Batérie elektromobilov Nissan majú prežiť vozidlo. Takmer všetky stále slúžia

14

Podľa manažéra Nissanu sa ukazuje sa, že dokonca aj batérie elektromobilov Leaf bez systému aktívneho chladenia, nemajú problém s dlhovekosťou. Krátka životnosť batérií a ich menenie počas životnosti vozidla je pritom vo všeobecnosti ďalším z mýtov elektromobility.

Do dnešných dní úplne nevymizol mýtus, že batérie vydržia v elektromobiloch 3 až 5 rokov, pričom potom ich je nutné vymeniť alebo „vyhodiť“ celé vozidlo. Životnosť a miera degradácie batérií je veľmi dobre zdokumentovaná v prípade elektromobilov Tesla, ktoré majú pokročilý batériový/termálny manažment. Dáta sú pritom veľmi povzbudivé.

V spomínanom smere by na tom nemali byť zle ale ani elektromobily Nissan Leaf, ktoré nemajú systém aktívneho chladenia batérie a sú vo všeobecnosti známe nadpriemernou degradáciou batérie. To vyplýva zo slov šéfa marketingu spoločnosti Nissan UK, Nica Thomasa, ktorý poskytol rozhovor pre Forbes.

Ten uvádza, že takmer všetky batérie do elektromobilov, ktoré kedy vyrobili, sú stále v autách. A dodal, že elektromobily predávajú už 12 rokov. Nissan je pritom iniciatívny v oblasti tzv. druhého života batérií, v rámci ktorého sa počíta s tým, že vyslúžilé batérie sa použijú napríklad v stacionárnych úložiskách energie. Thomas však hovorí, že stále nemajú dostatok batérií pre súvisiace projekty a tobôž nie na ich recykláciu.

Majú prežiť auto

Marketingový šéf Nissanu tiež uviedol, že po skončení životnosti vozidla, po 15 alebo 20 rokoch, by mala mať batéria 60 alebo 70 % pôvodnej kapacity. Na potvrdenie tohto odhadu si ale budeme musieť ešte nejaký rok počkať. Na druhej strane sú známe prípady, kedy batéria Nissanu Leaf stratila 30 % z pôvodnej kapacity oveľa skôr. To pritom závisí aj od počtu nabíjacích/vybíjacích cyklov, spôsobu nabíjania a zaťažovania batérie.

Každopádne Nissan počíta s tým, že vyslúžilé batérie z elektromobilov použije napríklad v rámci projektov, ako je futbalový štadión Johana Cruijffa v Amsterdame, ktorého záložný napájací systém obsahuje batérie z havarovaných vozidiel Leaf či batérie so záručnými problémami.

Podľa Thomasa je pritom najjednoduchšie vybrať z vozidla kompletnú batériu, umiestniť ju do rackového prepravného kontajneru a zapojiť do solárnej farmy. Takéto znovupoužitie je už v rámci spoločnosti Nissan bežné v Japonsku, ale rozširuje sa napr. aj vo Veľkej Británii. A až keď batéria doslúži v rámci „druhého života“, čaká ju recyklácia, keďže obsahuje hodnotné materiály, z ktorých sa vyrobia nové batérie.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zverejnila údaje ohľadom degradácie kapacity batérií jej „najstarších“ modelov
Ako je to so životnosťou batérií Renaultu Zoe podľa výrobcu?
Bývalý technický šéf Tesly odhaduje životnosť batérií v elektromobiloch

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

14 komentárov

  1. O doslúžené batérie sa treba starať okamžite! Jednak je to ich demontáž z vozidiel, ale aj dobíjanie, ak nie sú ihneď nasadené, aby vybitím nedegradovali na nulu! Začiatky sú vždy ťažké. Treba začať s malými projektami, kým bude dosť batérií na „príručné zálohy“ veľkých nabíjacích staníc a batériové plantáže.

