Používateľ fóra Tesla Motors Club, „rogbmw“, sa pri príležitosti blížiaceho 10. výročia svojho elektromobilu Tesla Model S 85 podelil o skusenosti, pričom sa zameral najmä na pokles kapacity batérie a dojazdu. A svoje skúsenosti pripojili aj ďalší majitelia starších Tesiel.
Žiaľ, ešte stále prevláda v spoločnosti mýtus, že batérie majú podstatne kratšiu životnosť ako vozidlo, pričom po niekoľkých rokoch či po skončení záruky (tradične 8 rokov alebo 160 000 km) je potrebné batériu vymeniť alebo vozidlo zošrotovať.
Všeobecné štatistiky, ale aj zaujímavé konkrétne prípady, však ukazujú, že pokles kapacity batérií elektromobilov, a teda aj ich dojazdu, nie je žiadnym skutočným strašiakom. A jedným z najlepších príkladov sú elektromobily Tesla.
A nedávno sa o svoje skúsenosti nielen s degradáciou batérie svojich elektromobilov podelili povedzme bežní majitelia. A to v rámci vlákna na fóre Tesla Motors Club, ktoré založil používateľ „rogbmw“. Ako dôvod uviedol blížiace sa 10. výročie jeho Tesly Model S a potrebu bilancovania.
Jeho Tesla Model S 85 vyrobená vo februári 2013 nezačala dobre, keďže hneď v prvý rok musel byť v rámci záruky vymenený batériový pack. Odvtedy však v tomto smere neboli žiadne problémy. „Rogbmw“ najazdil na svojom elektromobile počas necelých 10 rokov cez 160 000 km. „8 rokov alebo 160 000 km“ je pritom v podstate bežná záruka na batérie elektromobilov, ktorú ponúka väčšina automobiliek.
„Rogbmw“ uviedol, že maximálny dojazd plne nabitého nového vozidla bol 425 km. A aktualne to je 399 až 403 km, čo predstavuje 6-percentnú degradáciu kapacity batérie. Majiteľ dodáva, že vozidlo nabíjal takmer vždy doma, a to na 90 % „pri 25 A“. Na 100 % nabíjal len pred diaľkovými cestami, cca 3-krát do roka.
Skúsenosti ďalších majiteľov
Svoje skúsenosti s poklesom kapacity batérie pridal aj majiteľ Tesly Model S Signature (prvé dodané kusy) z roku 2012, ktorý na svojom vozidle najazdil len 126 000 km. Z uvedeného pritom vyplýva, že batéria jeho elektromobilu zdegradovala o 5,3 %. Majiteľ dodal, že vozidlo nabíja 3 až 4-krát do týždňa doma („pri 48 A“) a nie viac ako 4 až 6-krát ročne na Superchargeroch (zvyčajne na 80 %).
Iný majiteľ Tesly Model S z roku 2012 uviedol, že po nájazde vyše 350 000 km má dojazd 349 km. Neuviedol však maximálny dojazd nového vozidla, takže presne nevieme, k akému poklesu kapacity došlo v prípade batérie jeho vozidla.
O svoje skusenosti sa podelil aj majiteľ, ktorý má po 5 rokoch za sebou 209 000 km. Ten uviedol degradáciu kapacity batérie na úrovni 12 %. A pridal sa aj majiteľ modelu Tesla Model S 85 vyrobeného pred 9 rokmi, ktorý mal so svojim vozidlom problémy. Zdá sa pritom, že sa ho dotkla medializovaná softvérová aktualizácia, ktorá v prípade istej skupiny vozidiel zhoršila dojazd aj rýchlosť nabíjania.
Tento majiteľ pritom uviedol, že aktualizácia zo septembra 2019 priniesla zo dňa na deň zhoršenie poklesu kapacity batérie zo 4 na 8 %. A vo februári 2021 sa stalo niečo veľmi podobné, keď došlo k zhoršeniu z 8 na 13 %. Súčasťou problémov, ktoré priniesli spomínané softvérové aktualizácie, pritom bolo aj spomalenie nabíjania na rýchlonabíjačkách.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S v službách Uberu má za sebou takmer 700 000 km. V akom je stave?
Tesla Model 3 má za sebou 320 000 km. Ako je na tom batéria a čo prevádzkové náklady?
Batérie elektromobilov Nissan majú prežiť vozidlo. Takmer všetky stále slúžia
5 komentárov
Chalani si tie autíčka šetria. 16 000, resp. 12 600 km za rok, 3 až 4 x rýchlonabíjanie do roka…
Aj tak by som sa tej degradácie batérie rozhodne nebál, aj keď moje ročné nájazdy sú oveľa väčšie!
Tak to môžeš povedať nahlas. Ja len do práce mám ročne 30.000km a to som ešte nebol cez víkend v obchode. Za rok spravím aj s druhým rodinným autom čo cez týždeň jazdí manželka dokopy 50.000km
Pozor, šrotoviská sú plné materiálu z vývoja batérií a nepodarkov z výroby! O tom nik nepíše a nehovorí !!! …. 🙁
Jasně :))
Automobilky to normálně hážou rovnou do řek, aby se toho zbavili 🙂
Teď vážně – baterie má i pro dlouhém provozu v autě ještě velkou hodnotu v obsaženém materiálu – tzn. je naprostý nesmysl ji někam vyhazovat. Buď se použije jako stacionární baterie nebo recykluje.
Už keď tuy šíriš tie bludy, povedz nám ako obchdázaš tie protiruské sankcie, akým spôsobom Ťa ten kremeľ stále platí ?