Prepracovaný Lexus RZ ponúka dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie či simuláciu radenia

10

Lexus pomerne zásadne prepracoval svoj prvý dedikovaný elektromobil Lexus RZ. A to sa podľa Japoncov prejavilo podstatne vyšším dojazdom, zvýšeným výkonom, rýchlejším nabíjaním, lepšími jazdnými vlastnosťami a väčším komfortom. A pribudli aj nové technológie ako steer-by-wire či simulácia manuálneho radenia.

Lexus RZ prišiel na trh v roku 2023 ako prvý dedikovaný elektromobil značky postavený na platforme e-TNGA, ktorý svojimi parametrami rozhodne neohúril. A aktuálne prišiel čas na modernizáciu, ktorá by z modelu RZ mala urobiť podstatne lepší elektromobil.

Lexus RZ – špecifikácie

Z hľadiska dizajnu sa v zásade nič nezmenilo a zachované zostali aj rozmery 4 805 x 1 895 x 1 635 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvor 2 850 mm. Ide tak o elektrické SUV strednej triedy.

Novinka bude dostupná v troch verziách s pohon predne nápravy alebo oboch náprav, ktoré vďaka vylepšenému pohonnému systému ponúknu výkon 165 kW (FWD), 280 kW (AWD) a 300 kW (AWD). Z 0 na 100 km/h pritom zrýchlia za 7,6 s, 4,6 s, resp. 4,4 s.

Všetky verzie elektromobilu Lexus RZ sú spárované s novou 80,4-kWh batériou (akumulátor pôvodného modelu mal kapacitu 71,4 kWh), ktorá odhadom zabezpečí dojazd 575, 500, resp. 450 km WLTP (dojazd zatiaľ nebol homologovaný). A to v porovnaní s pôvodným modelom znamená zvýšenie dojazdu až o 100 km (v závislosti od verzie).

Lexus tiež uvádza, že vylepšil nabíjacie schopnosti modelu RZ. A to zrejme predovšetkým v chladných podmienkach, keďže nová funkcia predhriatia batérie má skrátiť čas nabíjania o cca 30 min. A novinkou je aj palubná nabíjačka s nadštandardným výkonom 22 kW.

Nové technológie

Lexus sa tiež chváli vylepšením systému riadenia pohonu „DIRECT4“ a novým systémom integrovaného riadenia dynamiky vozidla (VDIM). Každopádne asi najzaujímavejšou novinkou je systém elektronického riadenia steer-by-wire pomocou volantu v štýle „yoke“.

lexus rz interier

Zdroj: Lexus

Kontroverznou novinkou môže byť systém, ktorý simuluje 8-stupňové „manuálne radenie“ v rámci najvýkonnejšej verzie Lexus RZ 550e F SPORT. „Radí“ sa pritom pomocou pádiel za volantom. Ide tak skôr o simuláciu sekvenčnej prevodovky. Podstatne užitočnejšie ako simulácia radenia môže byť sľubované lepšie odhlučnenie kabíny.

Uvedenie prepracovaného modelu RZ na európsky trh je naplánované na jeseň tohto roku. Ceny zatiaľ nie sú známe.

Zdroj: Lexus

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Konkurent Tesly Model S od Lexusu zažil európsku premiéru
Toyota predstavila nový elektromobil s dojazdom 600 km a vylepšila model bZ4X
Toyota spustila výrobu nového elektrického crossoveru bZ5
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

    • Rád by som počul názor nezávislých profi testovacích jazdcov na FWD u tohoto, ale aj iných BEV! V mnohých komentároch sa ozýva všeobecná kritika, ale nie sú to skúsenosti z profi testov!

      • No novinarske recenzie budu stale len pekne (novinar nemoze napisat, ze je to na hovno, lebo by ine auto od Toyoty/Lexus uz nikdy na test nedostal).
        Teoria hovori o tom, ze ked chces rozbehnut vahu do predu, tak sa cele auto nakloni a oprie na zadne kolesa (Lada a betonova kocka v kufry :D). Takze ak je to zadny pohon, tak to je fajn (Skoda 120 vysla aj nemozne a Faforit uz na miernom kopci a orosenej trave bol hotovi)
        Takze zadok je vzdy lepsi ak mas zvladnute riedenie, tak aby ta to auto nezabilo (starsie BMW bez elektromiky vedeli robit pekne pretacave smyky a potom B stlpikom do stromu).
        No riadenie elektromotorov je uplne iny level ako riadenie spalovacieho motora. To je zvladnute na excelentnej urovni, je to bleskovo rychle.
        Pri FWD eAute to bude stale o znizeni vykonu, aby sa udrzala trakcia, a cim budu horsie podmienky(mokro, studeny asfalt, snech a lad) tym bude predny pohov viac obmedzovany na vykone, aby nepreklzoval, takze namiesto aby sa do toho oprel a siel, tak si zahrabne, obmedzi vykon a mozno sa aj pohne.
        Myslim si, ze do eAut patri prioritne RWD a AWD. Jedina vynimka, kde by som nenamietal na FWD su eAuta pod 20 tis. EUR. To je uz taka cena, ze sa velmi neoplati davat pohon do zadu. Pri tak nizkej cene by som sa bal o rodinu a o seba, v tak nizkej cene je uz aj bezpecnost podriadena cene, takze FWD aj ked nebudem namietat v tejto kategorii, tak ho neodporucam.

        • v skratke FWD ma horsiu trakciu, ale bezpecnejsie jazdne vlastnosti.
          Volva a Saaby boli vzdy prednokolky alebo AWD. Nikdy nie zadnokolky.
          A to hlavne z dovodu, ze to je na smyklavej vozovke bezpecnejsie.
          Vyrazny podiel na trakcii maju pneumatiky. A ked uz sa raz auto hybe, tak uz nema zadny nahon ziadnu vyhodu z ktorej by mohol bezny vodic profitovat.

          • Saaby ani Volva nemali riadenie krutiaceho momentu, tak rychle ako je riadenie elektromobilov. Proste v danej dobe to bolo najlepsie co sa dalo.
            Mali klasicke spalovacie motory, predny nahon bol nedotacavy, takze aj ked si sa smykol, tak si nenarazil bokom auta do stromu = bezpecnejsie.
            No za mna je najbezpecnejsie ked smyk vobec nenastane, a na to je rychle riadenie elektromotorov.

  1. Steer-by-wire je lahoudka pre ktoru by som siel to auto odskusat.
    Virtualne prevodove stupne je za mna zbytocne, nevidim v tom zmysel. Je to len prerusenie/skokove znizenie krutiaceho momentu, len aby to „skublo“.
    Cely cas od kedy existovali spalovaky sa snazili tento hnusny prejav potlacit, a platilo sa za to neskutocne prachy Rols-Royce aby nebolo citit zmenu stupna, Porshe vyvijalo PDK prevodovky, aby radila čo najrychlejsie a teraz to napachaju do auta, ktore to uz so svojej podstaty nerobi. Nerozumiem proč?
    Design je ako Lexus, niekto ho miluje a niekto nenavidi, ja som ta druha skupina :D.

  2. Simulácia otvorenej výfukovej klapky pre šoféra, simulácia vrčania motora pre chodcov, simulácia manuálnej prevodovky… Čo bude nasledovať, „té-dé-í clony“ z dymogenerátoru v zadnom nárazníku? 🙂

    • 😀 Nepis to takto verejne, lebo to bude ako povinnost pre vsetky eAuta. „Pri pohnuti z krizovatky musis zacmudit celu klrizovatku“. 😀

Pridajte komentár