Český internetový supermarket Rohlik.cz testuje unikátny elektromobil od českej spoločnosti BattSwap. Ako už názov napovedá, jej vozidlo disponuje systémom, ktorý umožňuje výmenu vybitej batérie. Trvá to pritom len 3 minúty.
Jedným z problémov elektromobility, ktorý bráni jej masovejšiemu presadeniu, je doba nabíjania. Tá je totiž podstatne dlhšia ako v prípade tankovania, na ktoré sú vodiči zvyknutí. Objavuje sa však čoraz viac technológií, ktoré sľubujú nabitie elektromobilu za 5 či 10 min. Zatiaľ však nie sú komerčne dostupné.
Na druhej strane, vývoj „bežných“ li-ion batérií, ako aj elektrických systémov pre elektromobily, neustále napreduje, pričom sa začínajú objavovať na trhu elektromobily s 800-voltovou architektúrou. Takú má napríklad Porsche Taycan, vďaka čomu podporuje nabíjanie výkonom 270 kW (neskôr 350 kW). To by malo v praxi znamenať nabitie 93,4 kWh batérie na 80 % za 22,5 min.
Takáto technológia však zatiaľ vozidlá veľmi predražuje, a tak je nevhodná pre použitie v úžitkových vozidlách. Napríklad elektrické dodávky sú pritom čoraz obľúbenejšie, čoho dôkazom je aj slovenský startup Voltia či gigantická objednávka spoločnosti Amazon.
- Zdroj: Rohlik.cz
- Zdroj: Rohlik.cz
Riešenie „nabíjacích prestojov“
Nie všetkým firmám však postačuje dojazd súčasných elektrických dodávok, pričom si nemôžu dovoliť dlhšie „nabíjacie prestoje“. A k ním patrí aj český internetový supermarket Rohlik.cz, ktorý sa snaží elektrifikovať svoju flotilu vozidiel.
Preto v praxi testuje elektromobil BattSwap od rovnomennej českej spoločnosti. Ten je unikátny nielen tým, že ide o jediné vozidlo od spoločnosti BattSwap v ČR, ale aj tým, že ho netreba priamo nabíjať. Batériu s nedostatočnou zostatkovou energiou je totiž možné vymeniť za plne nabitú len za 3 min.
Spolupráca Rohlik.cz a BattSwap má viesť k zdokonaleniu elektromobilu BattSwap, ako aj industrializáci stanice na výmenu batérií. Rohlík pritom rieši, ako používané vozidlo modifikovať, aby zvládlo dojazd viac ako 120 km, uvádza sa v tlačovej správe online supermarketu (via Focus-age).
Nuž, sme veľmi zvedaví, ako sa bude tomuto konceptu dariť v priebehu času. Ako vieme, ten skúšala aj spoločnosť Tesla, nakoniec ale od neho upustila. Čínsky e-mobility startup Nio však už usilovne pracuje na budovaní infraštruktúry výmenných staníc na domácej pôde.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Česi predstavili elektromobil, ktorý má konkurovať legendárnej „multikáre“
Za tento český študentský elektromobil by sa nemuseli hanbiť ani tradičné automobilky
Avia oslavuje 100-ročnicu zrušením spaľovákov. Chce elektromobily
3 komentáre
Toto bude casom jedine prakticke vyuzitie
Toto funguje vo velkych podnikoch uz desatrocia. Este si pockame 5 rokov a novy startup objavy teplu vodu.
Nudáááá… Vymeniteľné batérie v prvých el. autách sme tu už mali v roku 2011-2012 -> Renault Fluence Z.E. a skrachovaná spoločnosť Better Place.. Zhltlo to veľké prachy, nikto nekupoval el. autá a padlo to… Tak isto aj tesla sa na to vykakala… Nehovorím, že to nie je zlý nápad, ale treba ultra lacnú batériu a ultra jednoduchú výmenu baterky a veľa elektromobilov, aby to fungovalo na dennej báze.
…n.wikipedia.org/wiki/Better_Place…