Bývalý technický šéf Tesly odhaduje životnosť batérií v elektromobiloch

0

Bývalý technický šéf spoločnosti Tesla a veľký odborník na batérie JB Straubel, ktorý bol pre svojho bývalého zamestnávateľa obrovským prínosom a ktorý si po odchode z Tesly založil vlastnú „batériovú“ spoločnosť, v nedávnom interview hovoril aj o tom, akú životnosť očakáva od batérií používaných v elektromobiloch.

Mnohí sa v prípade elektromobilov obávajú životnosti batérií. Svoj podiel na tom určite majú aj dezinformácie najmä z mainstreamových médií, podľa ktorých je nutné batérie meniť napr. minimálne každých 5 rokov. „Laboratórne“ aj reálne skúsenosti sú však úplne iné.

Napr. spoločnosť Tesla v prípade prvých verzií batérií pre svoj prvý masový elektromobil Model S na základe „laboratórnej“ simulácie odhadovala, že batérie si po nájazde 800 000 km zachovajú 80 % z pôvodnej kapacity. Dáta z reálnej prevádzky potom odhalili, že batérie modelov S a X po 320 000 km stratili v priemere cca 10 % kapacity. Taktiež sa ukázalo, že batérie najviac degradujú najmä na začiatku svojej životnosti.

Za morálne zastaralú sa pritom batéria elektromobilu považuje, keď jej kapacita degraduje o 20 alebo 30 %. Batéria je samozrejme aj potom plne funkčná a bezpečná a môže sa stále používať. Len už skratka nemusí byť schopná zabezpečiť dojazd, ktorý používateľ vozidla očakáva.

Pre istotu tiež pripomíname, že keď batéria napokon prirodzene doslúži v rámci elektromobilu, čaká ju tzv. „druhý život“. Napríklad v rámci stacionárnych úložísk energie. A ani potom neskončí pohodená v lese, ako si úplne nepochopiteľne myslia mnohí odporcovia elektromobility. Batéria sa totiž zrecykluje. A to nielen z environmentálnych dôvodov, ale aj ekonomických. Veď je tvorená cennými materiálmi, ktoré sa použijú na výrobu nových batérií.

Názor JB Straubela

Ale prejdime už k JB Straubelovi a jeho avizovanému odhadu životnosti batérií. Ten by o tom mohol mať veľmi dobrú predstavu, nakoľko bol v Tesle najväčším odborníkom na batérie. A aktuálne sa v rámci svojej spoločnosti Redwood Materials zaoberá vývojom efektívnych procesov recyklácie vyslúžilých batérií. V roku 2020 pritom jeho spoločnosť v praxi dokázala z ternárnych li-ion batérií získať viac ako 80 % lítia a 95 až 98 % niklu, medi a kobaltu.

Hlavným cieľom Redwood Materials je zabezpečiť suroviny pre batérie elektromobilov a zníženie ich cien. A to až o polovicu v porovnaní s vyťaženými materiálmi. Spoločnosť tiež nedávno oznámila, že sa chystá vyrábať katódy a anódy.

A čo teda tá odhadovaná životnosť batérií v elektromobiloch podľa JB Straubela? Bývalý technický šéf Tesly a zakladateľ spoločnosti Redwood Materials v nedávnom rozhovore v rámci energetickej konferencie CERAWeek 2022, na ktorý upozornil portál Electrek, povedal, že to síce závisí od mnohých faktorov, ale podľa neho nebude problém vo väčšine prípadov dosiahnuť životnosť 15 rokov.

Následne dodal, že životnosť batérie bude pravdepodobne kopírovať životnosť auta. A naopak, menej pravdepodobné má byť to, že by ľudia menili batérie v starých elektromobiloch.

My zas dodávame, že batérie sa neustále zdokonaľujú a viacerí výrobcovia avizujú batérie so životnosťou v rámci elektromobilov 1 mil. a viac km. Čoraz viac sa pritom dnes presadzujú cenovo dostupnejšie li-ion batérie s chémiou LFP, ktoré by mali mať vyššiu životnosť ako doteraz najrozšírenejšie ternárne batérie s chémiou NMC či NCA.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Steve Jurvetson/Flickr (CC BY 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nielen Tesla by mohla mať k dispozícii Na-ion batériu so životnosťou 6,4 milióna km
Životnosť batérie elektromobilu by mohla byť garantovaná medzinárodným predpisom
Tesla Model 3: Aký pokles dojazdu/kapacity batérie očakávať časom?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár