Ceny elektromobilov sa môžu kvôli nedostatku surovín zvýšiť až o 3 000 $ | E Source

3

Výskumná spoločnosť E Source predpovedá „cunami dopytu“ po elektromobiloch, čo spôsobí nedostatok kľúčových surovín na výrobu batériových článkov, čím sa zvýšia náklady na batérie a ceny elektrických vozidiel.

Ostatných 10 rokov ceny batérií pre elektromobily prudko klesali, pričom len pomerne nedávno sa začali objavovať predpovede, že tento trend by sa mohol spomaliť, zastaviť či dokonca zvrátiť. No a americká výskumná spoločnosť E Source vo svojej aktuálnej správe hovorí o najhoršom variante, teda zvrátení spomínaného trendu, informuje CNBC.

E Source uvádza, že sa blíži „cunami dopytu“, na čo nie je batériový priemysel pripravený. A to má negatívne ovplyvniť cenu batérií pre elektromobily. E Source síce predpokladá, že do budúceho roka klesne priemerná cena batérií na úrovni batériových článkov zo súčasných 128 $/kWh na 110 $/kWh, v priebehu rokov 2023 až 2026 ale očakáva zvýšenie cien o 22 % na 138 $/kWh. Potom majú ceny začať opäť klesať, do roku 2031 „možno“ na 90 $/kWh.

Problém s lítiom pretrváva

Dôvod predpokladaného rastu cien dnes asi nikoho neprekvapí. Za zdražovaním má totiž stáť zväčšujúci sa rozdiel medzi dopytom a ponukou v rámci kľúčových surovín pre batérie ako lítium. A to by mohlo podľa E Source v konečnom dôsledku viesť k zvýšeniu cien elektromobilov v roku 2026 o 1 500 až 3 000 $ (zrejme bez DPH), čo je v prepočte po započítaní 20-% DPH cca 1 700 až 3 400 €. V aktuálnom období pritom už išli ceny mnohých elektrických modelov hore o tisícky €, pričom výrobcovia sa tiež odvolávali na rastúcu infláciu.

V automobilovom priemysle či na vládnej úrovni zdá sa panuje všeobecná zhoda, že je potrebné zvýšiť ťažobné kapacity, ktoré nedokážu v ostatnom období držať krok s rastúcim dopytom. Surovín je pritom dosť, len ich nie sme schopní získavať v dostatočnom množstve.

E Source v tejto súvislosti uvádza, že vzhľadom na 900-% rast cien lítia za ostatných 18 mesiacov očakávali primeranú reakciu kapitálových trhov, ktorá povedie k vytvoreniu desiatok nových projektov ťažby lítia. Realita má byť však taká, že investície prichádzajú len veľmi pozvoľna a týkajú sa predovšetkým Číny a tamojšieho dodávateľského reťazca.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Lacnejšie elektromobily sa môžu oneskoriť aj kvôli vojne na Ukrajine, vyplýva z analýzy
Ďalšia zdražovacia vlna Tesly sa napokon dotkla aj Slovenska
Elektromobily budú ešte dlho drahšie ako spaľovacie autá, tvrdí technický šéf Mercedesu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

Pridajte komentár