Najväčší výrobca batérií do elektromobilov na svete, CATL, v rozhovore pre CnEVpost prezradil, že vyvíja špičkové solid-state batérie, od ktorých sa vo všeobecnosti očakáva pozdvihnutie elektromobility na novú úroveň, ako aj sodíkové batérie, od ktorých si sľubujeme nízke ceny.
V súčasnosti dominujú li-ion batérie s chémiou NMC a LFP, ktorých elektrolyty sú v kvapalnom či „gélovom“ skupenstve. Očakáva sa však, že tieto batérie časom nahradia batérie typu solid-state a sodík-iónové batérie. Tie majú totiž pozdvihnúť dojazd, rýchlosť nabíjania či bezpečnosť elektromobilov na nový level, resp. zabezpečiť ich cenovú dostupnosť. A na tomto type batérií pracuje aj batériový líder CATL, uviedol pre CnEVpost hovorca spoločnosti.
3 cesty k solid-state batériám a problémy
CATL uvádza, že solid-state batérie berie veľmi vážne a pokračuje vo výskume a intenzívne investuje do výskumu a vývoja. Spomína pritom, že existujú 3 technologické cesty, a to oxidová, sulfidová a polymérová. A dodáva, že je potrebné vyriešiť nielen veľa fundamentálnych vedeckých problémov.
Medzi tieto problémy má patriť napríklad aj rýchlosť difúzie iónov. A po prekonaní vedeckých problémov má prísť na rad riešenie problémov s industrializáciou. Proces v prípade novej technológie je pritom podľa CATL nasledovný. Najskôr sa skúma jej životaschopnosť, následne bezpečnosť, spoľahlivosť a konzistencia a napokon kvalita výrobného procesu.
A keď už je reč o výrobe, spoločnosť CATL pred niekoľkými dňami uviedla, že jej cieľom je začať s produkciou solid-state batérií v malých sériách do roku 2027.
Sodíkové batérie 2. generácie
CATL tiež potvrdil, že pracuje na sodík-iónových batériách, od ktorých sa očakávajú nízke ceny, čo má viesť aj k cenovo dostupnejším elektromobilom v nižších triedach. Aktuálne je podľa CATL vo vývoji už druhá generácia sodíkových batériových článkov s energetickou hustotou 200 Wh/kg.
Pre porovnanie, CATL ešte v roku 2021 ohľadom svojej 1. generácie sodíkových batérií spomínal energetickú hustotou 160 Wh/kg. A hovoril aj o schopnosti rýchleho nabíjania (na 80 % za 15 min), vynikajúcej tepelnej stabilite či výbornom výkone pri nízkych teplotách (vyše 90-% retencia kapacity pri -20 °C).
Ani 2. generácia však nemá nahradiť čoraz hojnejšie používané LFP batérie. Má však „zažiariť v mnohých oblastiach“. A spoločnosť CATL vyvinula aj hybridné riešenie, ktoré kombinuje sodíkové a LFP batériové články v jednom packu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prvý elektromobil so solid-state batériou ponúkne dojazd cez 1 000 km (CLTC)
Kórejci vyvíjajú sodíkovú batériu, ktorá sa má nabiť za niekoľko sekúnd
„Lacné“ LFP batérie budú nahradené ešte lacnejšími sodíkovými, hovorí nemecký expert
ODBER NOVINIEK
12 komentárov
Moje nadšenie s nových lepších výkonnejších lacnejších batérií zarazilo jedno video, ktoré hovorí o tom kde ako a koľko sa ťaží rúd, aby sa mohli vyrábať nové batérie. Ak by aj nebolo všetko úplne pravdivé, je to na zamyslenie, a to aj pri porovnávaní z pohľadu oslavovania elektroáut ako „čistej nevinnosti“! ……
Nikto sa nepozera na BEV ako „cistu nevinnost“. Je preukazane a pochopene ze vyroba BEV nesie o nieco vyssiu eko zataz ako ICE.
Avsak, ICE za svoj zivot spali 20 ton benzinu/nafty (300k km pri 6.7l/100km spotrebe) + 100 kg oleju. Ropu treba tiez vytazit, spracovat a prepravit. No a potom sa jednoducho spali a uz sa nikty nevyuzije, iba ak na oteplovanie planety vo forme CO2 a smog v mestach.
