Dotácie na elektromobily vo výške 3 000 až 6 000 €, to je návrh slovenského ministerstva

19

Inštitút environmentálnej politiky (IEP) patriaci pod Ministerstvo životného prostredia SR vypracoval analýzu ohľadom znižovania emisií v cestnej doprave „Čisto a zbesilo“. V nej pritom rozoberá aj dotácie na elektromobily a navrhuje ich výšku a štruktúru.

Aj keď aktuálne prebieha medzi mnohými výrobcami elektromobilov tzv. „cenová vojna“, vo všeobecnosti sú plne elektrické vozidlá z hľadiska obstarávacej ceny podstatne drahšie ako ich spaľovacie náprotivky (podľa IEP o cca 15 400 € – na základe modelovej flotily v SR). Nemusia pritom pomôcť ani nižšie prevádzkové, príp. servisné náklady, ktoré značne znižujú celkové náklady na vlastníctvo (najmä pri vyšších nájazdoch). Spotrebitelia totiž nemusia mať dostatočné prostriedky na nákup či vyššie splátky.

Preto sú jedným z využívaných riešení na podporu elektromobility dotácie. Konkrétne finančné príspevky na nákup automobilov s elektrickým pohonom. Dotácie na elektromobily boli pritom dostupné aj na Slovensku, a to v rámci dvoch programov. Na ďalší sľubovaný však čakáme už roky.

Aktuálny návrh

Inštitút environmentálnej politiky vo svojej nedávno zverejnenej analýze zameranej na znižovania emisií v cestnej doprave „Čisto a zbesilo“, uvádza, že „priame dotácie na nákup elektromobilov sú jedným z najviac využívaných opatrení, ktoré môžu urýchliť nástup elektromobility. A navrhuje v tomto smere konkrétnu schému.

dotacie na elektromobily slovensko

Zdroj: IEP

Podľa IEP by sa mala výška dotácie „postupne znižovať v čase i s vyššou nákupnou cenou vozidla“. Predpokladá sa totiž, že ceny elektromobilov budú klesať, a tak by mala klesať aj výška dotácie. Menšie dotácie v prípade drahších modelov majú zas vyplývať z menších rozdielov medzi cenami elektromobilov a spaľovákov z vyšších segmentov.

IEP pritom v prípade osobných áut na začiatok navrhuje dotácie vo výške 6 000 € (pre vozidlá s cenou do 35 000 €), resp. 3 000 € (pre vozidlá s cenou od 35 000 do 50 000 €). A potom každý rok ich dosť podstatne znižovať. Na vozidlá s cenou nad 50 000 € by sa pritom dotácie na elektromobily nevzťahovali. Nie je však jasné, či sú cenové limity s alebo bez DPH.

Čo sa týka určenia samotnej výšky dotácie, IEP z toho zdá sa nerobil vedu. Uvádza totiž, že navrhované sumy vychádzajú z priemeru 21 krajín EÚ. A „na základe odhadovaného počtu nových vozidiel“ IEP navrhuje vyčleniť na dotácie celkový rozpočet 10 až 15 miliónov €.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dotácie na elektromobily by mali ísť z Plánu obnovy, myslí si SEVA a vláde predkladá návrh
Nové kolo dotácií na nabíjacie stanice má priniesť SR takmer 1 200 nabíjacích bodov
Akčný plán rozvoja elektromobility v SR bol schválený. Aké ciele a opatrenia zahŕňa?
Elektromobily budú už onedlho lacnejšie ako spaľováky z hľadiska TCO, tvrdí slovenský IEP
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

19 komentárov

  1. Dotácie krivia trh.
    Myslím si, že priame dotácie na BEV nie sú správna cesta.
    Podporiť infraštruktúru, alebo spraviť legislatívu, ktorá vyrieši problémy s učtovaním.
    Tiež by bolo vhodne zadefinovať ako sa budu podieľať majitelia elektromobilov na príjmoch statu. (Namiesto spotrebnej dane)
    Riešiť roamingove poplatky pri nabíjaní na rožných nabíjacích staniciach, aby sme sa nevrátili do 90. rokoch ako pri mobilných operátoroch.
    Týmto by sa mali zapodievať, nie len pretlačiť masovo elektro auta a keď začnú prichádzať problémy, tak to zvaliť na predchádzajúcu vládu.
    Najprv správna legislatíva, aby aj ľudia cítili istotu, že vláda nie je hlúpa a mysli na budúcnosť, aby nebol výpadok v štátnom rozpočte, aby sa mali za čo opravovať cesty, aby mohol štát fungovať bez narastajúceho dlhu.
    Aspoň že na dráhe auta navrhujú menšiu dotáciu ako na tie lacnejšie.
    Ale diabol je úkryty v detailoch. Slováci nájdu akoukoľvek škárku, ohnu zákon a už sa budu kupovať dráhe auta z vyššou dotáciou a niektorý si kúpia takých aut niekoľko s tým, že ich za mesiac za dva predaju.

    Som zvedavý ako to dopadne.

    • Spotrebná daň z benzínu a nafty ani zďaleka nepokrýva náklady verejného zdravotného systému na liečbu ochorení spôsobených dýchaním lokálnych emisií z dopravy..

      • Suhlasim, spotrebna dan je preto spotrebna, ze nou ma stat regulovat zle vplyvy napriklad na zdravie (cigarety, alkohol, phm..) To uz mozu vypadok nahradit spotrebnou danou na sladkosti.

