Smart 1, ktorý je prvým modelom novej generácie tejto „znovuzrodenej“ a dnes už plne elektrickej značky, za ktorou aktuálne stoja automobilky Mercedes-Benz a Geely, sa chystá na európsky trh. Spoznali sme pritom prvé cenovky či oficiálne špecifikácie extra výkonnej verzie, v ktorej má prsty úpravca Brabus.
Automobilka Smart, ktorej pred pár rokmi hrozil zánik, začína svoju „renesanciu“ na svoje pomery netradične veľkým a výkonným modelom Smart 1. A keďže Smart, potom čo si ho rozdelili 2 veľké automobilky Mercedes-Benz a Geely (čínsky automobilový koncern), sa stal čisto elektrickou značkou, je jasné, že model „#1“ je elektromobil.
Špecifikácie
Na úvod dostupné verzie ponúknu rozmery 4 270 x 1 822 x 1 636 x 2 750 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor), výkon 200 kW, krútiaci moment 343 Nm, li-ion batériu (NMC) s kapacitou 66 kWh, dojazd 420 – 440 km podľa cyklu WLTP či podporu DC nabíjania maximálnym výkonom 150 kW (nabitie z 10 na 80 % za menej ako 30 min).
- Zdroj: Smart
- Zdroj fotografie: Smart
- Zdroj: Smart
A aktuálne sme spoznali aj oficiálne špecifikácie najvýkonnejšej verzie Brabus (fotografie na konci článku). Tá bude disponovať pohonom oboch náprav, výkonom 315 kW, krútiacim momentom 543 Nm či zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,9 s.
Spustenie predobjednávok
Dozvedeli sme sa tiež, že predobjednávky kompaktného crossoveru (segment C – nižšia strená trieda) Smart 1 budú v rámci prvých európskych trhov spustené 18. októbra a prvé vozidlá budú dodané začiatkom budúceho roku.
A pri príležitosti oznámenia dátumu spustenia predpredaja sme spoznali aj ceny pre nemecký trh. Minimálne spočiatku by mala byť základom verzia „Pro+“ s cenou od 41 490 €. Tá pritom v rámci štandardnej výbavy okrem iného ponúkne množstvo asistenčných jazdných systémov, 360-stupňovú priestorovú kameru, inteligentnú hlasovú asistenciu, LED svetlá či elektricky ovládané 5. dvere batožinového priestoru.
Verzia „Premium“ s cenou od 44 990 € ponúkne navyše napr. zvukový systém od Beats, head-up displej, matrix svetlomety CyberSparks+ či systém automatického parkovania. „Bohato vybavená“ úvodná edícia „Launch Edition“ vyjde prvých záujemcov na 46 290 € a extra výkonný „Brabus“ bude začínať na cene 48 990 €.
- Zdroj: Brabus
- Zdroj: Brabus
- Zdroj: Brabus
- Zdroj: Brabus
Zdroj: Smart
SÚVISIACE ČLÁNKY:
MG4, ktoré by sa mohlo predávať aj v SR, dostalo prvé cenovky
MINI predstavilo koncepčný elektrický crossover Aceman
Čínske elektromobily BYD Atto 3, Han a Tang dostali prvé „európske“ cenovky
5 komentárov
No uz by mohol importer Smart aktivovat e-sim karty v autach aby isla apka aj na slovensku. Od 2018 sa robia iba elektricke modely a toto je uz naozaj trapne
Ak nie tak ma niekto vyveďte z omylu ale zdá sa mi že konečne niekto spravil niečo rozumné. Keď to porovnám s novou KIA Niro tak je to o 3000€ lacnejšie s lepšími parametrami nabíjania a bohatšou výbavou. Viem Niro je o cca 17cm dlhšie. A smart je taká skoro prémiovka pod Mercedesom.
Smart #1 zmenil „váhovú kategóriu“ Smartov! Či a ako to ocenia zákazníci ešte len uvidíme ….
Je to stále príliž drahé na to, aby to významne pomohlo rozvoju elektromobility. Majitelia firmy dávajú zrejme prednosť ziskom, podobne ako VW:
Citujem z článku Teslamagazínu: V tomto kontexte je tiež zaujímavé nedávne vyjadrenie šéfa značky Volkswagen Thomasa Schäfera, ktorý uviedol, že „VW ID.2“ za menej ako 20 000 € je pri súčasnom vývoji nákladov len ťažko predstaviteľný …
Pozrime sa na správu z tlače o zisku VW: Čistý zisk najväčšej európskej automobilovej skupiny v roku 2021 v porovnaní s rokom 2020 stúpol takmer o 75 percent na 15,4 miliardy eur.
Takže preto nie je možné dodávať na trh cenovo dostupné elektromobily, to by si VW a ostatné automobilky museli ukrojiť zo zisku a manažéri z odmien. Ťažko predstaviteľné.
Ak by sa len jeden výrobca, VW, uspokojil s polovičným ziskom, teda 15,4:2= 7,7 mld/rok a jednu polovinu by venoval na zníženie ceny elektromobilov o 20 tis./ks, mohli by za rok predať spolu 385 tisíc modelov ID3, ID4 a ID5 za cca 25 tisíc. alebo 770 tis. modelov za cca 35 tisíc.
Idú sa zdaniť nadmerné zisky energetických spoločností a z týchto daní sa podporia spotrebitelia. Podobne by sa malo urobiť aj s automobilkami a podporiť fotovoltaiku a elektromobilitu.
Treba brať do úvahy zmenu paradigmy business modelu automobiliek. Na spalovákoch mali jednociferné marže a následne zarábali na servise. Pri EV ale servis bude menšia časť zisku a tú potrebujú nahnať pri predaji EV tak porovnávať to s energetickými firmami a ich business modelom sa to moc nedá.