Spoločnosť Recurrent na základe množstva dát z reálnej prevádzky analyzovala pokles dojazdu 12 populárnych elektromobilov v zime, resp. pri teplotách pod bodom mrazu. Výsledky sú pritom zaujímavé.
Teploty klesajú, a tým sa otázka, ako zima ovplyvňuje dojazd elektromobilov, stáva opäť relevantnejšia. A spoločnosť Recurrent, ktorá okrem iného zbiera (aj prostredníctvom svojho zariadenia integrovaného do vozidiel), analyzuje a vyhodnocuje dáta z reálnej prevádzky pomerne veľkej flotily elektromobilov, zverejnila svoju aktuálnu analýzu ohľadom tejto problematiky.
Dva hlavné faktory poklesu dojazdu
Recurrent na úvod pripomína, že dva hlavné faktory poklesu dojazdu elektromobilov v zime, resp. v chladnom počasí majú chemický a mechanický charakter. Nízke teploty zhoršujú výkonnosť batérie tým, že spomaľujú chemické a fyzikálne reakcie vo vnútri batériových článkov.
A problémom je tiež to, že elektromobily si musia potrebné teplo, napr. na vykurovanie kabíny, príp. ohrev batérie pre jej optimálne fungovanie vyrábať aj „dodatočne“ (prostredníctvom energie z batérie). Teplo vznikajúce v rámci prevádzky totiž nie je, resp. nemusí byť dostatočné. Na rozdiel od spaľovacích áut s neefektívnymi motormi produkujúcimi veľké množstvo „odpadového“ tepla, ktoré sa počas chladných dní používa na vykurovanie kabíny.
Pokles dojazdu 12 modelov
Recurrent pre istotu uvádza, že strata dojazdu v zime je dočasná a nedochádza k dlhodobému poškodeniu batérie. Vychádza pritom z údajov zozbieraných v rámci 10 000 vozidiel zo svojej komunity v USA, ako aj desiatok tisíc dátových bodov z palubných zariadení, ktoré poskytujú údaje o spotrebe energie. A aktuálne zverejnené výsledky poklesu dojazdu v zime boli vyhodnotené na základe vyše 3,5 milióna dátových bodov z palubných zariadení a prevádzkových údajov v reálnom čase.
Nasledujúce výsledky vyjadrujú percentuálny rozdiel dojazdu jednotlivých analyzovaných modelov za individuálnych ideálnych teplôt (teplota, pri ktorej vozidlo dosahuje najvyšší priemerný dojazd) a pri teplotách pod bodom mrazu:
Audi e-tron: -16 %, Nissan Leaf (2019): -23 %, Tesly Model 3/Y/X: zhodne -24 %, Ford F-150 Lightning: -26 %, Tesla Model S: -28 %, Hyundai Kona Electric (2020/2021) & Ford Mustang Mach-E & Nissan Leaf (2015): zhodne -34 %, Chevrolet Bolt: -42 % a VW ID.4: -46 %.
Ďalšie zaujímavé zistenia
Spoločnosť Recurrent na základe analýzy tiež zistila, že:
- celkovo v rámci 18 sledovaných elektrických modelov zaznamenala pri mrazivých podmienkach priemerný pokles dojazdu o 29,7 %.,
- tepelné čerpadlá predlžujú dojazd pri teplotách nad 10 °C, prípadne aj nižších,
- elektromobily vybavené LFP batériami by nemali byť významne citlivejšie na chlad z hľadiska straty dojazdu oproti vozidlám s NCA batériami (platí zrejme pre modely Tesla Model 3 a Y, keďže tie sú vybavené oboma druhmi batérií v závislosti od verzie).
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Test zimného dojazdu 29 elektromobilov „vyhrala“ s rekordom nová Tesla Model S
Dojazd najlacnejšej Tesly pri teplote 1 °C vs. 20 °C v testoch Bjorna Nylanda
Dojazd elektromobilov v zime vs. v lete: Porovnávací test viacerých modelov od WhatCar
ODBER NOVINIEK
9 komentárov
VW ID.4: -46 % 🙂 ze preco ma to neprekvapuje? 🙂
kVWatastrofa
Mna zaraza ze VW ma o -30% viac ako Audi ked je to jeden koncern/kmowhow.
tých 20-25% je realita hoci väčšina z uvádzaných EV je dosť starších. Ten e-tron nemá ročník ani model :/ ďalšie percenta berú aj pneumatiky a v zime sa zvykne nosiť aj strešný box alebo aspoň lyže.
Pekne hnoje
Nielen pneu ale aj stav vozovky – prevažne mokrá alebo sneh..
Zaujimave, ze auto bez tepelneho managementu baterie vykazuje mensi pokles dojazdu nez auta nim vybavene.
No lebo tepelny menezment co to spapka
Samozrejme termoregulaciou vaterie sa predlzuje jeh zivotnost resp. pocet cyklov baterie…Takze v konecnom dosledku….
Stále mám pocit, že ak si dnes kúpim BEV, stane sa so mňa „závislák! V tomto prípade od elektriky …….