Je tomu presne mesiac, čo sme vám predstavili novú generáciu systému Tesla Autopilot. Tzv. Enhanced Autopilot z rozšírenou funkcionalitou Full self-driving, je plne autonómnym robotickým systémom, ktorý dokáže samostatne riadiť vozidlo. Spĺňa piaty a teda najvyšší stupeň autonómie podľa kategorizácie SAE.
Automobilka Tesla Motors v týchto dňoch zverejnila nové video z jazdy na autopilotovi. Demonštruje v ňom spoluprácu 3 kamier (celkovo ich je 8) s palubným počítačovým systémom Tesla Vision. Jedná sa o testovaciu jazdu na Tesle Model X. Máme tak možnosť vidieť svet očami prednej stredovej kamery a postranných kamier monitorujúcich dianie za vozidlom. Na videu sú prehľadne odlíšené typy zaznamenaných objektov. Systém Tesla Vision dokáže identifikovať semafory, objekty na ceste resp. zasahujúce do cesty, ako aj postranné statické objekty. Samozrejmosťou je detekcia jazdných pruhov a všetkých typov horizontálneho cestného značenia, a taktiež postranných dopravných značiek.
V čase 1:30 si je možné všimnúť drobné zaváhanie Autopilota, keď v zákrute vyhodnotí ľudí, ktorí bežia popri krajnici, ako objekt s možným zásahom do cesty. Vyplynulo to zrejme z trajektórie zatáčky a smeru behu ľudí pri krajnici. Chce to ešte vyladiť umelú inteligenciu systému. Na to má Tesla množstvo dát, pomocou ktorých Autopilota neustále zdokonaľuje. Viac v nasledujúcej kapitole.
Tesla neustále vylepšuje Autopilota na základe dát z 2,1 miliardy najazdených km
Podľa portálu electrek.co, elektromobily Tesla vybavené funkcionalitou Autopilota, najazdili dokopy už 2,1 miliardy kilometrov. A Tesla Motors eviduje dáta z každého najazdeného kilometra. Na to, aby mohli byť zaznamenané, nie je nutná aktivácia Autopilota. Zozbierané údaje Tesla vyhodnocuje a na základe nich zdokonaľuje celý systém autonómneho riadenia. Zaujímavosťou je, že v tomto roku vodiči Tesiel vybavených polo-autonómnym riadením, uskutočnili 11,4 % jázd na Autopilotovi.
Elon Musk už dávnejšie prezentoval postup, akým automobilka vyvíja celý systém autonómneho riadenia. Na základe výstupov zo získaných dát najskôr vznikne návrh. Ten sa zapracuje do sofvérovej simulácie. Ak je všetko v poriadku, otestuje sa prostredníctvom továrenskej „flotily“ reálna funkčnosť. Potom nasleduje opatrný update vozidiel majiteľov cez aktualizáciu firmvéru na diaľku. Ten však nie je aktívny. Následne sa monitoruje prevádzka vozidiel a zapracovávajú sa do nej odhady správania s aktívnou aktualizáciou. Až keď si je Tesla istá, že je všetko v poriadku, aktivuje update.
Vylepšovanie autonómneho riadenia, bude teraz podľa automobilky, napredovať ešte rýchlejšie. Dôvodom je nový zdokonalený Autopilot, ktorý dokáže zhromažďovať oveľa väčšie množstvo relevantných dát.
Zdroj: Tesla Motors
Jeden komentár
Pingback: Tesla sa dá šoférovať prostredníctvom pomaranča. Dôkazom je toto video