Tesla zverejnila údaje ohľadom degradácie kapacity batérií jej „najstarších“ modelov

11

Nedávno zverejnená správa „Impact report 2020“ prináša aj údaje ohľadom poklesu kapacity batérií elektromobilov Tesla, ktoré sú na trhu najdlhšie. A to modelov S a X. Kalifornská spoločnosť pritom spomína batériu, ktorá môže zvládnuť nájazd 1 600 000 km.

Ohľadom životnosti batérií elektromobilov je mnoho mýtov. Jedným z nich je to, že batérie je nutné vymeniť po 4 – 5 rokov, pretože ich kapacita klesne natoľko, že vozidlo je z hľadiska dojazdu nepoužiteľné. Neskôr bol tento mýtus z časti „upgradovaný“, a to na výdrž 8 rokov alebo 160 000 km, keďže väčšina výrobcov elektromobilov ponúka na batérie práve takúto záruku.

To však samozrejme neznamená, že po tomto čase, resp. nájazde je batéria zrelá na vyhodenie. Veď podľa tejto logiky by boli automobily značky VW odsúdené na zošrotovanie po 2 rokoch, keďže toto je základná poskytovaná záruka na vozidlo.

Bez problémov prežijú priemerné auto

No ale prejdime už k čísla ohľadom degradácie kapacity batérií elektromobilov Tesla s ohľadom na nájazd. Kalifornská spoločnosť pritom hneď na úvod zdôrazňuje, že jej batérie boli navrhnuté tak, aby vydržali dlhšie ako priemerné vozidlo. A dopĺňa, že podľa odhadov sa v USA vyraďujú vozidlá po priemernom nájazde okolo 320 000 km. V Európe to má byť dokonca už po cca 240 000 km.

Údaje z uverejneného grafu pritom ukazujú, že batérie elektromobilov Tesla Model S a Model X takýto nájazd zvládnu bez problémov. Podľa Tesly totiž majú po 320 000 km stratiť v priemere cca 10 % kapacity. To teoreticky napríklad znamená, že elektromobil s pôvodným dojazdom 500 km by mal po 320 000 km zvládnuť na plné nabitie 450 km. Takáto batéria pritom rozhodne nie je na „vyhodenie“.

tesla baterie pokles kapacity

Zdroj: Tesla

Mimochodom, bežná prax je taká, že vyslúžilá batéria, t.j. po poklese kapacity o 20 až 30 %, sa použije v rámci tzv. „druhého života“, napr. v stacionárnych úložiskách energie. A až potom dôjde k recyklácii, pričom získané materiály sa môžu „donekonečna“ používať na výrobu nových batérií, čo ďalej znižuje „ekologickú“ stopu v rámci celého životného cyklu a zároveň v budúcnosti pri veľkoobjemovej recyklácii zníži aj výrobné náklady batérií.

Čo sa ešte týka spomínaného grafu od Tesly, treba povedať, že v zahrnutých vozidlách (modely S a X) Tesla používa „svoje“ najstaršie batériové články NCA vo formáte 18 650, ktoré pre ňu vyrába Panasonic. V novších modeloch pritom používa novšie batériové články „2170“, ale aj batériové články od dodávateľov CATL (LFP) a LG Chem (NCM), ktoré nájdeme v modeloch vyrábaných v Číne. Sme preto veľmi zvedaví, ako sa po stránke retencie kapacity vodí aj týmto batériám. To snáď Tesla prezradí už v nasledujúcom „Impact reporte“.

V reporte pre rok 2020 pritom spomína aj batériu, ktorá zvládne nájazd 1 600 000 km. Nehovorí síce priamo, že už takú používa, Elon Musk však batériu s takouto životnosťou avizuje už dlhšie, pričom by ňou mohla byť chystaná batéria „4680„, ak už nie jej predchodca.

Nezávislé údaje o degradácii batérií Tesla

Existujú aj viaceré nezávislé analýzy poklesu kapacity batérií elektromobilov značky Tesla. Výsledky sú pritom taktiež veľmi zaujímavé.

Koncom roka 2019 skupina amerických majiteľov Tesly Model S zhromaždila a vyhodnotila dáta z takmer 600 vozidiel, ktoré najazdili dokopy viac ako 37 mil. km. Z nich vyplynulo, že kapacita batérií sa po 7 rokoch drží priemerne na 93 percentách tej pôvodnej.

Minulý rok sa zas objavilo nové vyhodnotenie aktivít holandsko-belgického Tesla fóra, ktoré od roku 2014 zhromažďuje dáta o degradácii kapacity batérie Tesly Model S a neskôr aj Modelu X. Pred vyše 3 rokmi pracovalo fórum s údajmi z cca 350 vozidiel, takže dnes ich bude zrejme podstatne viac, čo naznačujú aj modré body z nasledujúcich grafov.

Podľa profesora z Technickej univerzity v Eindhovene, Maartena Steinbucha, ktorý je aj top manažérom viacerých technologických spoločností, údaje holandsko-belgického Tesla fóra ukazujú, že vozidlá z prieskumu majú priemerne 91-percentnú zostatkovú kapacitu batérie po 270 000 km.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pokles kapacity batérií elektromobilov a hybridov: Analýza 64 modelov
Tesla môže mať „v talóne“ batériu so životnosťou 3 500 000 km
Fakty o životnosti batérií elektromobilov na základe údajov zo 6 300 vozidiel

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Asi by sme radi vymenili tú dlhú životnosť za vyššiu kapacitu! … No čo už! Pri recyklácii by bolo dobré porovnať náklady a ekologickú záťaž s priamou ťažbou surovín.

    • deutz uz si sa vratil z dovolenky? za koho tentokrat hovoris? radi by sme… povie lakomec, ktory si BEV kupi len vtedy, ak uz sa ine auta nebudu dat kupit…

    • Vyjadruješ sa v množnom čísle:
      „Asi by sme radi vymenili tú dlhú životnosť za vyššiu kapacitu!“
      To akože píšeš za koho (okrem seba)? Takú hlúposť?
      To si úplne mimo alebo si len momentálne na práškoch?
      No a tá tvoja druhá myšlienka ( Pri recyklácii by bolo dobré porovnať náklady…) – radšej žiaden komentár…!

Pridajte komentár