Tesla spadla z vrcholu v oblasti marží a v SR aj ČR otvára nabíjacie stanice pre „všetkých“

7

Automobilky dosiahli minulý rok rekordné príjmy a zisky. A to aj vďaka vysokým priemerným maržiam, ktorým ešte donedávna jasne dominovala spoločnosť Tesla. Tá sa však kvôli vyznanému zlacňovaniu svojich elektromobilov významne prepadla. Aspoň z malej časti by jej však mohlo pomôcť napr. rozširovanie nabíjacích služieb. Aktuálne pritom otvorila svoju nabíjacou sieť Supercharger pre iné ako Tesla vozidlá aj na Slovensku a v Česku.

Audítorská a poradenská spoločnosť Ernst & Young (EY) prostredníctvom tlačovej správy zverejnila zhrnutie svojej analýzy hospodárskych výsledkov 16 najväčších automobiliek na svete za rok 2023. Vo všeobecnosti pritom konštatuje, že výrobcovia áut v minulom roku dosiahli rekordné príjmy a zisky. A to vďaka vysokým cenám nových áut a 7-% rastu predaja.

Rekordné príjmy a zisky v číslach

Obrat automobiliek v minulom roku vzrástol o 14 % na 2,05 bilióna € a zisk o 15 % na 176 miliárd €. Do značnej miery k tomu pomohli výsledky japonských automobiliek (obrat: +22 %, zisk: +65 %), ktoré výrazne profitovali najmä zo slabého jenu. Nemecké automobilky vykázali 7-% rast zisku a americké 29-% prepad. Máličko pritom rástli priemerné marže, ktoré si medziročne polepšili z 8,5 na 8,6 %. Pre porovnanie, v 5-ročnom období pred vypuknutím známej pandémie dosahovali marže v priemere 5,5 %.

Marže: Lídri a Tesla

Lídrami v oblasti marží za rok 2023 boli automobilky Mercedes-Benz (12,8 %), Stellantis (12,1 %) a BMW (11,9 %). A spoločnosť Tesla, ktorá v predchádzajúcich rokoch dosahovala v rámci automobilového sektora najvyššie marže, sa v tomto smere výrazne prepadla. Zrejme najmä slabnúci rast dopytu a snaha naplniť ciele rastu ju totiž „prinútili“ k výraznému zlacňovaniu svojich elektromobilov. A to sa významne podpísalo aj na jej marži.

Marže Tesly (9,2 %) sa pritom v minulom roku prepadli k priemeru (8,6 %), a to z predchádzajúcich 16,8 %. My dodávane, že ide o čísla v rámci operačnej marže celej spoločnosti a nielen automobilovej divízie Tesly. Táto divízia však stále dominuje v oblasti príjmov spoločnosti. A to aj napriek pekne rastúcej divízii Tesla Energy (najmä vďaka batériovým úložiskám energie).

Výhľad nie je ružový

Spoločnosť EY v rámci svojej analýzy uviedla aj výhľad pre najbližšie obdobie. Uvádza pritom, že automobilky nebudú môcť udržať minuloročné vysoké marže. Slabnúca ekonomika a nižší dopyt po vozidlách totiž rozpútali cenový boj, ktorý sa prejavuje znižovaním cien áut, rôznymi zľavami či výhodnými ponukami financovania. A to by logicky malo viesť k nižším maržiam.

„Otvorenie“ siete Tesla Supercharger na Slovensku a v Česku

Spoločnosť Tesla postupne sprístupňuje svoje nabíjacie stanice Supercharger aj pre iné ako Tesla elektromobily. A podľa viacerých oznámení od slovenských a českých elektromobilistov sa tak aktuálne stalo už aj na Slovensku a v Česku. Výnimkou by mala byť len nabíjacia stanica „Demänova Village“ pri Liptovskom Mikuláši. Pre využívanie siete Supercharger je pritom potrebná inštalácia mobilnej aplikácie od spoločnosti Tesla.

ford tesla nacs

Zdroj fotografie: Ford

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Koľko zarobí Tesla na jednom predanom elektromobile po mnohých zlacňovaniach?
Tesla News: Zárobky 2023, „Model 2“, bestseller Model Y, robot Optimus, výhľad 2024
Tesla zlacnila aj nabíjanie na staniciach Supercharger, vrátane slovenských lokalít
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. To by ma teda podrobne zaujimalo, ako mozem ako neteslista nabijat a hlavne platit na tesla nabijackach. Mohol by byt special clanok k tomu? Ako na to, ake ceny cakat..

    • Vraj cez nainstalovanu Teslacku apku s priradenou kreditkou v nej v ktorej sa aj spusta/vypina nabijanie kedze nonTesla nemaju typicky funkciu plug&charge.

      Ano, kompletne cenove info (bez aj s mesacny pausalom) i navod by bol super.

    • Nainštaluješ si appku, aktivujes bankomatovu kartu v appke a už potom iba zapojís kábel, stiahne sa ti automaticky čiastka z účtu aj budeš mat históriu faktúr, samozrejme pre ne tesla auta je to niečo drahšie za kW

  2. Mnohí priaznivci adorovali TESLU tak, ako sme to videli v jednom videu s KIM ČONG-UNOM! Ako retaz vidíme, aj Tesle sa môže začať dariť horšie, resp. začne mať starosti a problémy ako ostatné automobilky! Asi sa blíži veľké automobilové zemetrasenie …….

Pridajte komentár