Bezna bateria do BEV vazi 0.5 tony (tj 40x menej ako ten benzin) a po zivotnosti sa z nej vytazi >90% materialov ktore sa znovy pouziju v novych bateriach.
Tymto prosim vsetkych anonymnych dezolatov ktori tu pisu manipulativne prispevky aby sa zamysleli kym tu napisu dalsiu hlupost 😉
to im nevysvetlis, ale myslim ze hadica z vyfuku ich auta do ich ust a zhlboka dychat by ich mohla zobudit 😉 alebo uspat 🙂
Zbytočne sa zavzdušňuješ a uvádzaš hlúpe a otrepané príklady! Tým nikoho neoslníš …..
Pozor boli takí „umelci“! To sa našťastie zmenilo! Nemáš úplnú pravdu s tým 0,5 tony oproti 20 tonám benzínu. Porovnávaš nesprávne! Aj elektrinu ešte vyrábame z uhlia, plynu, ropy, jadra. Na to si zabudol? Koľko ton rudy treba spracovať a minúť energie na 0,5 tony batérie?! Je to trochu zložitejšie ako to ty uvádzaš ……
Darmo sa dohadovat s dezolatmi.. je kopec studii kde su porovnane celozivotne emisie na ICE a BEV, vratane vyroby auta a baterie, vyroby paliva/energie a nakoniec recyklacie.
SK vyroba energie je >70% bezemisna, tj pozitivny mix pre EV aby platil aj eko argument.
Ale naco sa hadat, kludne si jazdi na diezlovej fabii dalsich 20 rokov a mysli si ze robis menej emisii ako elektricky.
Toto je manipulatívny príspevok. Predovšetkým, spaľovacie auto nevozí so sebou NARAZ všetok ten benzín či diesel, ktorý počas svojej životnosti spotrebuje, ale ho priebežne a po malých dávkach dopĺňa na čerpačkách, podľa potreby. Elektroauto však vozí batériu stále, či je nabitá alebo skoro vybitá.
„Otepľovanie planéty vo forme CO2“ je mimochodom vedecky nedostatočne podložená hypotéza, v istej fáze povýšená na dogmu, o ktorej sa proste nesmie pochybovať. Aj keby na tom niečo bolo (takmer iste nie je), spaľovacie motory automobilovej dopravy v EU prispievajú k celosvetovým emisiám CO2 tak 2 až 4% (podľa toho, či rátame osobnú alebo aj nákladnú dopravu). To asi o výsledku nerozhodne.
Tie rudy sa roky ťažia aj kvôli baterkám do mobilov, notebookov, atď. Tam to nevadí? Či sa ich vzdáme?
Nebavím sa o množstve, ale o princípe.
Btw. nenávratne páliť niečo a ešte z toho dýchať smrad – nad tým budú ďalšie generácie krútiť havou a ťukať si na čelo čo mali za blbých predkov.
Nech budú „ďalšie generácie krútiť hlavou a ťukať si na čelo čo mali za blbých predkov“, lepšie sme to akosi nevedeli! 🙂 ……
Gigant chystá… keď sa už šíri takáto propaganda, bolo by dobré pripomenúť, čo v oblastiach solid-state a sodík-ion robia iné firmy, napr. QuantumScape z USA (ktorí už demonštrovali svoje solid-state batérie v autách VW) alebo NorthVolt s ich sodíkovými batériami. Viem, bolo to v Teslamagazíne v samostatných článkoch, preto píšem, že pripomenúť. Takto to vyzerá, že napredujú iba Číňania.
A veľmi zaujímavo vyzerajú atómové batérie firmy NDB z USA, ktoré netreba nabíjať 50 rokov, pretože ich poháňajú rádioaktívne materiály z rádioaktívneho odpadu. https://www.teslamagazin.sk/radioaktivna-bateria-ndb/
Na bateriích pracuje hodně firem, ale velkovýrobu zatím bohužel zvládá jen čína, jižní korea a trošku i japonci. Tesla se snaží, ale zatím jí hromadná výroba „jejich“ 4680 moc nejde.
Vážení prajníci a neprajníci klasických a baterkových áut, ani jedna výroba nie je bez záťaže a následkov na naše prostredie! Technického pokroku, a s tým spojeného životného štýlu sa nevzdáme, tak nám musí spoločne záležať na tom, aby nami spôsobené škody boli čo najmenšie, a raz sa hádam dali pomocou technického pokroku aj odstrániť! 🙂