    • A naco ti je 1000 km dojazd ?!…ani ziaren spalovak nema taky dojazd !…to akoze chces v kuse ist 1000 km bez prestavky ?!…potom ti je na mieste vhodne odobrat vodicsky preukaz !! …kazdy normalny Vodic robi cca po takych 200 ci 300 km prestavky… inak sa to povazuje za ohrozenie cestnej premavky…

      • Apolitický, ja mám pri úspornom jazdení s autom 4×4 a dieselom Euro 6 dojazd cca 900 km +. Spravidla tankujem po najazdení 800 km. Samozrejme nejazdím 800 km v kuse, ale ani nemusím po každej druhej jazde tankovať! V súčasnosti musíš vidieť aj to, aká je reálna sieť nabíjačiek, a rozdiely v cene kWh podľa rýchlosti nabíjania. Aj ja by som najradšej chcel BEV s dojazdom 1.000 km, aby som nabíjal hlavne doma a za „moju“ sadzbu, a tiež nie 3-4x do týždňa!

        Človeče, to ako toto napísal TAUR vo vzťahu k „starým“ BEV a batériám, musíš brať aj s trochou nadhľadu …. 🙂

      • Mal som auto, diesel, ktoré malo dojazd 1000 km. Pred 2 rokmi som ho predal. Za celý čas čo som ho vlastnil, tak som nikdy takú dlhú trasu neprešiel na jeden záťah. Bežne robím denne 50 km a výnimočne 300.

        • Ak je to tak, ako píšeš, teraz asi chodíš peši, na elektrokolobežke, a na dlhšie trasy taxíkom, a si spokojný !!! Tak to má byť, TEN ONÝ !

      • zase neprehanaj, 400km musis dat bez prestavky….ak potebujes prestavku tak musis ty odovzdat vodicak. Tiez mam BEV ale som zase nestranny a presne viem na co mi ma sluzit a na co nie. napriklad do chorvatska som siel s malymi detmi do Zadaru bez prestavky v noci.

    • Taur, je pravda, ze leaf nema, nemal a asi nikdy nechcel mat ambicie vysokeho dojazdu. Je to auto do mesta a na kratke dojazdy mimo mesto. Snazili sa ho teda urobit co najlacnejsie a teda aj bez chladenia baterií, co sa im viac menej podarilo a auto si naslo mnoho spokojnych majitelov.
      Fakt, ze baterie degradovali rychlejsie nez napr.u tesly nie je prekvapivy. No zjavne degradacia baterie 20-30% behom 15-20 rokov nikoho nesokuje, prave naopak, svedci o tom, ze sa bateria da este stale dobre predat na stacionarne vyuzitie, resp.auto je stale plne funkcne len s mensim dojazdom. Co sa pri mnohych spalovakoch neda povedat. Casto uz po 10-15rokoch potrebuju drahe opravy motora, turba, vymeny celeho vyfukoveho potrubia, pricom okrem toho, ze maju vacsiu spotrebu paliva, spotrebuvaju navyse i dost oleja. Nehovoriac o vymenach filtra dpf, prip.katalyzatora, ktore pri kratkych jazdach, ktore 95% slovakov denne robi, najviac trpia.

  2. Mám elektrické Zoe. 10 mesiacov a 17500km. Náklady 54 euro ročná prehliadka (je to predvsdzacka)a 360 euro elektrika. Kupujte spaľovať keď vám to nedocvakne. Ešte nieco. Každý by mohol napísať .-soferoval som elektromobil, rozprával som sa s majiteľom, len som čítal. Poviem svoj skutočný príklad bez mien. Kúpil som auto veľa známych pozrelo, aj viskusali aj kamarát solventny podnikateľ. Názor mal že je to drahé, nikam nedojte a za 3 roky nová baterka. Po troch týždňoch chcel ešte raz vyskúšať. Mal som cestu odišiel dá mesta cca 32km a späť sám. Auto vrátil manželke nebol s doma. O týždeň som išiel na prehliadku do Vrabiel a tam mi medzirecov povedali že si kamarát objednal elektrickú Dávku. Dnes ju má už doma.

Pridajte komentár