Tesla Model 3 s nájazdom 320 000 km odhalila približnú stratu kapacity batérie

5

Máme tu ďalšiu Teslu Model 3 s vysoko nadštandardným nájazdom na svoj vek. Majiteľ pritom prezradil približnú stratu kapacity jej batérie.

Insideevs na základe Youtube kanálu Tesla Joy informoval ohľadom ďalšieho elektromobilu Tesla Model 3, ktorý si toho stihol zažiť pomerne veľa. Veď za necelých 6 rokov svojej existencie najazdil 320 000 km. Podstatné pritom je, že má pôvodnú batériu.

Konkrétne ide o model Tesla Model 3 Performance „2018“, čiže najvýkonnejšiu verziu pôvodného „predfaceliftového“ modelu, pričom rok výroby 2018 napovedá, že je to pomerne včasné vozidlo. A majiteľ ho nešetrí ani z hľadiska nabíjania. Takmer výhradne totiž používa rýchlonabíjacie stanice a batériu bežne nabíja z nízkeho stavu SoC na 95 alebo 100 %.

Začína sa síce zrejme ukazovať, že rýchlonabíjanie by nemalo mať tak negatívny vplyv na degradáciu batérie, ako sa predpokladalo, na druhej strane by malo v prípade NMC či NCA batérií platiť, že nie najvhodnejšie ich časté nabíjanie nad 80 % SoC.

A aj podľa skúseností majiteľa takmer 6-ročnej Tesly Model 3 Performance s nájazdom sa 320 000 km sa ukazuje, že k najväčšej strate kapacity batérie dochádza na začiatku. Ostatných cca 160 000 km si pritom nemal všimnúť rozdiel ohľadom použiteľného dojazdu svojho vozidla. A ostatných cca 80 000 km sa nemalo veľa zmeniť ani ohľadom spoľahlivosti.

Každopádne mnohých určite zaujíma pokles kapacity batérie, resp. dojazdu po celkovom nájazde 320 000 km. V tomto smere však máme k dispozícii len hrubšie odhady. Ten prvý vychádza z toho, koľko kWh dokáže aktuálne vozidlo prijať počas nabíjania v rámci SoC 0 až 100 %. To je podľa majiteľa 66 kWh (zrejme množstvo energie poskytnutej nabíjačkou), avšak pri nabíjaní dochádza aj k energetickým stratám. Keby sme pritom počítali, že pôvodná batéria mala kapacitu 75 kWh, znamenalo by to teoretický pokles kapacity minimálne o 12 %.

V súlade so štatistikou od Tesly

Ďalším nie úplne presným nepriamym ukazovateľom ohľadom retencie kapacity batérie môže byť údaj od spoločnosti Recurrent Auto, ktorá mapuje aj prevádzku tohto vozidla. Podľa nej má skúmaná Tesla Model 3 aktuálne 85 % z dojazdu, ktorý je podľa meraní v rámci flotily typický pre nové vozidlá tohto konkrétneho modelového typu.

To by mohlo teoreticky znamenať pokles kapacity o 15 %, čo je v súlade s nedávno zverejnenou správou od spoločnosti Tesla. Podľa nej modely 3 a Y stratia po 320 000 km v priemere 15 % z pôvodnej kapacity batérie.

tesla model y 3 pokles kapacity baterie

Zdroj: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
O koľko klesol dojazd Tesly Model S po nájazde takmer 700 000 km?
Ako degradujú batérie najlacnejších Tesiel? | Skúsenosti majiteľov
Mýty ohľadom zdravia a životnosti batérií elektromobilov
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Takže sa naozaj netreba báť straty kapacity, len to ešte vysvetliť širokej verejnosti, ktorá si na základe dezinformácii ropnej lobby myslí opak.

    • Dá sa povedať, že všetky parametre batérií sú z dlhodobej praxe výborné, jediné na čo ešte nevieme presne odpovedať je reálna životnosť chémie batérií. Zatiaľ to vypadá minimálne na 20 rokov. Životnosť na počet kilometrov je extrémna a už v podstate irelevantná pre bežné súkromné osoby. Ak ročne najazdíte 20 000 km, milión km nabeháte po 50-tich rokoch. Počas života vám na počet km vystačí jedno EV, otázna je ona dĺžka životnosti chémie batérií..

      Obchodne-politickým problémom je skôr dimenzovanie životnosti áut na 250 tisíc kilometrov. Je to prežitok z ICE sveta a tlaku automobilovej lobby. Pripomínam verejný výrok bývalého šéfa skupiny Renault, ktorý poučoval BMW, že nemajú vyrábať „nezničiteľné autá“. Konkrétne mal na mysli BMV i3 vyrobené z uhlíkových vlákien a zároveň elektrické!

      Aj tento lobistický problém však bude prekonaný novým obchodným modelom. Tesla začne vyrábať a prevádzkovať robotické autá a preto jej dlhodobým cieľom je vyrábať autá s minimálnou životnosťou 1,6 milióna kilometrov. Presný opak stratégie dinosaurov. Výsledkom bude cena taxi za 1 km 10x nižšia, ako keď budete vlastniť auto. Ekonomickejšie bude nemať auto a ako bonus starosti. Nemôžem piť, pokuta za rýchlosť, hľadám parkovacie miesto, niekto do mňa zase nabúral, naťahovanie sa so servisom, STK, diaľničná známka všade v EU iná a fúra iného…

      • Neviem, či vieš, že BMW zvládlo výrobu karosérií z anticoro plechov u BMW 2800 CS už okolo roku 1970! Alebo ikonický anticorový De Lorean DMC-12. Ich cena a „nekonečná“ životnosť bolo dôvodom pre neúspech na trhu …

    • Áno, je to dobrá správa, ktorá svojim obsahom prekračuje očakávané! Nemenej dôležitý, ak nie oveľa dôležitejší je v súčasnosti parameter energetickej hustoty na kg alebo liter batériového packu. Od toho sa do budúcnosti bude odvíjať max. možný dojazd, alebo hmotnosť batérie pre požadovaný dojazd BEV. A tu musím tvoriteľom batérií ešte chvíľu dobre držať prsty! 🙂

    • cize ked po 6 rokoch bateria degraduje o 15% , urcite sa uz netreba pocas nasledujucich 14 rokoch obavat dalsieho ubytku. to dava zmysel.

      Uz strata tych 15% je na zamyslenie. Ved ked si kupim auto s udavanym dojazdom 400km. Realny dojazd za neidealnych podmienok bude okolo 300km. A po 6tich rokoch uz iba 255km.

      Ja som zvedavy ako budu vyzerat tie 10 ,15 a 20 rocne baterky

Pridajte komentár