V Česku spustili dotácie na elektromobily a súkromné nabíjacie stanice

1

V Česku dnes spustili dotácie na elektromobily a súkromné/neverejné nabíjacie stanice. Ich forma je pritom podstatne odlišná od doterajších dotačných programov na Slovensku.

O novom slovenskom dotačnom programe na elektromobily sa hovorí už roky. Dotovanie elektromobilov sa pritom spomína aj v revidovanom akčnom pláne na podporu elektromobility v SR a bolo aj medzi navrhnutými opatreniami v uznesení vlády.

Podľa SEVA by malo byť o dotáciách rozhodnuté do konca júna. A kým čakáme, môžeme pozrieť na to, ako k dotáciám (nielen) na elektromobily aktuálne pristúpilo susedné Česko, ktoré spustilo novú dotačnú schému dnes.

Dotácie na vozidlá

Ako informuje česká Národní rozvojová banka (NRB), ktorá bude vyplácať súvisiace príspevky, „program ponúka poskytnutie bezplatnej záruky k úveru na nákup elektromobilov, vozidiel na vodíkový pohon a nabíjacích staníc“.

Výška zaručovaného úveru je 300 000 až 1,5 mil. Kč (cca 12 000 až 59 000 €) na osobné vozidlá z kategórie M1, 300 000 až 2 mil. Kč (cca 12 000 až 79 000 €) na úžitkové vozidlá z kategórie N1 a 300 000 až 2,5 mil. Kč (cca 12 000 až 99 000 €) na úžitkové vozidlá z kategórie N2. Výška finančného príspevku financovaného z tamojšieho plánu obnovy je pritom max. 200 000, 250 000, resp. 300 000 Kč (cca 7 900, 9 900, resp. 11 900 €) na jedno vozidlo. A o príspevok je možné požiadať po prebratí a zaregistrovaní vozidla.

Oprávnenými žiadateľmi sú „živnostníci, podnikatelia, ako aj malé, stredné a veľké firmy“. Dotácia sa pritom týka úverov poskytnutých od zahrnutých partnerov, ktorými sú komerčné banky a lízingové spoločnosti. Celkový vyčlenený balík peňazí na finančné príspevky k úverom na elektromobily je 1,65 mld. Kč (cca 65 mil. €).

Dotácie sa nevzťahujú len na úplne nové vozidlá. Oprávnené sú aj vozidlá dodané do 6 mesiacov od prvého dňa uvedenia do prevádzky, ktoré majú najazdené menej ako 6 000 km.

Dotácie na nabíjačky

Spustený dotačný program sa vzťahuje aj na budovanie nabíjacích staníc. Podmienkou je, aby bola nabíjacia stanica neverejná a podnikateľom alebo firmám slúžila len pre vlastné potreby. Dotácia sa na rozdiel od vozidiel nevzťahuje len k úverom. Žiadateľ tak môže požiadať o finančný príspevok vo výške max. 50 000 Kč (cca 2 000 €) na AC, 100 000 Kč (cca 4 000 €) na DC do 40 kW, resp. 150 000 Kč (cca 6 000 €) na DC nad 40 kW, aj keď si nabíjaciu stanicu zaobstaral z vlastných zdrojov. Na dotácie na nabíjacie stanice bolo pritom vyčlenených celkovo 300 mil. Kč (cca 12 mil. €).

Zdroj: NRB

SÚVISIACE ČLÁNKY:
S dotáciami na elektromobily počíta aj aktualizovaný plán podpory e-mobility v SR/
O dotáciách na elektromobily v SR sa má rozhodnúť do 4 mesiacov. Čo ďalšie je v hre?
Dotácie na elektromobily vo výške 3 000 až 6 000 €, to je návrh slovenského ministerstva
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Omedzovat nabky len pre vlastnu potrebu je chyba. Ak by mohla nabijat aj verejnost tak by sa zlepsilo pokrytie a dostupnost emobility. Ved na vlastne nabijanie sa tie nabky vyuziju minimum dna ak teda nebude mat clovek viac aut,

    A ak to dobre chapem tak na EV vlastne ziadna dotacia nieje, ked ide len o zaruku pre spriaznene banky/leasingovky a ziadatel to EV musi komplet splatit aj s urokmi. Aj ta zaruka vlastne zrejme len nahradi akontaciu pri leasingu resp. vlastne prostriedky pri uvere, lebo ved auto banka/leas berie do rucenia. Ocakavam ze ten „financny prispevok“ zozeru uroky a poplatky tych vyvolenych bank/leas.

Pridajte komentár