O koľko klesá dojazd elektromobilov v zime? | Analýza 12 modelov

9

Spoločnosť Recurrent na základe množstva dát z reálnej prevádzky analyzovala pokles dojazdu 12 populárnych elektromobilov v zime, resp. pri teplotách pod bodom mrazu. Výsledky sú pritom zaujímavé.

Teploty klesajú, a tým sa otázka, ako zima ovplyvňuje dojazd elektromobilov, stáva opäť relevantnejšia. A spoločnosť Recurrent, ktorá okrem iného zbiera (aj prostredníctvom svojho zariadenia integrovaného do vozidiel), analyzuje a vyhodnocuje dáta z reálnej prevádzky pomerne veľkej flotily elektromobilov, zverejnila svoju aktuálnu analýzu ohľadom tejto problematiky.

Dva hlavné faktory poklesu dojazdu

Recurrent na úvod pripomína, že dva hlavné faktory poklesu dojazdu elektromobilov v zime, resp. v chladnom počasí majú chemický a mechanický charakter. Nízke teploty zhoršujú výkonnosť batérie tým, že spomaľujú chemické a fyzikálne reakcie vo vnútri batériových článkov.

A problémom je tiež to, že elektromobily si musia potrebné teplo, napr. na vykurovanie kabíny, príp. ohrev batérie pre jej optimálne fungovanie vyrábať aj „dodatočne“ (prostredníctvom energie z batérie). Teplo vznikajúce v rámci prevádzky totiž nie je, resp. nemusí byť dostatočné. Na rozdiel od spaľovacích áut s neefektívnymi motormi produkujúcimi veľké množstvo „odpadového“ tepla, ktoré sa počas chladných dní používa na vykurovanie kabíny.

Pokles dojazdu 12 modelov

Recurrent pre istotu uvádza, že strata dojazdu v zime je dočasná a nedochádza k dlhodobému poškodeniu batérie. Vychádza pritom z údajov zozbieraných v rámci 10 000 vozidiel zo svojej komunity v USA, ako aj desiatok tisíc dátových bodov z palubných zariadení, ktoré poskytujú údaje o spotrebe energie. A aktuálne zverejnené výsledky poklesu dojazdu v zime boli vyhodnotené na základe vyše 3,5 milióna dátových bodov z palubných zariadení a prevádzkových údajov v reálnom čase.

Nasledujúce výsledky vyjadrujú percentuálny rozdiel dojazdu jednotlivých analyzovaných modelov za individuálnych ideálnych teplôt (teplota, pri ktorej vozidlo dosahuje najvyšší priemerný dojazd) a pri teplotách pod bodom mrazu:

Audi e-tron: -16 %, Nissan Leaf (2019): -23 %, Tesly Model 3/Y/X: zhodne -24 %, Ford F-150 Lightning: -26 %, Tesla Model S: -28 %, Hyundai Kona Electric (2020/2021) & Ford Mustang Mach-E & Nissan Leaf (2015): zhodne -34 %, Chevrolet Bolt: -42 % a VW ID.4: -46 %.

Ďalšie zaujímavé zistenia

Spoločnosť Recurrent na základe analýzy tiež zistila, že:

  • celkovo v rámci 18 sledovaných elektrických modelov zaznamenala pri mrazivých podmienkach priemerný pokles dojazdu o 29,7 %.,
  • tepelné čerpadlá predlžujú dojazd pri teplotách nad 10 °C, prípadne aj nižších,
  • elektromobily vybavené LFP batériami by nemali byť významne citlivejšie na chlad z hľadiska straty dojazdu oproti vozidlám s NCA batériami (platí zrejme pre modely Tesla Model 3 a Y, keďže tie sú vybavené oboma druhmi batérií v závislosti od verzie).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Test zimného dojazdu 29 elektromobilov „vyhrala“ s rekordom nová Tesla Model S
Dojazd najlacnejšej Tesly pri teplote 1 °C vs. 20 °C v testoch Bjorna Nylanda
Dojazd elektromobilov v zime vs. v lete: Porovnávací test viacerých modelov od WhatCar
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. tých 20-25% je realita hoci väčšina z uvádzaných EV je dosť starších. Ten e-tron nemá ročník ani model :/ ďalšie percenta berú aj pneumatiky a v zime sa zvykne nosiť aj strešný box alebo aspoň lyže.

    • No lebo tepelny menezment co to spapka
      Samozrejme termoregulaciou vaterie sa predlzuje jeh zivotnost resp. pocet cyklov baterie…Takze v konecnom dosledku….

Pridajte komentár