síce aj v najlepších obdobiach bežné, že Tesla v rámci kvartálu vyrobí viac áut ako dodá, aktuálny rozdiel je však príliš veľký. Takže problémom bude pravdepodobne aj dopyt.
Tesla získala predajnú korunku od BYD späť
Zdá sa, že predaje elektromobilov oslabili v rámci začiatku roka celkovo, čo pocítil aj najväčší konkurent Tesly, čínska spoločnosť BYD. Tá pritom počas pre Teslu rekordného 4. štvrťroku 2023 v predajoch prekonala spoločnosť Tesla a prvýkrát jej zobrala titul najväčšieho predajcu elektromobilov na svete.
Aktuálne však Tesla svoju dlhoročnú korunku získala späť, keďže BYD medzikvartálne prepadol ešte viac. Aj keď podľa štatistík CnEVpost predaje spoločnosti BYD medziročne vzrástli o 13,4 %, medzikvartálne sa prepadli až o 43 % na 300 114 osobných elektromobilov. Tesla pritom predala 386 810 vozidiel.
Možné náznaky oživenia
Z Číny prichádzajú náznaky oživenia trhu s elektromobilmi, keď napr. Tesla v marci medzimesačne predala o takmer 50 % viac elektromobilov (vyše 89 000 ks) vyrobených v Giga Shanghai. V poslednom marcovom týždni boli pritom zaznamenané nadštandardné poistné registrácie (17 250), ktoré naznačujú trendy predaja v Číne. A významný medzimesačný rast dosiahli aj ďalší výrobcovia.
Rekordný batériový biznis
Zrejme jedinou pozitívnou informáciou z aktuálnej kvartálnej správy spoločnosti Tesla je, že Q1/2024 bol pre ňu historicky najlepším z hľadiska nasadenia jej produktov na skladovanie energie. V rámci divízie Tesla Energy pritom nainštalovala batériové úložiská Powerwall a Megapack s celkovou kapacitou 4 053 MWh.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na trh sa zrejme chystá Tesla Model Y s najdlhším dojazdom
Tesla: Zvýšenie cien v EÚ, eliminácia servisovania a zaujímavá reklamná kampaň
Divízia Tesla Energy by vraj mohla mať hodnotu biliónov dolárov
ODBER NOVINIEK
6 komentárov
Áno, TESLA je už dosť veľká a dospelá, aby sa jej začali dotýkať výkyvy na trhu s automobilmi! Dúfam, že tento „šok“ v zdraví prežije, a bude sa jej dariť aj naďalej!
Poznámka: Nevlastním, a v dohľadnej dobe ani nebudem vlastniť žiadnu TESLU! O to je toto moje želanie úprimnejšie a pre TESLU aj cennejšie, aj keď sa o ňom Elon nikdy nedozvie! Zostane pre mňa priekopníkom motorizácie, akými svojho času boli N.A. Otto a Rudolf Diesel. 🙂
Fascinujú ma správy, ako Tesla upadá a krachuje a treba rýchlo predať akcie, prípadne shortovať. O kolapse trhového podielu ostatných západných automobiliek v Číne je v týchto dňoch ticho.
Vypadá to na koordinovaný a cielený útok na Teslu v západnom svete.
Prečo nečítame analýzy o vysokej nekvalite EV od Mercedesu, prepadu trhového podielu EV BMW? Falšovanie Toyoty v crash testoch a o ich tragikomických EV? Vždy ma baví sledovať novinárov, ako sa z bZ4X snažia kecaním vytvoriť lepšie auto, aj keď realita nepustí.
Máme tu zásadný problém s kvalitou práce novinárov (tento komentár nie je cielený na tento portál).
Ahoj IK! Lebo Medveď! 🙂 Ty budeš asi TESLA „srdciar“! A ako som vyššie napísal:
„TESLA je už dosť veľká a dospelá, aby sa jej začali dotýkať výkyvy na trhu s automobilmi!“ A musíme počítať so všetkými alternatívami „útokov“! TESLA si toho tiež už zažila, neboj prežije! 🙂
O Teslu sa nebojím, koordinované politické, obchodné a mediálne kampane proti nej sú však zjavné. Pekný príklad je zrezaný stožiar vysokého napätia, nastavenie dotácií proti Tesle a podobne. Ešte aj ten pokles predajov je vlastne úspechom, keď majú prvé miesto.
No žiaľ to s tou elektromobilitou nevyzerá dobre. Takže dýchať spaliny zo smraďochov budeme ešte hodne dlho. Ale veď zdravotníctvo máme zadarmo tak čo už. A aj národnú nemocnicu už ideme stavať, tak snáď nám vylieči množiace sa dýchacie problémy a alergie.
PETER, keď ideš okolo takého smraďocha, zadrž dych, a potom si zasievaj slovenskú hymnu!
1. Sloha
\:Nad Tatrou sa blýska,
hromy divo bijú.:\
\:Zastavme ich bratia,
veď sa ony stratia,
Slováci ožijú.:\