Rýchlosť nabíjania Tesly Model Y v zime: Studená vs. predkondicionovaná batéria

4

Ako vieme, zima, resp. chlad môže významne ovplyvniť prevádzku elektromobilu, vrátane nabíjania. To je pritom jedným z dôvodov, prečo Tesla zaviedla funkciu tzv. predkondicionovania batérie. Jej význam pritom aktuálne demonštroval majiteľ Tesly Model Y, ktorý počas mínusových teplôt porovnal rýchlosť nabíjania svojho vozidla so „studenou“ a predhriatou batériou.

Nabíjanie v zime

Li-ion batérie elektromobilov majú svoju ideálnu prevádzkovú teplotu. V zime však okolitý chlad dokáže znížiť teplotu v rámci batériových článkov natoľko, že dochádza aj k spomaleniu nevyhnutných chemických reakcií.

A aby sa takáto „studená“ batéria nepoškodila počas rýchleho nabíjania, je potrebné ju zahriať. To dokáže spraviť batériový manažment napr. po pripojení k nabíjacej stanici. Tento spôsob zahriatia však spomaľuje nabíjanie predovšetkým na rýchlonabíjacích staniciach, keďže najskôr sa „pozornosť“ a nabíjací výkon venujú teplotnej príprave batérie, aby sa dokázala bezpečne nabíjať vysokým výkonom.

A aby sa (nielen) tomu predišlo, Tesla pred pár rokmi do svojich elektromobilov zaviedla funkciu tzv. predkondicionovania batérie. Jej spustenie môže byť aj automatické, keď vodič zadá do navigácie cieľ s nabíjacou stanicou. Vtedy batériový manažment vozidla v prípade potreby zahreje batériu na teplotu, ktoré je ideálna na efektívne rýchlonabíjanie. A počas horúceho počasia zas tento systém môže v prípade potreby batériu ochladiť.

Výsledky testu

Funkciu predkondicionovania batérie začína zavádzať čoraz viac výrobcov elektromobilov. A aktuálny test nabíjania s a bez predhriatej batérie počas teplôt pod bodom mrazu ukazuje význam tejto funkcie. Tento test prostredníctvom modelu Tesla Model Y vybaveného ternárnou batériou (pravdepodobne NMC) uskutočnil Youtube kanál It´s Only Electric, o čom informoval web Insideevs.

Nabíjanie s predhriatou batériou

Prvé nabíjanie na nabíjacej stanici Tesla Supercharger V3 prebiehalo pri predkondicionovanej, v tomto prípade predhriatej batérii a okolitej teplote -1 °C. To z 10 na 80 % trvalo 33 min, pričom max. nabíjací výkon dosiahol 238 kW (model podporuje max. 250 kW). Youtuber pritom uvádza, že za bežných okolností (zrejme pri teplejšom počasí) to trvá 27 min.

Nabíjanie „studenej“ batérie

Test nabíjania bez predkondicionovania batérie bol následne vykonaný o 2 dni neskôr. A to potom, ako vozidlo stálo v mrazivom počasí vonku. Majiteľ si po ceste k nabíjačke vyhrial aspoň kabínu, aby simuloval reálnejší scenár. Žiaľ, počas druhého nabíjania bola okolitá teplota nižšia o 5 °C, čo mohlo z časti skresliť porovnanie. Avšak pre získanie aspoň hrubej predstavy by toto porovnanie malo byť relevantné.

Ale prejdime už k výsledkom druhého nabíjania. To trvalo z 10 na 80 % 42 min, čo je o 9 min viac ako v prípade predkondicionovanej batérie. Maximálny nabíjací výkon pritom dosiahol len 135 kW a nabíjacia krivka mala najväčší deficit v prvej polovici nabíjacej relácie, čo nemôže byť vzhľadom na vyššie uvedené prekvapením. A pri SoC od cca 55 % sa nabíjacie krivky vyrovnali.

tesla model y nabijanie v zime

Zdroj: It´s Only Electric/Youtube via Insideevs.com

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nemci chcú presadiť štandard pre porovnanie rýchlosti nabíjania elektromobilov
O koľko klesá dojazd elektromobilov v zime? | Analýza 12 modelov
Mýty ohľadom zdravia a životnosti batérií elektromobilov
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. A tak po prečítaní článku neviem, či sa oplatí batériu predkondicionovávať! Neviem, aká je spotreba energie z batérie na prípravu a nabitie z 10 na 80% spolu, a aká je bez predprípravy, aj keď trvá dlhšie na nabíjačke, a či to má známy účinok na životnosť batérie.

    P.S. Novinári dostali na testy nové KIE EV9. Stojí za to pozrieť si, aké mali prvé skúsenosti, a aká bola spotreba z Bratislavy do Tatier a Košíc na jeseň.

    • ak sa neponahlas, tak to asi vyznam nema…sice nabijat budes dlhsie..ale zas neminies par kW na predhriatie…

      ja mam ID4 a teraz priznam sa ani neviem, ci to auto ma alebo nie…ked sme cestovali 2 tyzdne dozadu, tak som na nabijacke bol takcitak 60 min (kvoli roaming ZSE a ich pausalu za 25 EUR..) bateria sa mi dobila na 100% a ci to trvalo o par min dlhsie alebo kratsie som neriesil…ale do 60 min som to stihol…. nabijal som z hruba z hodnoty 6-10% SOC

  2. Tak ci je -1 alebo -5C je pre bateriu dost rozdiel. To slavny youtuber nevedel zohnat kamarata/fanusika/folloowera s rovnakym autom aby nabijal naraz za rovnakych podmienok??? Totalny amater.

Pridajte komentár