„Prekvapenie“, elektromobily Tesla sa dokážu nabíjať aj pri teplote -35 °C

9

Aktuálne sa mediálnym priestorom valí vlna správ, ako elektromobily Tesla „umierajú“ na Superchargeroch a ako sa tieto nabíjacie stanice stávajú cintorínom kvôli extrémnym mrazom. A ako už býva zvykom, zaznieva pritom veľa dezinformácií, ktoré vyvolávajú dojem, že Tesly, nabíjačky či celkovo elektromobily sú v chladnom počasí nepoužiteľné. Majiteľ Tesly však ukazuje, že jeho Model Y sa dokáže popasovať s nabíjaním aj pri okolitej teplote -35 °C. Stačí mať základné vedomosti.

„Chicagská katastrofa“

Zdá sa, že neschválne známy Fox News odštartoval ďalšiu negatívnu hystériu okolo elektromobilov. Tentokrát v súvislosti s ich údajnou nepoužiteľnosťou pri extrémne nízkych teplotách. A to reportážou v rámci jednej z chicagských nabíjacích staníc Tesla Supercharger, kde došlo k viacerým problémom týkajúcich sa nabíjania.

Web Insideevs, ktorý túto problematiku podrobne preskúmal, pritom uvádza, že príčinami veľmi pomalého alebo nefunkčného nabíjania a vybitých elektromobilov boli aj chýbajúce znalosti ohľadom elektromobilov, nedostatočné predkondicionovanie batérií či nedostatočne dlhé pripojenie k nabíjacej stanici.

A napr. Autoblog zas okrem iného zhrnul mnohé senzačné titulky či tendenčné informácie súvisiace s touto témou. Z nich pritom mohlo vyplynúť, že elektromobily a hlavne Tesly sú nepoužiteľné v extrémnych mrazoch. Majiteľ elektromobilu Tesla Model Y Long Range (r.v. 2022) z Kanady však na videu v rámci Youtube kanála Tesla Camping Canada ukazuje, že jeho vozidlo sa dokáže nabíjať na nabíjacej stanici Tesla Supercharger aj pri -35 °C, upozornil Insideevs.

Význam predkondicionovania batérie

Ako vieme, nízke teploty spomaľujú aj chemické reakcie v batériových článkoch, pričom pre optimálne fungovanie batérie je potrebné ju zahriať na určitú teplotu. To samozrejme zhoršuje celkovú efektivitu vozidla, čo  vplýva na jeho dojazd (keďže sa zvyšuje spotreba), ale aj rýchlosť nabíjania (keďže energia z nabíjačky sa používa aj na zahriatie batérie). Spomínaný majiteľ Tesly Model Y pritom ukazuje, ako jednoducho zabezpečiť efektívnejšiu prevádzku elektromobilu so systémom predkondicionovania batérie v extrémne chladných podmienkach.

Dôležité je pritom samozrejme samotné predkondicionovanie. V tomto prípade zahriatie batérie predtým, ako vozidlo dorazí na rýchlonabíjaciu stanicu. Túto funkciu dokáže palubný systém Tesiel spustiť automaticky po zadaní nabíjacej stanice do navigácie. Je však potrebné si uvedomiť, že tento dodatočný ohrev spotrebúva energiu a nefunguje pri nízkej úrovni kapacity batérie (SoC). A to aby nedošlo k predčasnému vybitiu batérie, a teda nemožnosti dôjsť k cieľovej nabíjačke.

Výsledky testu

Test Tesly Modelu Y ukázal, že pri -35 °C ide minimálne spočiatku časť nabíjacieho výkonu stanice stále na optimalizáciu teploty batérie, takže predkondicoinovanie pred príchodom na stanicu pri extrémnom mraze v tomto prípade úplne nestačilo. Časť výkonu sa tiež využila na rýchle vykúrenie kabíny. Nabíjací výkon pritom začal pri SoC 39 % na 140 kW (maximum je 250 kW).

Majiteľ potom odpojí vozidlo pri SoC 62 % a nabíjacom výkone 89 kW a ide na inú nabíjaciu stanicu od iného poskytovateľa. Tam trvá spustenie nabíjania po pripojení pár desiatok sekúnd, pričom nabíjací výkon sa blíži k dostupnému maximu. A podobné je to aj na tretej nabíjačke od tretieho poskytovateľa. Pravdepodobne pritom pomohlo nielen prvotné predkondicionovanie počas cesty na prvú stanicu, ale aj následné zahriatie batérie počas nabíjania.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rýchlosť nabíjania Tesly Model Y v zime: Studená vs. predkondicionovaná batéria
O koľko klesá dojazd elektromobilov v zime? | Analýza 12 modelov
Tesla zlacnila aj nabíjanie na staniciach Supercharger, vrátane slovenských lokalít
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Fox News sú v USA na takej istej úrovni žurnalistiky, ako u nás N..ý čas. Už kvôli tomu som vedel, že ich reportáž je umelo naaranžovaná s cieľom vyvolať senzáciu , pritom skutočnosť bude o dosť odlišná.

  2. Nechcem teraz polemizovať s obsahom článku. Mňa by zaujímalo, aká je celková energetická bilancia, keď sa pri zostatku v batérii 10% rozhodnem s predkondíciovaním zájsť k nabíjačke, nabiť na 90%, a vykonať pre mňa obvyklú trasu s vybitím znovu na 10%, a to raz pri plus 20°C, a potom pri mínus 20°C! To by mohlo byť smerodatné. Myslím si pri tom, že auto s ICE pohonom by vykázalo pri rovnakom teste menší rozdiel strát oproti elektrickému pohonu. A aj to je pre mňa stále významná slabina elektropohonu.

    • Samozrejme, že tam budú rozdiely. Tak ako pri plus 20 nafťák sa naštartuje v pohode, pri mínus 20 už budú veľké problémy a často to batéria so štartérom nedá. Preto sa montuje do áut webasto na ohrev motora. Každý pohon má svoje slabé miesta, ale cieleným poukazovaním na ne, sa vývoj nezastaví.

    • vsak si to vypocitajte,, 1 litre nafty je 10kwh energie…a nerieste straty ale celkovu spotrebu…potom zistite ze pri minus desat tesla minie 25kwh na 100km (vratane strat pri nabijani) a porovnatelne velke ICE auto 7-9litrov nafty – 70-90kwh energie……..

  3. „nízke teploty spomaľujú aj chemické reakcie v batériových článkoch“ – aj v Li-Ion sú chemické reakcie? Nepresúvajú sa len „fyzikálne“ ióny? V olovených aku prebieha chemická reakcia – to viem, ale nie som si istý ako je to v Li-Ionkách.

  4. Zamrznutá Amerika sa stala cintorínom elektromobilov. Odťahovky tam však majú raj​

    Zima sa tento rok v Spojených štátoch amerických naozaj vydarila.
    Dvojciferné mínusové teploty tu však ukladajú k ľadu sen o spoľahlivosti elektromobility.
    Mrazy tu vyradili z prevádzky autá na baterky a rýchlonabíjačky, narušili aj predstavy o pohotovom nabíjaní batérií.

    Ked som to tu kedysi vypisoval, mali ste ma za blazna….jednoducho v zime si elektromobily moc nepojazdia…..moj benzinacik si len tak pradie pri minus dvadsiatich 🙂

Pridajte komentár