O koľko zdegradovali batérie Tesiel Model S z prvých produkčných rokov?

5

Používateľ fóra Tesla Motors Club, „rogbmw“, sa pri príležitosti blížiaceho 10. výročia svojho elektromobilu Tesla Model S 85 podelil o skusenosti, pričom sa zameral najmä na pokles kapacity batérie a dojazdu. A svoje skúsenosti pripojili aj ďalší majitelia starších Tesiel.

Žiaľ, ešte stále prevláda v spoločnosti mýtus, že batérie majú podstatne kratšiu životnosť ako vozidlo, pričom po niekoľkých rokoch či po skončení záruky (tradične 8 rokov alebo 160 000 km) je potrebné batériu vymeniť alebo vozidlo zošrotovať.

Všeobecné štatistiky, ale aj zaujímavé konkrétne prípady, však ukazujú, že pokles kapacity batérií elektromobilov, a teda aj ich dojazdu, nie je žiadnym skutočným strašiakom. A jedným z najlepších príkladov sú elektromobily Tesla.

A nedávno sa o svoje skúsenosti nielen s degradáciou batérie svojich elektromobilov podelili povedzme bežní majitelia. A to v rámci vlákna na fóre Tesla Motors Club, ktoré založil používateľ „rogbmw“. Ako dôvod uviedol blížiace sa 10. výročie jeho Tesly Model S a potrebu bilancovania.

Jeho Tesla Model S 85 vyrobená vo februári 2013 nezačala dobre, keďže hneď v prvý rok musel byť v rámci záruky vymenený batériový pack. Odvtedy však v tomto smere neboli žiadne problémy. „Rogbmw“ najazdil na svojom elektromobile počas necelých 10 rokov cez 160 000 km. „8 rokov alebo 160 000 km“ je pritom v podstate bežná záruka na batérie elektromobilov, ktorú ponúka väčšina automobiliek.

„Rogbmw“ uviedol, že maximálny dojazd plne nabitého nového vozidla bol 425 km. A aktualne to je 399 až 403 km, čo predstavuje 6-percentnú degradáciu kapacity batérie. Majiteľ dodáva, že vozidlo nabíjal takmer vždy doma, a to na 90 % „pri 25 A“. Na 100 % nabíjal len pred diaľkovými cestami, cca 3-krát do roka.

Skúsenosti ďalších majiteľov

Svoje skúsenosti s poklesom kapacity batérie pridal aj majiteľ Tesly Model S Signature (prvé dodané kusy) z roku 2012, ktorý na svojom vozidle najazdil len 126 000 km. Z uvedeného pritom vyplýva, že batéria jeho elektromobilu zdegradovala o 5,3 %. Majiteľ dodal, že vozidlo nabíja 3 až 4-krát do týždňa doma („pri 48 A“) a nie viac ako 4 až 6-krát ročne na Superchargeroch (zvyčajne na 80 %).

Iný majiteľ Tesly Model S z roku 2012 uviedol, že po nájazde vyše 350 000 km má dojazd 349 km. Neuviedol však maximálny dojazd nového vozidla, takže presne nevieme, k akému poklesu kapacity došlo v prípade batérie jeho vozidla.

O svoje skusenosti sa podelil aj majiteľ, ktorý má po 5 rokoch za sebou 209 000 km. Ten uviedol degradáciu kapacity batérie na úrovni 12 %. A pridal sa aj majiteľ modelu Tesla Model S 85 vyrobeného pred 9 rokmi, ktorý mal so svojim vozidlom problémy. Zdá sa pritom, že sa ho dotkla medializovaná softvérová aktualizácia, ktorá v prípade istej skupiny vozidiel zhoršila dojazd aj rýchlosť nabíjania.

Tento majiteľ pritom uviedol, že aktualizácia zo septembra 2019 priniesla zo dňa na deň zhoršenie poklesu kapacity batérie zo 4 na 8 %. A vo februári 2021 sa stalo niečo veľmi podobné, keď došlo k zhoršeniu z 8 na 13 %. Súčasťou problémov, ktoré priniesli spomínané softvérové aktualizácie, pritom bolo aj spomalenie nabíjania na rýchlonabíjačkách.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S v službách Uberu má za sebou takmer 700 000 km. V akom je stave?
Tesla Model 3 má za sebou 320 000 km. Ako je na tom batéria a čo prevádzkové náklady?
Batérie elektromobilov Nissan majú prežiť vozidlo. Takmer všetky stále slúžia

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Chalani si tie autíčka šetria. 16 000, resp. 12 600 km za rok, 3 až 4 x rýchlonabíjanie do roka…

    Aj tak by som sa tej degradácie batérie rozhodne nebál, aj keď moje ročné nájazdy sú oveľa väčšie!

    • Tak to môžeš povedať nahlas. Ja len do práce mám ročne 30.000km a to som ešte nebol cez víkend v obchode. Za rok spravím aj s druhým rodinným autom čo cez týždeň jazdí manželka dokopy 50.000km

    • Jasně :))
      Automobilky to normálně hážou rovnou do řek, aby se toho zbavili 🙂
      Teď vážně – baterie má i pro dlouhém provozu v autě ještě velkou hodnotu v obsaženém materiálu – tzn. je naprostý nesmysl ji někam vyhazovat. Buď se použije jako stacionární baterie nebo recykluje.

Pridajte komentár