    • A to uz preco sa treba podielat na nahrade spotrebnej dane? Ludia su akoze povinny krmit nenazranost statu? To je co za logika? Akoze ked nechlastam a nefajcim tak by som ja mal zacat platit spotrebnu dan z vody co pijem a trebars sportoveho oblecena aby som nahradil usly zisk statu zo spotrebnych dani hoci alkaci a fajciari z tychto veci dane tiez neplatia?
      Ak treba na cesty tak nech sa plati dan z opotrebenia ciest v podstate myto za prejdeny km kazdym vozidlom podla jeho vahy a vybavene. Spalovaky nech si v palive platia aj nadalej eko dan pod nazvom spotrebna.
      Ja som uz zaplatil statu navyse v podobe 20% DPH z vyssej ceny EV oproti spalovaku, Cize to co petrolhead bude roky platit v spotrebnej dani z paliv mne stat vzal hned a vopred.

      • Nemyslim ze k autam je potrebne miesat cigarety a alkohol.
        Cigarety a alkohol maju vlastnu dan.
        Ano, suhlasim, spravit myto na osobne auta je jedno z riešení. Ale do takeho myta by museli spadat cesty vsetkych tried.

        Spotrebná daň, a tiež ďalšie dane sú nato aby štát získal peniaze na svoj chod. Bez dani, by štát nemal na dennu prevádzku. Nefungovali by urady, policia, hasici, justicia, cestna siet. Takže dane platit chceme, (nechcem rozoberat ze na slovensku si uradnici, jedný z nas, niekoho brat, sestra, ujo, ktory si zoberu co im nepatri), aby sme mali funkčny štat.

        Takže aj vodiči spotrebnou daňou zaplatia svoj podiel do štátneho rozpočtu. Každý zaplatí toľko peňazí, aké ma veľké a žravé auto, a koľko km najazdí. Človek čo si kúpil malé auto a jazdi s nim do kostola a spať zaplatí na spotrebnej dani malo, ten čo jazdi veľa kupuje veľa benzínu a nafty a tak zaplatí veľa.

        A toto sa musí nejak pretaviť aj na elektrické auta, či sa nám to páči alebo nie, a ja by som chcel, aby to povedali dopredu a narovinu, Elektromobilisti zaplatíte takú sumu do štátneho rozpočtu, či to bude mýto s ohľadom na vahu auta, ale iná forma zdanenie.

    • A čo tak už konečne zaviesť zelenú daň na uhlovodikove paliva a nech sa s toho platia dotácie hlavne na infraštruktúru a výpadok spotrebnej dane a takto nech si každý vyberie na čom chce jazdiť a ako draho či neekologicky,nech si to potom takto platí.

      • nie nebude, lebo: IEP navrhuje vyčleniť na dotácie celkový rozpočet 10 až 15 miliónov €… cize pri 15 mil. a dotacii 6k za auto bude „uspokojenych“ prvych 2500 ziadatelov… dalsi priestor na korupciu, vitajte na Slovensku…

      • na slovensku dotacie brat je hop alebo trop a cisto o stasti , bral som dotacie na fotovoltiku , pocas vystavby menili pravidla nasledne ukoncili kolo , do noveho sa nemozem prihlasit pretoze uz je to postavene , takze mam tak holy … a nie 1500 eurovu dotaciu.
        spolahnut sa na dotacie absoltune neda .
        a suhlasim ze sa to zasa rozchyta za par sekund a cuduj sa svete zase bude padat portal a nepojde. a ked pojde uz bude vsetko minute

  2. Autá pre bohatých ludí netreba dotovať a časom si kúpia EV sami, lebo budú musieť. Problém je s tými čo zarábajú menej, tým treba pomôcť aby sme sa vyhli sociálnym búrkam. Preto si myslím že dotácia by mala byť poskytnutá len na EV v cene do 25000 eur a to najmä preto, lebo túto cenovú hranicu ohlásilo viacero automobiliek. To budú autá pre široké masy obyvatelov. Dotácia by mala byť pre každého občana bez preukazovania príjmu a nemala by byť limitovaná príjmom. Na Slovensku je aktívnych asi 1 milion osobných áut a tie vyprodukujú ročne neuveritelných dva a pol miliona ton CO2. 15 milionová dotácia je smiešna, treba vyčleniť niekolko sto milionov a to na obdobie 10 rokov. Odkial? Firmy platia tzv. ekologické odpustky, teda Emisné poplatky, v celkovej výške sú to stovky milionov eur ročne, ale výsledok znižovania CO nie je príliš viditelný, firmy si emisné poplatky zarátajú do ceny a ludia zaplatia. Ak by sa tieto zdroje dali na dotáciu EV, tak výsledook sa dostaví okamžite. Jeden milion elektroáut, ak by sme to množstvo o 10 rokov dosiahli, tak o tých 10 rokov by spotrebovali celoročne asi polovičný výkon jedného bloku Jadrovej elektrárne Mochovca. 10 rokov je dosť dlhá doba aby sme sa na to pripravili a aj Slovnaft by si našiel za ten čas iný, primeraný výrobný program.

    • Celý súčasný systém je v koncoch.
      Či pozriem na školstvo, zdravotníctvo, potravinárstvo, priemysel…
      Nejaké dotácie môžu prispieť akurát ničomu.
      Jednoducho to nefunguje – jedná sa tu o krízu hodnôt.
      A je jedno, či je to poháňané ropou alebo zelenou elektrikou.
      Iba môj názor.

Pridajte komentár