Tesla Model 3 ponúka veľmi zaujímavý dojazd v rámci všetkých verzií, dôležité však je aj to, ako tento dojazd klesá časom, resp. po mnohých nabíjacích/vybíjacích cykloch, ktoré spôsobujú degradáciu/pokles kapacity batérie. Čo teda zhruba očakávať od najpredávanejšieho elektromobilu sveta za ostatné roky v tomto smere?
V prípade starších elektromobilov značky Tesla, ktoré sú na trhu od roku 2012 (Model S), resp. 2015 (Model X) už máme dobrú predstavu, ako časom klesá kapacita ich batérií. K dispozícii je totiž množstvo dát, pričom aj samotná Tesla zverejňuje súvisiace štatistiky.
V prípade „mladšieho“ modelu Tesla Model 3 sme na tom v tomto smere podstatne horšie. Nemáme k dispozícii ucelenejšie štatistiky v rámci relevantnej vzorky áut. A tak pre získanie aspoň hrubej predstavy sa pozrime na niekoľko konkrétnych vozidiel, ktoré majú za sebou vyššie nájazdy km.
Ešte predtým uvádzame, že v prípade modelov S a X sa ukázalo, že pokles kapacity batérie je najmarkantnejší počas prvých 50 000, príp. 80 000 km. Potom sa degradácia batérie prejavuje oveľa miernejšie. To však neznamená, že to tak je/bude aj prípade Modelu 3. Ten má totiž iné batérie či BMS/TMS systém. Model 3 sa začal vyrábať s ternárnymi článkami formátu 2170, ktoré pre Teslu pôvodne vyrába Panasonic. Neskôr v prípade áut „Made in China“ pribudli ternárne batériové články od LG a LFP články od CATL (u nich sa očakáva dlhšia životnosť a začínajú sa používať aj pre základnú „severoamerickú“ verziu).
Treba tiež povedať, že na degradáciu batérie majú vplyv viaceré faktory. Napríklad spôsob nabíjania (AC, DC, rozsah SoC), chladiaci systém, klíma, jazdný štýl a samozrejme chémia a technológia batériových článkov. Ale prejdime už k avizovaným konkrétnym príkladom vozidiel, s ktorými sa zrejme moc „nešetrilo“, keďže majú za sebou nadštandardný nájazd vzhľadom na dobu ich používania.
Príklady z praxe
Tesla Model 3 Long Range (zrejme s článkami 2170 od Tesla/Panasonic), ktorú mala na dlhodobý test redakcia Car and Driver, bola na tom najhoršie z uvedených prípadov. Po necelých 40 000 km totiž podľa redakcie klesla kapacita batérie až o 7 %. Tá dodala, že nie je prekvapenie, že batéria ich vozidla degradovala nadpriemerne, nakoľko až tretina nabíjania prebiehala prostredníctvom ultra-rýchlych nabíjacích staníc Supercharger.
Podstatne lepší výsledok zaznamenal Matthew z kanála Tech Forum, ktorý je majiteľom Tesly Model 3 Long Range (batériové články 2170). Ten uviedol, že po 80 000 km stratil cca 2 % kapacity batérie, upozornil Evannex.
Podstatne väčší pokles zaznamenal známy e-mobility youtuber Bjorn Nyland z „chladného“ Nórska, ktorý svoje elektromobily nešetrí. Po najazdení 80 000 km za 22 mesiacov totiž v prípade najvýkonnejšej verzie Performance (články 2170) evidoval 8-% degradáciu batérie (DC:AC nabíjanie v pomere 60:40), upozornil Insideevs. A rovnakú hodnotu Bjorn podľa Insideevs nameral aj pri Modeli 3 Long Range s nájazdom 88 000 km za 2 roky (DC:AC nabíjanie v pomere 37:63).
No a ako sme už skôr informovali, zrejme jednu z najväčších porcií km sa podarilo za niečo vyše 2 rokov prejsť Kazimu Imamovi na svojej Tesle Model 3 Long Range (články 2170). A to 160 000 km. Zaznamenal pritom pokles kapacity batérie okolo 5 %.
Čo sa týka konkrétnych strát dojazdu v km, tie sa ťažko vyčísľujú, nakoľko Tesla upgraduje svoje vozidlá priebežne aj v tomto smere, a to taktiež dodatočne po ich predaji cez OTA. Spomínané poklesy kapacity batérií v percentách však pre získanie približnej predstavy postačí aplikovať na známe dojazdy spomínaných verzií.
Tieto príklady samozrejme treba brať s rezervou, keďže ide o veľmi malú vzorku, pričom tieto vozidlá boli zrejme vystavené väčšej záťaži ako v prípade používania priemerným vodičom. Dúfame pritom, že nepotrvá dlho a dočkáme sa komplexných relevantných štatistík aj ohľadom degradácie kapacity batérie Modelu 3. Tak ako v prípade modelov S a X.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zverejnila údaje ohľadom degradácie kapacity batérií jej „najstarších“ modelov
Tesla aktualizuje záručné podmienky svojich áut, vrátane ich batérií
Tesla Model S v službách Uberu má za sebou takmer 700 000 km. V akom je stave?
Životnosť batérie elektromobilu by mohla byť garantovaná medzinárodným predpisom. Aké je navrhované minimum?
Jeden komentár
Dúfajme, že vzhľadom na investície do vývoja, kapacity batérií citeľne porastú, a ich straty časom včítane samovybíjania ešte poklesnú, a stanú sa tak vcelku marginálne.