Česi testujú úžitkový elektromobil s vymeniteľnou batériou. Trvá to 3 min

3

Český internetový supermarket Rohlik.cz testuje unikátny elektromobil od českej spoločnosti BattSwap. Ako už názov napovedá, jej vozidlo disponuje systémom, ktorý umožňuje výmenu vybitej batérie. Trvá to pritom len 3 minúty.

Jedným z problémov elektromobility, ktorý bráni jej masovejšiemu presadeniu, je doba nabíjania. Tá je totiž podstatne dlhšia ako v prípade tankovania, na ktoré sú vodiči zvyknutí. Objavuje sa však čoraz viac technológií, ktoré sľubujú nabitie elektromobilu za 5 či 10 min. Zatiaľ však nie sú komerčne dostupné.

Na druhej strane, vývoj „bežných“ li-ion batérií, ako aj elektrických systémov pre elektromobily, neustále napreduje, pričom sa začínajú objavovať na trhu elektromobily s 800-voltovou architektúrou. Takú má napríklad Porsche Taycan, vďaka čomu podporuje nabíjanie výkonom 270 kW (neskôr 350 kW). To by malo v praxi znamenať nabitie 93,4 kWh batérie na 80 % za 22,5 min.

Takáto technológia však zatiaľ vozidlá veľmi predražuje, a tak je nevhodná pre použitie v úžitkových vozidlách. Napríklad elektrické dodávky sú pritom čoraz obľúbenejšie, čoho dôkazom je aj slovenský startup Voltia či gigantická objednávka spoločnosti Amazon.

Riešenie „nabíjacích prestojov“

Nie všetkým firmám však postačuje dojazd súčasných elektrických dodávok, pričom si nemôžu dovoliť dlhšie „nabíjacie prestoje“. A k ním patrí aj český internetový supermarket Rohlik.cz, ktorý sa snaží elektrifikovať svoju flotilu vozidiel.

Preto v praxi testuje elektromobil BattSwap od rovnomennej českej spoločnosti. Ten je unikátny nielen tým, že ide o jediné vozidlo od spoločnosti BattSwap v ČR, ale aj tým, že ho netreba priamo nabíjať. Batériu s nedostatočnou zostatkovou energiou je totiž možné vymeniť za plne nabitú len za 3 min.

Spolupráca Rohlik.cz a BattSwap má viesť k zdokonaleniu elektromobilu BattSwap, ako aj industrializáci stanice na výmenu batérií. Rohlík pritom rieši, ako používané vozidlo modifikovať, aby zvládlo dojazd viac ako 120 km, uvádza sa v tlačovej správe online supermarketu (via Focus-age).

Nuž, sme veľmi zvedaví, ako sa bude tomuto konceptu dariť v priebehu času. Ako vieme, ten skúšala aj spoločnosť Tesla, nakoniec ale od neho upustila. Čínsky e-mobility startup Nio však už usilovne pracuje na budovaní infraštruktúry výmenných staníc na domácej pôde.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Česi predstavili elektromobil, ktorý má konkurovať legendárnej „multikáre“
Za tento český študentský elektromobil by sa nemuseli hanbiť ani tradičné automobilky
Avia oslavuje 100-ročnicu zrušením spaľovákov. Chce elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Nudáááá… Vymeniteľné batérie v prvých el. autách sme tu už mali v roku 2011-2012 -> Renault Fluence Z.E. a skrachovaná spoločnosť Better Place.. Zhltlo to veľké prachy, nikto nekupoval el. autá a padlo to… Tak isto aj tesla sa na to vykakala… Nehovorím, že to nie je zlý nápad, ale treba ultra lacnú batériu a ultra jednoduchú výmenu baterky a veľa elektromobilov, aby to fungovalo na dennej báze.
    …n.wikipedia.org/wiki/Better_Place…

Pridajte komentár