Nie je tomu tak dávno, čo mala spoločnosť Tesla z jedného predaného auta nevídaný zisk a jasne v tomto smere porážala konkurenciu. Potom však prišli mnohé významné zlacňovania. Jednou z otázok pritom je, ako sa to podpísalo na zisku z predaného vozidla a ako si Tesla stojí v porovnaní s inými výrobcami áut.
Pred rokom Tesla jasne dominovala
Začiatkom tohto roka zverejnila agentúra Reuters analýzu, podľa ktorej Tesla v rámci 3. kvartálu minulého roka zaznamenala hrubý zisk 15 653 $ na jedno predané auto. Porovnávaná konkurencia pritom dosiahla nasledujúce výsledky – NIO: 8 036 $, VW Group: 6 034 $, BYD: 5 456 $, Hyundai Motor: 5 362 $, Xpeng: 4 565 $, Toyota: 3 925 $, GM: 3 818 $, Ford: 3 115 $.
Čo je ale podstatné, Tesla dominovala aj prípade čistého zisku, keďže jedno predané vozidlo jej prinieslo 9 574 $. Výsledky vybranej konkurencie boli pritom nasledovné: GM: 2 150 $, BYD: 1 550 $, Toyota: 1 197 $, VW Group: 973 $, Hyundai Motor: 927 $, Ford: -762 $, Xpeng: -11 735 $, NIO: -19 141 $.
Potom však prišli najmä makroekonomické problémy a dopyt po vozidlách začal klesať. Tesla na to zareagovala významným zlacňovaním svojich elektromobilov, keďže chcela dodržať predajný cieľ pre tento rok. A to medziročný rast o min. 50 %.

Zdroj ilustračnej fotografie: Tesla
Tesla tým odštartovala niečo, čo sa dnes nazýva „cenová vojna elektromobilov“. Pri vtedajších maržiach a ziskoch si to mohla dovoliť. Avšak týchto zlacňovaní bolo viac, ako sa vo všeobecnosti očakávalo. Dnes je tak na mieste otázka, kam to priviedlo Teslu z hľadiska ziskovosti na jedno auto a či má ešte priestor na ďalšie zlacňovanie, keďže ekonomický vývoj nepraje predaju vysoko nákladných produktov.
Aktuálna ziskovosť
A odpoveď na spomínanú otázku sa snažil aktuálne dať portál Nasdaq.com. Ten uvádza, že priemerný príjem Tesly na jedno predané vozidlo bol v 3. kvartáli tohto roku niečo málo cez 45 100 $, pričom výrobné náklady dosiahli necelých 36 680 $. To má znamenať hrubý zisk na predané auto 8 431 $ a čistý zisk 5 328 $ (v týchto číslach je však započítaný biznis divízie Tesla Energy, ktorý Nasdaq nepovažuje za relevantný).
Aj keď to predstavuje významný medziročný pokles, Nasdaq uvádza, že je to 3 až 4-násobok toho, čo generuje napríklad Ford a GM, pričom norma v priemysle má byť okolo 3 000 $. Nasdaq však na druhej strane upozorňuje na nepriaznivú trajektóriu spoločnosťou Tesla v tomto smere.
Otázkou tak teraz je, aký bude ďalší vývoj. Tesla pritom v rámci nedávneho konferenčné hovoru s investormi naznačila, že sa viac zameria na znižovanie výrobných nákladov a ziskovosť elektromobilov ako na zvyšovanie produkcie.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zlacňuje elektromobily aj FSD až o 23 000 €. Vraj si to môže dovoliť
Tesla dosiahla vyšší kvartálny zisk ako Toyota – najväčšia automobilka sveta
Rýchlejšia elektrifikácia je aj v záujme ziskovosti automobiliek a zamestnanosti, vyplýva z analýzy
ODBER NOVINIEK
4 komentáre
Skvele spravy. A ak je to s cinanmi take zle, tak to vyzera, ze vw nepomoze pred krachom ani spojit sa s nimi…bude sa musiet pokorne spojit priamo s teslou. To bude potom reci vsetkych hejterov, ktori razne utichnu 😉
Neviem, či má Igor pravdu, ale nedá sa vylúčiť, že dôjde k dnes neočakávaným spojeniam výrobcov. Čím bude Tesla väčšia, tým bude mať aj ona viac problémov, ako majú ostatné automobilky.
nevies, v tom ti musim dat za pravdu… a zbytok, len trepes…
Tesla zomiera.
Po tom, čo spravila so Starlinkom je nevyhnutne mŕtva.
Nedá sa hrať donekonečna na dve bránky naraz…