Tesla poodhalila system bezdrôtového nabíjania s vysokou účinnosťou

7

Po prvých náznakoch a následnom potvrdení, že Tesla vyvíja systém bezdrôtového nabíjania pre svoje elektromobily, sa spoločnosť Elona Muska aktuálne podelila o prvé detaily.

Zdá sa, že do indukčného / bezdrôtového nabíjania elektromobilov sa púšťa čoraz viac spoločností. Vo vývoji a v testovacej prevádzke sú dokonca dynamické systémy, ktoré dokážu nabíjať vozidlá za jazdy. A bezdrôtové nabíjanie sa chystá zaviesť aj spoločnosť Tesla.

Prvé náznaky toho, že Tesla pracuje na indukčnom nabíjacom systéme, sa objavili počas Tesla Investor Day 2023, kde Tesla ukázala slajd s fotografiou Tesly Model S zaparkovanej v garáži, za ktorou zdá sa bola nabíjacia podložka.

V júni minulého roka sa objavili prvé informácie, že Tesla kupuje nemeckú spoločnosť Wiferion, ktorá sa špecializuje na indukčné nabíjacie systémy pre elektrické vozidlá a roboty. Wiferion sa následne stal dcérskou spoločnosťou Tesly, ktorá ho pár mesiacov na to predala. Podľa vtedajších informácií si však Tesla ponechala min. inžinierov zo spoločnosti Wiferion.

Potom koncom minulého roka šéfdizajnér spoločnosti Tesla Franz von Holzhausen potvrdil, že Tesla vyvíja bezdrôtový nabíjací systém, keď uviedol: „Pracujeme na indukčnom nabíjaní. Takže nebude nutné nič pripájať. Zájdete do garáže, vozidlo zaparkujete nad podložku a nabíjate.“

Aktuálne informácie

Na nedávnom podujatí spoločnosti Tesla, „We, Robot„, sa objavili prvé zábery, ktoré ukazovali bezdrôtové nabíjanie čerstvo predstaveného vozidla Robotaxi alias CyberCab. A aktuálne Tesla zverejnila zrejme celé video. V ňom máme možnosť vidieť, ako Robotaxi cúva nad indukčnú podložku.

Nasleduje záber na displej infotainmentu, ktorý ukazuje max. nabíjací výkon 25 kW, SoC batérie 35 % a zostávajúci čas do nabitia 56 min. Indukčný nabíjací systém tak ponúka viac ako 2-násobný výkon v porovnaní so súčasnými palubnými nabíjačkami elektromobilov Tesla (11 kW).

Elon Musk pritom uistil, že neexistuje žiadny významný rozdiel v účinnosti medzi bezdrôtovým / indukčným a bežným nabíjaním cez kábel, ak je systém navrhnutý správne.  A Tesla uviedla, že účinnosť indukčného nabíjania je „dobre cez 90 %“.

Môže sa teda zdať, že Tesla aj vďaka Wiferionu vyvinula efektívny systém bezdrôtového nabíjania pre elektromobily. Otázka pritom môže byť, kedy a pre ktoré modely bude tento nabíjací systém dostupný. O modeli Robotaxi zrejme niet pochýb, rovnako tak aj o Robovane, ak sa dostane do výroby.

Každopádne plne autonómne riadenie, ak sa ho podarí vyvinúť, je v pláne aj pre bežné modely. Rovnako tak aj ich začlenenie do robotaxi flotily. Indukčné nabíjanie by v takom prípade bolo žiadúce aj pre modely 3, Y, S, X, Cybertruck (ten by mal byť pripravený na indukčné nabíjanie) či „2“. A v ďaleko výkonnejšej verzii možno aj pre Semi.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Budúcnosť nabíjania? Vedci vyvinuli bezdrôtový nabíjací systém s výkonom 500 kW
Plug-in hybridná Toyota prešla na elektrinu 1 943 km vďaka elektrifikovanej vozovke
Vybrané elektromobily od koncernu VW dostanú možnosť bezdrôtového nabíjania
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Beriem , ak by bolo toto nabijanie dostupne ako kit pre starsie modely tak z radostou ozelim priestor v zadnom kufre vo vanicke.
    Aj si za to priplatim.
    Ten konfort, uzivatelsky „zazitok“ bude pecka. Uz len v takej obycajnej kablovej nabijacke je velky rozdiel. WallConnector od Tesly je uzivatelske nebo (odhliadnuc od toho ce je hlupi a nedoksze spolupracovat s FVE) oproti inym ktore nemaju to zazracne tlacitko na otvaranie portu.
    Takze bezdrotove nabijanie a plug&charge bude velmi prijemne a navykove.
    PS: Europske automobilky nemaju plug&charge ani po kably a po 10rokoch co ho pouziva Tesla.

  2. Hmm, to asi bude zasa iba jednosmerné ==> zo siete do auta.
    Z auta von to zasa nebude…
    Také plytvanie potenciálom tak veľkej batérie… Škoda…
    Za mňa zlá cesta pre“bežného človeka“. Že raz za pár dní strčím kábel do auta nie je taká veľká vec, aby som oželel V2L,V2H,V2G.
    Ale T. týmto smerom nejde a asi ani nepôjde

      • Nevidim dôvod davať taku velku váhu 800V na baterii. Vo vysledku ide o efektivitu, nie o volty. Ano vysoke napätie znižuje prud, ale nezaruču je to vysoku efektivitu. Kia EV6 ma 800V, ale nema efektivitu ako Tesla 3/Y.

    • Je dost inych vyrobcov, ktory to ponukaju. A zaroven maju 800V bateriu.
      Tesla nemusi mat vsetko naj, kto si mysli ze ma Tesla vsetko najlepsie, tak ju nevlastni a ani sa v nej neviezol.

Pridajte komentár